Det var ikke nogen stor succes for de nederste seks teams i stillingen. Intet udbytte, snarere tværtimod. Det kan faktisk kun blive bedre. Honda og Williams var ene om at få begge biler i mål på Silverstone. De resterende fire teams udgik med enten den ene eller begge biler. Årsagerne var vidt forskellige. Det bliver noget at øve sig på inden det går løs på Nürburgring om små 14 dage. Øve sig, kan de på Spa-Francorchamps banen i disse dage.
Toyota – 9 points:
Der gik noget galt for Toyota i England. Man havde ellers kvalificeret sig godt med begge biler i top 10, men da løbet gik i gang varede det ikke så forfærdelig længe inden problemerne kom. De ramte først Ralf Schumacher der måtte udgå på omgang 22 med et løst hjul. Eller rettere det sad ikke fikseret rigtigt på akslen, og havde lavet så meget skade at teamet trak bilen ud. Jarno Trulli udgik også. Han forlod løbet på omgang 43 efter at have kæmpet en hel del omgange med bilens balance og med at få vejgreb nok. Det var ingen problemer med de to ting i kvalifikationen. Teamet trak igen bilen ud af løbet for at lave en nærmere undersøgelse. Stemningen var da heller ikke speciel god i teamet, hvor man nu vil koncentrere sig om det næste Grand Prix.
Red Bull – 6 points:
Red Bull fik trods en del modgang den ene af bilerne i mål. Mark Webber måtte udgå ret tidligt i løbet. En hydraulik fejl satte stort set alt ud af funktion i hans bil. David Coulthard kom igennem løbet og sluttede på en elvte plads, men havde undervejs visse momenter hvor det ikke så så godt ud. Måske kunne han være sluttet bedre end mindst den ene af Honda’erne, men nej. Renaults repræsentant i teamet var ikke særlig stolt ved situationen omkring Webber. Fejlen skal sandsynligvis findes hos en af Renaults dele i bilen.
Super Aguri – 4 points:
Super Aguri havde heller ikke verdens bedste løb. Anthony Davidson måtte udgå efter at han faktisk havde duelleret med Jenson Button over adskillige omgange. Davidson måtte dog give fortabt da bagenden af bilen begyndte at føltes mærkelig tung. Davidson sagde efter løbet at det føltes som at bilen slæbte hen over asfalten. Inde i pitgaragen prøvede man at fikse problemet, men det var kun en kort frist før at Davidson måtte kapitulere. Takuma Sato startede fra pitlane efter at være skiftet til reservebilen. Den havde et grundsetup som selvfølgelig ikke var optimalt. Alligevel tog Sato kampen op og sluttede efter en flot indsats på 14 pladsen – og det var ikke sidst, men efter bilerne fra moderfirmaet Honda.
Honda – 1 point:
De to Honda biler fulgtes faktisk ad gennem stort set hele løbet. De sluttede da også på placeringer lige efter hinanden. Og ikke nok med det. Rubens Barrichello præsterede at komme ind på de to sidste pladser i top 10, og dermed lige udenfor pointene. Tilsyneladende har Honda fundet rytmen med deres biler. For Hondas vedkommende betalte et-stops-strategien sig. Begge kørere udtrykte efter løbet at, nu er den ved at være der. Der mangler dog kun en ting, men dog en ret så væsentlig ting, nemlig fart. Teamet har tilsyneladende fundet noget ved deres biler. Indsatsen i Frankrig var absolut også en af de bedre for teamet. Så måske er der mere i vente fra Honda, og det er vel heller ikke for tidligt for det trods alt ambitiøse team.
Spyker – 0 point:
Man kan sige om Spyker at de prøver at være med, men det rækker kun til bunden af feltet. Adrian Sutil som er den af kørerne der har præsteret bedst, var denne gang uheldig. Ferrari motoren sagde stop. Og så var det Grand Prix slut. Christijan Albers derimod kæmpede og kørte bedre end længe. Han kom i mål på én 15 plads, dog 2 omgange efter vinderen. Teamet tager til Spa-Francorchamps banen i Belgien for sammen med resten af feltet at teste der. Der går dog visse rygter om Albers i øjeblikket. Tilsyneladende er hans sæde i fare af flere årsager. Hans præstationer generelt har ikke just været prangende og det er også kommet frem at en af hans sponsorer har ikke har betalt sit afdrag til Spyker teamet i længere tid. Såfremt dette er sandt, kan sædet være i fare for Albers. Hvem der evt. skal overtage hans plads er der kun løse rygter om.
Toro Rosso – 0 point:
Hos Toro Rosso kæmper og kæmper man. Det har dog endnu ikke givet nogen gevinst og mange venter vel egentlig kun på at der kommer på points på tavlen hos Toro Rosso. Det var endnu en af de uheldige weekender. Vitantonio Liuzzi havde sit at kæmpe med på Silverstone. Lige fra starten understyrede hans bil for meget til at det var godt. Og 6 omgange før mål gav gearkassen op. Men allerede fra 15 omgang var der problemer. Et eller andet fløj ind i bilen ifølge Liuzzi og satte sig fast mellem hans ryg og ryglænet i bilen. Det generede selvfølgelig hele tiden og fremskabte efterhånden en del smerter for Liuzzi. Heller ikke den anden Toro Rosso bil fuldførte. Scott Speed var dejlig pågående i sin kørsel og havde flere gode dueller med konkurrenterne. Blandt andet havnede han i en duel med Trulli og Alexander Wurz . Forsøget på at komme forbi Trulli lykkedes for så vidt, men der var desværre plads til at Wurz kunne køre udenom. Han fik dog nok lukket lidt for hårdt på Speed, og det resulterede i en kollision hvor venstre forhjulsophæng på Speeds bil blev ødelagt. Og det var så den søndag. Ikke noget at sige til at Scott Speed var temmelig skuffet efter løbet. Han virker dog som en der vil gøre en væsentlig bedre figur i år end i sidste sæson, så mon ikke at resultaterne må komme.
Dons
Læs mere om: Silverstone08/07/07 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1 |