24H Series   15/09/07

Ikke helt uden kvaler for Buddha Motorsport
- i 24 timers løbet på Silverstone
I weekenden fik Buddha både testet og kørt 24 timers løb med deres Aston Martin Vantage N24 - i disse 3 dage på Silverstone har der været budt på både gode og dårlige oplevelser.

Det begyndte med torsdagens frie træning, der skulle have varet hele dagen, men blev grundet den store tilmelding ændret til et 2 timers testpas. Det var ikke lige just hvad teamet behøvede, da der var mange nye komponenter som skulle testes.
Det blev ikke til så mange omgange som håbet, men Chris Porritt fra Aston fik ca. 20 omgange mens det kun blev til 4 for Jan Kalmar.

Testen viste sig også, at blive et mareridt til trods for tiderne var næsten 3 sekunder bedre end sidst da bilen var her i GT4 Spec. Bilen kørte som en "gammel ged", men efter testen viste det sig, at højre for-støddæmper var forkert indstillet efter den havde været hos Sachs efter sidste test. Det blev ordnet og teamet var sikker på at tiderne kunne komme endnu længere ned - Men før det kunne lade sig gøre, skulle teamet ligeledes få den voldsomme understyring under kontrol. Straks kom der 2 medarbejdere fra Aston, der til dagligt arbejder med aerodynamik, og konstruerede nogle flaps til front spoileren!!


(Foto: Buddha Motorsport)

Men det var kun det lille problem .. for "Buddha" havde 142 grader varm olie i gearkasse og bagtøj. Til sammenligning havde man 85 grader sidst der blev kørt på Silverstone. Ikke godt til et 24 timers løb.

Der blev straks hentet en gearkasse på fabrikken (ret handy kun at være 30 minutter fra Aston Martin fabrikken). Og torsdag aften blev brugt til at finde ud af, hvad der kunne være skylden. Var det mekanisk eller var det den nye aerodynamik som fjernede så meget køling fra køleren bag i bilen?

Oliekøleren var i begyndelse af ugen blevet ændret til en større udgave og teamet mente at det kunne være den der skabte problemerne, så de valgte også at skifte den inden gearkassen blev skiftet.


(Foto: Buddha Motorsport)

Fredag stod på dag og nat kvalifikation, og den første kørsel måtte teamet bruge tiden til at test mere end at få kørt en super tid. Heldigvis er start positionen ikke så vigtig i et 24 timers løb.

Henrik Møller Sørensen og Jacob Thomsen var kommet til og der var lige lidt arbejde i at få sædet til at passe til alle 4 kørere, da de ikke ligefrem har samme størrelse..

Fredagen bød på både gode og dårlige nyheder til teamet, bilen kørte bedre, men ikke godt nok. Den "gamle ged" var væk, men det frygtelige understyrings monster var helt sikkert stadigt i passager sædet og det monster ville vi gerne have ud ...

Men mere alvorligt var det, at der ingen ændring var sket i temperatur problemet - Og nu var der kun 4 timer til nat kvalifikationen. Der blev tilkaldt en hel hær fra Aston fabrikken og da først de ankom blev der arbejdet på bilen som aldrig før. Chefudvikleren for gearkasser hos Aston kom og sagde:
"We never have problems with our gearboxes, it's an aero problem" så der blev taget en hurtig beslutning om at flytte køleren til gearkassen op foran i bilen, men med kun 3 timer til næste træning, var det ret presset.

Ligeledes var der justeret på undervognen og spoilere, først 15 minutter inde i nat kvalifikationen blev bilen sænket ned, og der blev sagt det forløsende:
"Start the engine."


(Foto: Buddha Motorsport)

Og nu virkede det hele! Temperaturen var faldet 50 grader og bilen var langt bedre at køre - "Buddha" var klar.

Det blev til en 24. plads i nat kvalifikationen, men det kan helt sikkert gøres bedre, for det er dagskvalifikationen der gælder på startgridden.

Alle kørerne fik kørt deres obligatoriske omgange, og alle var enige om at Silverstone ikke er en let bane i dagslys, men om natten var det noget af en udfordring så der ventede sig 24 hårde timer, hvor sloganet må være "to finish first, first we have to finish."


(Foto: Buddha Motorsport)

Først på gridden står en Mosler, der samtidigt er sidste års vinder - Duller motorsport i deres BMW ZM4 og Buddha folkene er i gang med de sidste ændringer, her relativt kort før løbet skal starte kl 16:30 hvilket iøvrigt er ret sent. Normalt er man "næsten i mål" med opsætningerne når det begynder at blive lyst, men her er de knap halvvejs.

Team Buddha Motorsport startede fra gridden som nr. 24. men fik deværre en masse problemer at se til.

Teamet havde desværre fået sat undervognen forkert op efter der er prøvet med blødere fjedre. Derfor køres der kun 35 min. hvorefter et sæt fordæk er blevet sat til. Bilen må derfor i pit hvor der også eksperimenterer med bagvingen.


(Foto: Buddha Motorsport)

De får løst problemet, men erfarer blot at der også er et problem med tanken. Hvilket betyder at der kun køres 1 time effektivt ud af de første 2 timer løbet har været igang.

Men her fra startkvalerne og frem til løbets slutning går det hele stort set perfekt....

Henrik bliver på et tidspunkt ramt og får en snurretur med 200 km/t,
Jan løber tør for bremser og må en tur i sandkassen.
Jacob løber tør for asfalt under en overhaling, og må et smut igennem en sandkasse.
Chris fletter hjul med en Porsche.


(Foto: Buddha Motorsport)

Men til sidst hvor der er gået 23 timer og 49 minutter skulle andre problemer vise sig at give større kvaler.
Der knækker en trækaksel og "Buddha" kommer dermed ikke over målstregen - Det var en sur afslutning.

Men et er sikkert Buddha Motorsport har fået lært en masse, og de glæder sig og ser frem til at komme igennem et 24 timers løb helt uden problemer.
Nu hvor bilen er ved at være der, skal der "bare" testes en masse inden den næste gang gang kan komme ud og lege med BMW’er, Porscher og alle de andre!

Buddha Motorsport

Henrik Bess


Læs mere om:
  • Henrik Møller Sørensen
  • Jan Kalmar
  • Silverstone

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto