Der er kommet rigtig mange km ind på erfaringskontoen for den unge rallykører fra Brørup med deltagelsen i 2 rallies i udlandet. Succesen var ikke til at få øje på i det første løb som blev kørt i Frankrig, til gengæld var den helt hjemme i rally nr. 2 som blev kørt i Sydtyskland. Kasper Nyman Andersen og co-driver Arne Pagh drog onsdag d. 4. juli til Frankrig – helt bestemt til Chalon-sur-saone i Bourgogne for at deltage i International Rallye de Bourgogne d. 7. og 8. juli for anden gang. Der er langt derned – ca. 1300 km og sidste år udgik de på første prøve. Forventningerne var i top – dette års løb skulle køres i en anden bil, - nemlig den gule Suzuki Swift sponsoreret af Suzuki Danmark i DASUs Rally Challenge.
Det er helt specielt at deltage i dette rally. Der er megen festivas omkring løbet. Blandt andet er der vinsmagning på en af sponsorernes vingård og der er stor fest med underholdning og 3 retter mad lørdag aften. Lidt specielt med så stor en fest midt i løbet men bestemt en oplevelse.
Prøverne var de samme som i 2006 og det gik som en leg at køre dem igennem og få lavet notater om prøverne. Genkendelsens glæde var stor og de så begge frem til at køre løbet. Lørdag startede de ud med at køre 3 prøver, - der var egentligt 4 men den første blev aflyst, - det var vist nogle problemer med tidtagningen! Søndag skulle de køre 6 hastighedsprøver. Men men, da de holdt klar til start på SS4, den første om søndagen, knækkede trækakslen. Det var med vantro og en stor portion ærgrelse, at teamet måtte opgive. ”Det var præcis det der skete for os i 2006. Dengang var det bare i en Peugeot 106”, fortæller Kasper Nyman. ” Man tror simpelt hen ikke at det kan ske igen”.
Bilen blev repareret på området ved start på prøven, men det kostede for meget tid og det var i øvrigt et sted man ikke må modtage service. Men der var kun tilbage at pakke sammen og drage videre til Tyskland.
”Men vi kommer tilbage”, siger Kasper Nyman og Arne Pagh samstemmende. ”Der er ingen der skal bestemme, om vi skal køre det løb. Det må kunne lykkes at komme igennem og det forsøger vi næste år”.
Teamet drog nord på til byen Daun i Sydtyskland, ca. 65 km nord for Trier. Her var de tilmeldt ADAC Eifel Rallye 2007 som skulle køres med en prøve fredag aften d. 13. juli og 10 prøver om lørdagen. Et meget spektakulært løb og meget anderledes end noget løb i Danmark. Her er stolte rally traditioner og prøverne er velkendte af de fleste rallykørerer som har kørt rally i Tyskland, da enkelte af prøverne er kørt i andre velkendte rallies. 108 moderne rallybiler var til start, derudover 67 historiske rallybiler.
Der var gennemkørsel af prøverne og det satte helt klart forventningerne skyhøjt i vejret. ”Det er kanon prøver og ved gennemkørslen konstaterede jeg, at det er rigtig gammeldags rallyprøver”, fortæller co-driver Arne Pagh. ”Prøverne var både smalle grusveje og brede landeveje, der var mange hårnålesving og terrænet gik op og ned, - det er bare ikke så nogle prøver vi har i Danmark. Men det er et fantastisk løb og vi glædede os meget til at køre højfart på prøverne”.
Kasper Nyman lagde forsigtigt ud på fredagens ene prøve. Men havde alligevel en ambition om en fornuftig placering, da det var lig med lørdagens startplacering. Kasper startede ud lørdag morgen som nr. 36, det var ok, da der var 108 biler til start.
Den store ubekendte i løbet var vejret, - indtil fredag var der faldet en del regn og det gør en forskel på den slags rallyprøver om der kommer regn. De prøver der henlå i skov kunne vejene være fedtede. Det holdt dog tørvejr og solen skinnede fra en skyfri himmel og gjorde dagen i rallybilen til en meget varm affære.
Kasper Nyman lagde godt ud lørdag morgen og havde god fart i bilen hele dagen. Hans tider var gode og han kunne køre tider på højde med biler som havde flere hestekræfter end hans lille Suzuki Swift. ”Vi kom igennem løbet uden nogen problemer overhovedet – bilen kørte som en drøm og vi skiftede 2 dæk og lavede service på bremserne, det var alt”, husker Kasper Nyman. ”Jeg havde faktisk regnet med at bremserne ville give vanskeligheder, da de ville blive belastet meget ved hårnålesvingene i løbet, men de fungerede super. Vi skal dog have nye til næste løb”.
Teamet sluttede som nr. 26 generelt og anden bedste 1600 bil. En meget meget flot præstation i så krævende et løb.
”Kasper har en fantastisk evne til som rallykører, at passe på hvor der skal passes på og give gas, hvor der er mulighed for det. Han passer rigtig godt på materiellet. Vi kunne godt have kørt hurtigere, men det havde været forbundet med en risiko som ikke er nødvendig i dette løb, udtaler hans erfarne co-driver Arne Pagh.
”Jeg har fået meget erfaring ved de 2 løb jeg har kørt i ferien. Ud over at det er super gode løb, så er løbet i Tyskland så meget anderledes end det jeg kører i Danmark”, fortæller Kasper Nyman. ”Jeg har fået meget mere kører-erfaring ved disse løb end jeg nogensinde kan få ved løb i Danmark. Det har været guld værd for mig og jeg kan se, at det er en nødvendighed at køre i udlandet for at få kørt km nok til at gøre mig til den rallykører jeg ønsker at blive”. Vivi Byrnel Læs mere om: Kasper Nyman Andersen |