Atter var banen stadig våd ved starten af finaleløbet, og den rette dæk taktik skulle vælges omhu - Ville regnen begynde igen ville valget på slicks være fatalt.
Men banen tørrede op og bilerne med slicks fik fra midten af løbet alle fordelene ved deres bedre vejgreb og det skabte et spændende løb.
Oppe i front lå Nicola Larini og Alain Menu der begge havde valgt regndæk, de fik lagt afstand til feltet skarpt forfulgt af Gabriele Tarquini allerede fra starten af løbet.
Des mere banen tørrede op des mere indhentede feltet de 2 førende Chevrolet'er.
En optørret bane gav klare fordele til de teams der havde valgt slicks fremfor regndæk. (Foto: Motorsporten.dk)
Gabriele Tarquini mistede sin 3. plads først til James Thompson siden til Tom Coronel og Rickard Rydell, der med deres slicks havde fundet farten på den tørre ideal-linie.
Vinder af søndagens andet løb blev på dramtisk vis svenske Rickard Rydell der på den sidste omgang forcerede i højt tempo, omgangstiderne var hele 4 sek. hurtigere end de ledende Chevrolet'er, først forbi Alain Menu og ganske kort før målstregen fejlede Nicola Larini sin nedbremsning og Rickard Rydell kunne med kanonfart snuppe sejren foran sine to teamkammerater.
Den sidste omgang var han flyvende og kunne med lethed snuppe sejren foran sine teamkolleger. (Foto: Chevrolet)
Selvom de to teamkammerater ligger relativt højt oppe i den samlede stilling, har de hårdt brug for de gode point, men det hindrede ikke Rickard's lyst til at snuppe sejren og pointene, til stor jubel for de svenske hjemmepublikum - Nu må man håbe at dette lille hjemmebane-stunt ikke får følger i kørernes samlede mesterskab - Rickard har ikke tidligere deltaget i mesterskabet men bidrager til Chevrolets pointpulje.
Resultat af finale løbet
|
Plac. |
Kører |
Nat. |
Mærke |
Tid |
Gap |
|
1 |
Rickard Rydell |
SWE |
Chevrolet |
23:41.120 |
|
2 |
Nicola Larini |
ITA |
Chevrolet |
23:42.728 |
1.608 |
3 |
Alain Menu |
SUI |
Chevrolet |
23:42.976 |
1.856 |
|
4 |
Tom Coronel |
NED |
SEAT |
23:46.277 |
5.157 |
5 |
James Thompson |
GBR |
Alfa |
23:47.190 |
6.070 |
6 |
Tiago Monteiro |
POR |
SEAT |
23:47.916 |
6.796 |
|
7 |
Gabriele |
ITA |
SEAT |
23:49.885 |
8.765 |
8 |
Robert Dahlgren |
SWE |
Volvo |
23:49.904 |
8.784 |
9 |
Augusto Farfus |
BRA |
BMW |
23:50.027 |
8.907 |
|
10 |
Jorg Muller |
GER |
BMW |
23:50.226 |
9.106 |
11 |
Robert Huff |
GBR |
Chevrolet |
23:51.575 |
10.455 |
12 |
Michel Jourdain |
MEX |
SEAT |
23:52.479 |
11.359 |
|
13 |
Andy Priaulx |
GBR |
BMW |
23:53.173 |
12.053 |
14 |
Fredrik Ekblom |
SWE |
BMW |
23:53.438 |
12.318 |
15 |
Alessandro Zanardi |
ITA |
BMW |
23:56.566 |
15.446 |
|
16 |
Felix Porteiro |
ESP |
BMW |
23:59.030 |
17.910 |
17 |
Carl Rosenblad |
SWE |
BMW |
24:06.836 |
25.716 |
18 |
Roberto Colciago |
ITA |
SEAT |
24:14.164 |
33.044 |
|
19 |
Stefano D'Aste |
ITA |
BMW |
24:18.733 |
37.613 |
20 |
Luca Rangoni |
ITA |
BMW |
24:22.779 |
41.659 |
21 |
Olivier Tielemans |
NED |
Alfa |
24:25.067 |
43.947 |
|
22 |
Sergio Hernandez |
ESP |
BMW |
24:26.047 |
44.927 |
23 |
Pierre-Yves Corthals |
BEL |
SEAT |
24:31.901 |
50.781 |
24 |
Jordi Gene |
ESP |
SEAT |
24:33.356 |
52.236 |
|
25 |
Maurizio Ceresoli |
ITA |
SEAT |
24:33.393 |
52.273 |
26 |
Alexander Lvov |
RUS |
Honda |
24:35.426 |
54.306 |
27 |
Andrey Smetsky |
RUS |
Honda |
25:25.378 |
1:44.258 |
|
|
Yvan Muller |
FRA |
SEAT |
15:21.085 |
D.N.F. |
|
Henrik Bess
Læs mere om: Anderstorp29/07/07 - Anderstorp - WTCC |