Efter at have sejret i GT1 klassen for Corvette på Le Mans de seneste tre år, blev det i år til en andenplads til Jan Magnussen i det klassiske 24 timers sportsvognsløb. Jan Magnussen lagde ud med et forrygende stint, hvor han efter over tre timer i bilen, havde været kortvarigt i føring efter at være startet som nummer fem i GT1 klassen, der i år talte 15 startende biler. Løbet udviklede sig til en tæt duel med Aston Martin og da søster-Corvetten måtte udgå efter kun omkring to timers kørsel, efter en sjælden mekanisk fejl, var det op til Jan Magnussen og holdkammeraterne Johnny O’Connell og Ron Fellows, at kæmpe mod de seks Aston Martin.
Jan Magnussens Corvette C6.R bar søndag præg af at have kørt mange kilometer i skiftende vejr. (Foto: Jan Kaiser)
Det udviklede sig til en tæt duel, hvor de førende kun sjældent var adskilt af mere end en omgang og da der blev flaget med det ternede flag efter de 24 timer, var det med Jan Magnussens Corvette, med Ron Fellows bag rattet, jagende tæt efter den vindende Aston Martin med David Brabham, Rickard Rydell og Darren Turner.
Jan Magnussen på podiet på Le Mans for fjerde år i træk. (Foto: Jan Kaiser)
”Det er det bedste Le Mans jeg endnu har været med til - hvis man altså ser bort fra resultatet” forklarede Jan Magnussen med et smil. ”Når man gerne vil vinde, så er det jo ikke helt tilfredsstillende med en andenplads. Vi var kun i pit, når vi skulle have benzin eller nye dæk på, så mekanisk var det helt perfekt. Men vi vidste fra start, at det ville blive svært at slå Aston Martin med de restriktioner, vi havde fået på vores bil. Vi skulle køre et perfekt Le Mans for at vinde og så få lagt pres på Aston Martin ved at køre hurtigt og konstant og så få Aston Martin til at bukke under. Det lykkedes også at køre fejlfrit, men det var desværre kun fem af de seks Aston Martin vi fik has på, men der var altså en, der ikke ville give op. Det begyndte ellers at blive spændende mod slutningen, da det igen begyndte at regne. Ron (Fellows – red.) kørte fantastisk og hentede omkring 15 sekunder per omgang på den førende Aston Martin med David (Brabham – red.). Sidste omgang, inden de satte safetycar på banen, hentede han 35 sekunder på en omgang og kom på omgangshøjde med den førende, så det begyndte at blive spændende, men det satte safetycar’en desværre en stopper for. Jeg skulle have været i bilen den sidste time, men vi besluttede, det var sikrere at lade Ron fortsætte i bilen, da han vidste præcis, hvordan banen var i det kraftige regnvejr og hvor de store vandpytter var. Jeg var helt enig i beslutningen og han gjorde det jo forrygende, den gamle” grinede Jan Magnussen. ”Selvom jeg ikke kom i bilen igen, tror jeg, at det var det Le Mans, hvor jeg fik kørt mest. Da starten gik, startede jeg med 3 timer 15 minutter i bilen, med de skiftende vejrforhold og safetycar perioder. Det var svære forhold, men vi fik hele tiden truffet de rigtige valg af dæk, så teamet lavede et fantastisk stykke arbejde og det havde været dejligt at kunne fejre det med en sejr. Nu håber jeg så bare, at Aston Martin kommer til USA og kører noget mere ræs med os (i den Amerikanske Le Mans Serie – red.)”.
I næste weekend er Jan Magnussen tilbage og køre i Danmark, når fjerde afdeling af DTC afvikles på Padborg Park. Jan Kaiser JanMagnussen.com KevinMagnussen.com Læs mere om: Jan MagnussenCorvette RacingLe Mans16/06/07 - Le Mans - Le Mans |