- i Fælledparken Det årligt tilbagevendende Copenhagen Historic Grand Prix (CHGP), der finder sted i Fælledparken i København, havde i år deltagelse af to SSC-biler. Lars Schönemann og hans Porsche 993 havde sammen med Lars Andersen og dennes Porsche 911 fundet vej til den midlertidige bybane. "Først var det meningen, at Lars Andersen skulle deltage i GTC-TC-klassen, mens min bil bare skulle udstilles" fortæller Lars Schönemann, og fortsætter: "Men da muligheden for deltagelse i "Alle tiders tid" blev serveret, skulle jeg da ikke overveje det ret længe!"
Siden sidste års CHGP, har arrangørerne forlænget banen markant, så langsiden nu er på hele 800 meter. Og når man har ændret på banens layout, skal man også have lavet en ny banerekord. Men det var ikke nok for de kreative arrangører bare at tage den hurtigste omgang af alle weekendens klasser - de lavede en event ud af det. Casper Elgaard kom med sin Aston Martin, som han også kørte på Le Mans med tidligere i år, britiske Rob Sherrard kom i en Lola T70, og udover Lars Schönemanns Porsche, kom også en Ferrari Enzo FXX - en specialudgave af den vilde Enzo. Så der var absolut noget at se - og høre - på.
Efter lørdagens træning, var det en måbende Lars Schönemann, der steg ud af sin Porsche, som iøvrigt også har en fortid på Le Mans. "Jeg er meget overrasket over at Casper ( Elgaard, red. ) ikke er hurtigere! Han trækker omkring 80 meter fra mig ned ad langsiden, men jeg henter det hele igen under nedbremsningen."
Lars Schönemann kunne muligvis ikke følge Aston Martin DBR9 på langsiden – men under nedbremsninger og i sving var Porschen hurtigere! (Foto: Spider-Web.dk)
Mens den British Racing Green-farvede Aston Martin indeholder de sidste nye teknologier og hjælpemidler, klarer den 12 år gamle 993 sig med 650 hk og firehjulstræk. Lars erkender da også, at firehjulstrækket nok var en force - og så kunne det jo godt være, at Aston'en stadig var gearet efter Le Mans-banen. "Nu trækker han jo en lille smule fra mig - så lige nu ærgrer jeg mig over, at jeg ikke monterede den hurtige motor!" griner han. Den hurtige motor, der yder godt 100 hestekræfter ekstra, bliver normalt brugt til deltagelse i den tyske STT-serie.
Lars Andersen var netop vendt hjem fra sit job på Nordsøen for at deltage i den internationale GTC-TC-klasse med sin Porsche 911 fra 1976. "Det er jo en ret speciel oplevelse, det her. Jeg har deltaget i historiske racerløb med bilen før, men det er noget specielt, når det er den internationale FIA-serie. Ikke nok med at her er nogle - stort set - uvurderlige racerbiler med, men nu skal man pludselig køre en halv time!"
Lars Andersen fulgte godt med i GTC-TC feltet. (Foto: Spider-Web.dk)
Rent resultatmæssigt gik det slet ikke dårligt for den røde Porsche. I søndagens andet heat sluttede han på 3. pladsen efter en Ford GT40 og en AC Cobra. "Men de er jo også i en klasse for sig selv" siger Lars med et drenget smil på læben. Forståeligt nok - det er trods alt nogle meget specielle racerbiler, han har kørt imod.
Da Lars Schönemann endelig skulle køre den afgørende tidstagning i "Alle Tiders Tid", gik det hele galt. "Det var godt nok de dårligste omgange i hele weekenden!" konstaterede han skuffet. Allerede på den første af hans to flyvende omgange, skred bilen for meget ud i hårnålesvinget for enden af langsiden, og det kostede tydeligvis både tid og koncentration. "Ja, der mistede jeg så chancen for at vise, hvor hurtig en SSC-bil kan køre. Men jeg nåede da selv at se det under træningerne..." afsluttede Lars, inden han sammen med holdet pakkede telt og lastbil sammen, for at sætte kursen tilbage mod Hillerød.
Selvom Lars Schönemanns Porsche var imponerende hurtig, blev den slået med flere længder af den grønne Le Mans-racer. Godt 3,5 sekund var den hurtigere, og topfarten - godt, politiet ikke havde sat en fotovogn op - lå på hele 305 km/t!
Special Saloon Car Spider-Web.dk Kim Gripping
Læs mere om: Lars AndersenLars SchönemannFælledparken05/08/07 - Fælledparken - CHGP |