Danish Touringcar Challenge   24/06/07

Michel Nykjær vandt på ny og udbyggede føring i DTC
Mange teams og kørere blev fanget på det forkerte ben i regnen på Padborg Park
Sejr i regnvejret i kvalifikationsheat 1. En fjerdeplads i et meget kaotisk og omskifteligt kvalifikationsheat 2, og så en sikker sejr i finalen ved Padborg Open fik Michel Nykjærs, Tappernøje, mesterskabsføring i Danish touringcar Championship til at svulme op.

Inden weekenden førte han med bare seks points, men nu har han et plus på hele 34 points til Jan Magnussen, England, og Michael Outzen, Ringe, som deler andenpladsen.

”Det er helt utroligt, og jeg kan næsten ikke fatte det. Vi havde håbet på et godt resultat, og vi vidste, at vi havde en god bil til denne bane. Vi troede, at vi kunne lave nogle gode resultater, og det må vi sige, at vi gjorde,” sagde dagens glade vinder efter sejren. I finalen var Seat Leon-køreren begunstiget af, at det endelig var blevet tørvejr, og derfor havde han ingen problemer med sine slicks, da det primært var regnvejrsdæk, der indtil da var blevet anvendt på Padborg Park. Han holdt føringen til mål foran Jan Magnussen og Kurt Thiim, Luxembourg, som dog begge kom tættere på ved det ternede flag.


Michel Nykjær (t.h.) vandt fjerde afdeling af DTC foran Jan Magnussen, der formåede at passere Kurt Thiim på Padborg Park
(Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)

”Vi havde næsten for mange dæk, fordi der var så meget regn. Vi havde gode dæk, men til sidst var de også ved at være færdige. Det var heldigt, at vi havde gode dæk, men denne her bane er heller ikke så hård ved dækkene,” sagde Michel Nykjær.

Men vejret vendte virkelig op og ned på forholdene i det sønderjyske. Regn før dagens andet kvalifikationsheat fik de deltagende teams til at gamble. Skulle de vælge slicks og håbe på, at banen ville tørre op, eller ville regnvejrsdæk være det mest sikre?

”Vi lavede den fejl, at vi gik på regndæk ligesom mange andre gjorde. Men når man ligger nede bagest i feltet, og dem der kører på slickdæk bare kører forbi en, så var det ikke så relevant at fortsætte, så jeg valgte at køre i pit,” sagde Henrik Lundgaard, Hedensted. Også i det indledende heat havde han haft svære betingelser med svigtende vinduesvisker og defekt generator.

Mere held med sit dækvalg havde Kasper Jensen, Aalborg. Han startede kvalifikationsheat 2 fra pole position, men blev snart fanget af alle konkurrenterne.

”Vi satsede lidt med slicks, for vi troede på, at det ville holde tørt, men på de to-tre første omgange var det svært at holde bilen på banen,” sagde køreren i den sorte Peugeot 407 med startnummer 88, som på et tidspunkt var helt nede på tolvtepladsen.

”Det var svært at holde nogen bag sig, men så kom der safety car, og den gjorde, at banen tørrede endnu mere. Jeg kunne se, at dem der lå foran, forsøgte at køle deres dæk, og så kunne jeg godt se, hvilken vej det ville gå. Så jeg prøvede bare at køre et sikkert løb. Jeg kunne se, at de kæmpede, dem der lå foran mig, og jeg kørte mig op uden at tage alt for store chancer, og det lykkes. Der var kun Kurt Thiim, som var foran mig.”

Veteranen havde også valgt slickdæk, og derfor kunne han midtvejs i heatet passere John Nielsen, England, Jan Magnussen, Michel Nykjær, Jens Møller, Ikast, Michael Outzen og Jens Edman, Sverige, og overtage føringen og vinde sit første DTC-heat i fem år.

”Det var ligesom russisk roulette med dækvalget, men det var nok til, at det klappede, og det var nok til en sikker førsteplads,” sagde Kurt Thiim, som dermed atter kunne smile. ”Jeg var lidt down over den fadæse, jeg lavede i Super Pole i går, hvor jeg spandt, men vi har haft en rigtig god dag, og vi er meget, meget glade.”

Mange kørere havde det svært på den til tider glatte bane. Jason Watt, Herlev, spandt således to gange efter bl.a. en god opkørsel i kvalifikationsheat 1, mens Team Essex ikke kunne finde farten. Den regerende mester Casper Elgaard, Århus, blev endvidere sendt af banen, mens John Nielsen med en sjetteplads sikrede teamets bedste resultat. Men der var også de kørere, som gjorde noget utraditionelt, som gav bonus. Tom Pedersen, Christiansfeld, valgte således midtvejs i kvalifikationsheat 2 at køre i pit for at skifte fra regnvejrs- til tørvejrsdæk, hvilket blev belønnet med en sjetteplads, to pladser foran Robert Schlünssen, Tyskland, der var startet løbet som nummer 28.

Blandt privatkørerne var det Michael Outzen, Ringe, som klarede det bedst. Han sikrede sig to fjerdepladser – heraf en i finalen – hvor han scorede det maksimale antal points til DTC Cuppen foran Carsten Leveau, København, og Gunnar Kristensen, Klampenborg, som besatte de sidste to podiepladser blandt privatisterne.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • 24/06/07 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto