Special Saloon   10/09/07

Show for alle pengene til Grand Prix’et
Tilskuerne fik valuta for pengene, da SSC-feltet kørte på Jyllands-Ringen i weekenden
Et rekordstort felt satte i weekenden deres præg på Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen. Og selvom DTC trak de fleste tilskuere, var der ingen tvivl om at publikum kunne lide hvad de så i SSC. Der var flot og tæt race fra 1. til sidstepladsen i begge løb.

I sommerpausen skiftede en række kørere deres biler ud. Deriblandt var Kim Morgan Jensen, der har købt Mike Legarths tidligere DTC-BMW E46 M3. Men tilfreds var han nu ikke. "Den er ikke lige så hurtig som min gamle - endnu." sagde han efter lørdagens løb.

Netop i lørdagens løb endte Kim Morgan på 16. pladsen, et stykke fra hvor man havde forventet at se ham. Christian Vejby, der efter sigende dukker op til løbet på Padborg Park med Morgans gamle BMW, endte på 13. pladsen, så det bliver spændende at se om han er bedre til baghjulstræk.


Der blev kørt tæt i hele feltet.
(Foto: Spider-Web.dk)

Lars Schönemann kom godt fra start, og Graversen gjorde hvad han kunne for at holde trit med den hvide Porsche. Det lykkedes dog aldrig, og Schönemann fik et hul på 8 sekunder ned til den røde Fiat.

Michael Klostermann og Klaus Ellmies havde nogle gode dueller, hvor der blev kørt rigtig tæt. Klostermann trak det korteste strå, og krydsede målstregen 1 sekund før Ellmies.

Norske Gisle Kverneland fik også noget at se til. Både Martin Marrill og Chris Poulsen ville have hans 7. plads, og de kæmpede til sidste meter - og sluttede med et halvt sekund imellem sig. Så skal de ikke komme og sige at en Honda Civic ikke kan følge med en Porsche GT3!

Søndag blev en lang dag for mange af holdene idet dagens eneste SSC-løb skulle køres efter DTC-finalen. Men de fleste brugte dagen på at hyggesnakke, se på motorsport, og ikke mindst finjustere og polere bilerne.


Klaus Ellmies fandt hurtigt farten i sin nye DTM-bil.
(Foto: Spider-Web.dk)

Da det endelig blev Special Saloon Car-kørernes tur til at sætte sorte streger på den midtjyske asfalt, blev publikum vidne til et orgie af overhalinger og rigtigt "herrerace". Johannes Graversen kom flyvende fra start, og Lars Schönemann fik endelig kam til sit hår. Længere nede i feltet fik Klaus Ellmies ligeledes en raketstart og efterlod nærmest Michael Klostermann stående på gridden. Igen lykkedes det for alle 40 biler at komme nogenlunde helskindet igennem de første sving, dog snittede Claus Klostermann Jacob Borums Honda Integra på vej ud på den korte langside. Det kostede Jacob en snurretur, der endte i sandfanget på banens yderside, noget han ikke var helt tilfreds med.

Graversen og den lille Fiat X1/9 gav mesterskabsførende Schönemann sved på panden, og de to leverede fantastisk underholdning for de overraskende mange tilskuere, der valgte at blive siddende og se Special Saloon Car-løbet efter DTC-finalen. Igennem hele løbet gav de to rutinerede kørere bilerne alt hvad de kunne trække, men til sidst måtte Graversen give op. "Min turboslange sprang læk" fortalte han efter løbet, som han fuldførte på 5. pladsen - 3. pladsen i gruppe 2. "Det er en del til 25 kroner, som jeg endda havde bestilt og modtaget, men ikke nået at skifte. Det ærgrer mig da, men sådan er det jo i denne sport".


Schönemann og Graversen var enige om at de havde haft en god oplevelse på banen søndag.
(Foto: Spider-Web.dk)

Lars Schönemann havde uden tvivl også haft en god oplevelse: "Det var bare rigtigt race, det her!" jublede han. Men han havde dog ønsket et andet udfald. "Det var så ærgerligt at Johannes faldt tilbage pga. sådan et kedeligt problem. Vi havde en fed fight, og han havde fortjent at stå øverst på skammelen i dag." Lars Schönemann tog derfor endnu en sejr med hjem til skabet.

Den gamle tyske fejde, man for år tilbage så i DTM mellem Mercedes Benz og BMW, blomstrede i denne weekend også på Jyllands-Ringen. Klaus Ellmies og hans nye Mercedes gav Michael Klostermann tørt på. Selvom Michael i den gule BMW hentede lidt tid på Klaus i svingene, forsvandt sønderjyden ud i horisonten så snart der var et lige stykke vej. Jørgen Hansen nåede aldrig rigtig afsted i 2. heat. "Da jeg skulle til at line op på gridden, sagde det bang, og så var drivakselleddet røget" fortæller "Gamle" Hansen skuffet.

Og for at det ikke skal være løgn, så præsterede Johannes Graversen også at sætte ny banerekord for klassen under søndagens løb. 1.11,728 lød tiden. Til sammenligning var Lars Schönemanns bedste tid 1.12,182 - det siger en del om farten i den lille røde Fiat...

Spider-Web.dk


Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 09/09/07 - Jyllandsringen - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport