En ældre Peugeot 106Maxi og lidt god erfaring har vist sig at være en konkurrencedygtig cocktail i 1600 klassen. I hvert fald har Brian Madsen flere gange vist at den ældre bil stadig kan takles og med nænsom hånd føres rundt på prøverne. Senest med en flot 6. plads generelt og en 2. plads i klassen efter Ib Kragh – som gik fuldstændig amok på de sidste 4-prøver.
Bilen er til sammenligning med de nye Super1600 biler underlegen i forhold til motorkraft (218 hk mod ca 230-240 hk) samt en ældre type undervogn som specielt i vådt og fedtet føre har svært ved at få bid med bagenden.
Vægtmæssigt er de 2 typer biler meget ens selvom der flere gange er skrevet at 106Maxi’en er lettere end Super1600 bilerne. Det drejer sig måske om 10-20kg – men kigger man så på chaufføren i 106Maxien er vægtfordelen vel øjeblikkeligt borte. Men nok om det.
Efter flere års fravær fra rallysporten glæder jeg mig hver gang over at køre i min 106Maxi som ofte drager tankerne tilbage til den benhårde kamp om mesterskabspoint, der også var tilbage i 1998/1999 og 2000 hvor klassen havde samme størrelse som i dag ! Ja det er rigtigt nok – vi er ligeså mange 1600ccm Grp. A-biler i dag som vi var da klassen var nystartet og det er da fantastisk. Både som chauffør men også som tilskuer. Der er rigtig kamp om placeringerne og forskellen er oftest kun få sekunder mellem 1-2 og 3 i klassen.
Hvorfor rallyudvalget så lige præcis i år har valgt at fjerne klassen som mesterskabstællende kan kun de vide – men mon ikke det bliver lavet om til næste år. Det fortjener klassen. Hermed en opfordring.
Tillykke til Morten Karl og co. med DM-titlen og for fantastisk flot kørsel til stor beundring for tilskuerne og os andre rallykørere.
Vi glæder os til DM rallyet i Bramminge og håber på godt vejr. Rallyinfo Læs mere om: Brian MadsenAarhus29/09/07 - Aarhus - DM Rally |