- under den 6. afdeling af EM Rallycross mesteren Kenneth Hansen startede weekenden som den førende af EM mesterskabet. Ambitionen i Norge var uden tvivl at udbygge føringen ved at høste lidt mere guld for at komme et skridt nærmere karrierens 14. EM sejr. Bilen har ikke føltes bedre end den er nu, sagde en kraftigt fokuseret Kenneth Hansen inden A-finalen, hvor han skulle starte fra 5. position efter nogle svære kvalifikationsrunder.
Kenneth og hans mekanikere er opsatte på at vinde weekendens afdeling af EM. (Foto: Kenneth Hansen Motorsport)
Det havde regnet kraftigt hele søndagen og løbene var blevet til den rene lotto kørsel. Flere teams kritiserede arrangøren for ikke at indstille løbene netop pga. de dårlige vejrforhold og den følgende mangel på sikkerhed, banen var tilmed blevet så dårlig at den skulle repareres inden finalerne kunne køres.
- Når man kører race med så kraftige biler kan alting ske, kommenterede Kenneth's hustru, Susann.
Frygten skulle desværre vise sig på den 4. omgang i A-finalen.
På den længste ligeudstrækning hvor hastigheden kommer op på 150 km/t var Kenneth ved at overhale Lasse Larsson for at rykke fra sin 4. plads til en 3. plads. Da Kenneth passerer Lasse mistede Lasse vejgrebet i en vandpyt og rammer dermed Kenneth's baghjul. I den høje fart fløj Kenneth's Citroën op og rullede mindst 5 gange rundt og bildelene blev spredt ud over et stort stykke af banen inden den til slut lander på taget.
En rystet Susann var den første som ilede til den forulykkede bil.
- Jeg kravlede ind i bilen hvor Kenneth sad fast med hovedet nedad og fik ham hjulpet ud.
Kenneth Hansen efter Susann havde hjulpet ham ud af den forulykkede Citroën C4. (Foto: Kenneth Hansen Motorsport)
Kenneth Hansen har kørt rallycross siden 1983 og har aldrig været bare i nærheden af et så alvorligt uheld.
Heldigvis klarede han sig uden alvorlige skader og kan slappe af i hjemmet i Götene, rystet og med blå mærker.
- Vi er meget taknemlige for at vi altid har gjort meget ud af at bygge kraftige sikkerhedsbure i vores racerbiler, siger Susann.
Kenneth var desuden i denne sæson begyndt at bruge HANS (Head-And-Neck-Safety) - Den skal hjælpe med at beskytte nakke og hoved imod piskesmældskader ved uheld.
Teamets høje sikkerhedsniveau har uden tvivl reddet Kenneth denne omgang.
Nu står der blot de resterende fire afdelinger af EM tilbage og mekanikerne er allerede i gang med at besigtige vraget for at se hvor meget der er tilbage af 3-millioner-kroners-bilen.
Den norske afdeling af European Rallycross Championship i Momarken blev vundet af Andreas Eriksson foran Tommy Rustad.
Den samlede stilling i A-finalen er dermed:
|
Placering |
Kører |
Point |
|
1 |
Lars Larsson |
76 |
2 |
Andreas Eriksson |
76 |
3 |
Kenneth Hansen |
74 |
|
4 |
Michael Jernberg |
70 |
5 |
Sverre Isachsen |
69 |
6 |
Ludvig Hunsbedt |
63 |
|
7 |
Per Eklund |
48 |
8 |
Morten Bermingrud |
45 |
9 |
Jos Kuypers |
43 |
|
10 |
Ole Kristian Nøttveit |
28 |
11 |
Olivier Anne |
27 |
12 |
Thomas Rådström |
26 |
|
13 |
Harald Sachweh |
26 |
14 |
Koen Pauwels |
20 |
15 |
Tommy Rustad |
17 |
|
16 |
Pavel Koutný |
17 |
17 |
Frode Holte |
14 |
18 |
Jani Paasonen |
13 |
|
19 |
Zoltán Harsányi |
8 |
20 |
Marko Jokinen |
8 |
21 |
Stig-Olov Walfridsson |
7 |
|
22 |
Jean-Luc Pailler |
7 |
23 |
Ola Frøshaug |
6 |
24 |
Rustam Minnikhanov |
6 |
|
25 |
Morten Jespersen |
4 |
26 |
Camilla Antonsen |
4 |
27 |
Ayrat Shaymiev |
4 |
|
28 |
João Tabaio |
3 |
29 |
Marc Laboulle |
2 |
30 |
Willy Salzgeber |
1 |
|
30 |
Mats Öhman |
1 |
|
Henrik Bess
|