Der er dømt revanche når McLaren Mercedes denne uge deltager i det
Italienske Grand Prix på Monza banen. Efter at være blevet sat på plads af Ferrari i det Tyrkiske Grand
Prix, vender McLaren Mercedes denne uge blikket mod Monza, hvor de håber
at genvinde noget af det tabte terræn til Ferrari. Og at dømme ud fra den
netop overståede fire dages test i Monza, så har McLaren noget at have
selvtilliden i. De satte nemlig hurtigste tid alle fire dage og såvel
kørere som teamet virkede yderst tilfredse med testen.
En anden ting McLaren Mercedes kan søge trøst i, er, at Ferrariens
åbenlyse forcer, denne weekend gerne skulle være sat ud af funktion.
Forstået på den måde at, hvor McLaren Mercedes bil, har dens forcer på
high downforce baner ala Monaco og Hungaroring, da har Ferrarien dens
fordele på baner med hurtige langtrukne sving(Silverstone, Magny Cours),
hvor den kan udnytte dens aerodynamik og gode stabilitet pga. dens længere
akselafstand.
Fernando Alonso (Foto: Motorsporten.dk)
Da Monza banen imidlertid er en stop and go bane, så skulle oddsene være
mere udlignet denne weekend. En stop and go bane er kendetegnet ved lange
lige stræk efterfulgt af hårde nedbremsninger og forholdsvis snævre
chikaner. Det betyder at F1 holdene til denne bane bruger deres laveste
downforce settings hele året. Ja faktisk tropper de fleste teams op med en
decideret Monza aeropakke, hvor alt er sat ind på at reducere drag. Det
betyder at vi på langsiderne kommer til at se hastigheder på over 320km/t.
Det stiller store krav til bilens mekaniske greb, da kørene ikke kan sætte
deres lid til den downforce, som normalt hjælper dem gennem svingene.
Udover mekanisk greb, stiller banen store krav til såvel bremser som
motor, da 80% af omgangen bliver kørt med fuld gas. Norbert Haug, Mercedes
motorsportschef er da heller ikke i tvivl om at de næste to løb bliver
utroligt hårde.
" Som planlagt starter vi i Monza med nye motorer i begge
biler. Set i lyset af, at disse motorer også skal bruges på Spa, står vi
foran den største udfodring på motorsiden, siden indførelsen af V8
motorerne." kommenterer Haug situationen.
Lewis Hamilton (Foto: Motorsporten.dk)
Og der er ingen tvivl om at
meget kan blive afgjort de næste to løb. Med et verdensmesterskab der er
så tæt, har ingen af holdene råd til at udgå.
Hvem der står øverst på skamlen Søndag er svært at spå om, men der er
ingen tvivl om at McLaren Mercedes vil sætte alle sejl ind, for at vinde
det Italienske Grand Prix. Dels af ren stolthed ved at slå Ferrari i egen
hule og dels for at få noget positivt energi ind i teamet. For med to
verserende retsager hængende over deres hoveder og to kørere der, sagt
diplomatisk, ikke ligefrem elsker hindanden, så ville en sejr på Ferraris
hjemmebane være et tiltrænkt pusterum for teamet, der for øjeblikket er
presset fra alle sider.
MiRo
Læs mere om: Monza09/09/07 - Monza - Formel 1 - FIA F1 |