Special Saloon   26/06/07

Tycho Brahe-Weekend
Ifølge Tycho Brahe, er det godt nok den 6. juni, der skulle være en uheldig dag, men Jørgen Hansen havde et par stykker i træk under Padborg Open.

Først brugte han 7 dage om ugen i 4 uger på at få bygget sin bil op efter uheldet på Ring Djursland. Der var ikke tid til en funktionstest, så det var med sommerfugle i maven, at han trillede ud til den første tidtagning lørdag. "Umiddelbart kørte den perfekt, men på 3. omgang røg tandremmen, og så forsvandt servostyring, vandpumpe osv., så motoren blev hurtigt for varm", fortæller den tidligere danske mester i rally, og fortsætter: "Så det blev ikke til nogen kanontid, da jeg slet ikke nåede at få varme i dækkene."

Inden 2. tidtagning blev fejlen ikke fundet, men remmen havde fået ødelagt blæseren på køleren, så den blev afmonteret. "Perfection Racing var flinke, og lånte os en ny rem. Den passede desværre ikke, så min race engineer, Per, måtte en tur til Padborg og fremskaffe en." Han kom tilbage med en række forskellige, og heldigvis passede en af dem.

Men allerede på den 3. omgang skete der noget igen. En langsomtkørende konkurrent havde ikke set Jørgen, der var ude på en hurtig omgang, så i udgangen af Big Mag blev døren smækket i. Resultatet blev, at højre baghjulsophæng blev slået 10 mm skævt, og fælg og dæk var smadret. Det var iøvrigt det eneste overlevende hjulophæng fra Ring Djursland. "Nu skal det hele jo heller ikke være negativt, for jeg blev da 3'er i tidtagningen - og remmen holdt!" griner Jørgen.


Så længe, den kørte, var BMW’en hurtig…
(Foto: Spider-Web.dk)

Bilen blev rettet op, og Jørgen var klar til første heat, hvor han skulle starte fra 5. pladsen. "Jeg lavede en kanon start, og allerede i 1. sving er jeg 2'er" husker Jørgen. Men allerede to omgange efter, bliver styringen tungere og bilen varmere. "Jeg holdt øje med temperaturmåleren, der hurtigt gik fra normal til jordskælv, så det var bare med at komme i pit igen."

Nu skulle fejlen findes. Efter nøje gennemsyn, viser det sig, at remskiven er blevet for smal, noget der formentlig er sket i forbindelse med løbet på Ring Djursland. Det var ikke muligt at skaffe en magen til, men i det udvalg af remskiver, Per havde købt tidligere, var der en, der passede. Den blev monteret, og så skulle der gives gas i 2. heat!

"Jeg skulle starte 3'er efter Schönemann og Iversen, og jeg var sikker på, at jeg kunne tage Iversen, hvis jeg bare lavede en af mine sædvanligvis gode starter" siger Jørgen. Men det gjorde han ikke. "Jeg havde besluttet mig for at starte i lave omdrejninger, men motoren døde da jeg slap koblingen, og halvdelen af feltet strøg forbi UDEN at ramme mig - det første og eneste held i denne weekend!" griner han. Men så kom djævlen også op i feltets alderspræsident. På trods af den dårlige start, fik han kæmpet sig tilbage til en generel 4. plads, og 2. pladsen i klassen. "Jeg havde også 2. hurtigste omgangstid, efter Schönemann, naturligvis. Det var da også ok efter en lo.. Irriterende weekend" smiler Jørgen.


Den tidligere rally-mester havde ingen problemer med regnen – kun med bilen.
(Foto: Spider-Web.dk)

I løbet af weekenden blev Hansen Racing noget klogere på de nye støddæmpere, der kan indstilles på flere måder end de gamle. Dem vil Jørgen og race engineer Per bruge sommeren til at lære mere om, så bilen bliver optimeret yderligere inden efterårssæsonen starter til august.

Hansen Racing

Spider-Web.dk
Kim Gripping


Læs mere om:
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Hansen Racing
  • Padborg Park
  • 24/06/07 - Padborg Park - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto