Special Saloon   12/10/07

Hvor skal skabet - mesterskabet - stå?
I weekenden lagde Padborg Park asfalt til både Danish Endurance Championship, Ferrari Challenge og Special Saloon Car Weekend, så asfalten blev holdt varm. Tilmeldingslisten var tyndt besat med de vante navne fra SSC, men der var til gengæld mange DTC-kørere, som skulle teste materiel, så det samlede felt kom trods alt op på 26 biler.

Lørdag morgen var banen indhyllet i tæt tåge, så en del af formiddagens kørsler, herunder tidtagning til DEC, blev udsat. Det ville normalt have medført en skrap censurering af udtalelser fra teamet, men denne gang var det held i uheld. Udrykkerlejet på den nyindkøbte BMW lækkede, så der var flere timers arbejde forude. Bilen blev løftet og med tre mand over, under og i bilen gik det hurtigt med at få skilt motor og gearkasse.

Det gik til gengæld knap så hurtigt med at få repareret koblingen, da stumperne grundlæggende ikke passede sammen. Efter lidt arbejde lykkedes det, men desværre gik koblingen i stykker ved første forsøg. Nu er det så ikke noget, som tager pippet fra garvede racermekanikere, så tingene blev skilt ad igen, så der kunne udføres lidt heksekunst. Tidtagningen var gået fløjten, og det var i teorien ensbetydende med en start bagest i feltet. Det kræver bare, at man når frem til udkørslen i tide, og det gjorde Kurt Thiim ikke, og dermed var det start fra pitten.

Kurt begyndte stille og roligt at arbejde sig frem gennem feltet, men efter en time gav han tegn til at komme i pit. En elektronikboks havde løsnet sig og hang dinglende som kneblen i en kirkeklokke. Racerverdenens universalmiddel, gaffatape, løste problemet og så var han på banen igen. Efter yderligere en halv time kom han ud igen, men denne gang gik bilen i stå i pitindkørslen. Med 120 liter benzin i tanken til starten, var problemet næppe lavvande i tanken, og det viste sig da også at være koblingen, som havde givet op. Der var heller ikke mere spillerum for justeringer, så det blev tidlig fyraften for kørerne.

Til aften blev bilen læsset på traileren, og kursen sat mod Broager, hvor Kim Boisens værkstedsfaciliteter stod klar til lidt nattearbejde. Mens der blev tygget på aftensmaden ved filebænken, glødede telefonerne og alle mulige indehavere af et brugbart udrykkerleje kontaktet. Som aftenen skred frem, var en række andre reparationsopgaver blevet færdiggjort, men der var stadig ingen løsning på koblingsproblemet. Sent på aftenen måtte vi modvilligt konstatere, at bilen ikke kunne blive klar til søndag morgen.

Søndag morgen havde tågen for alvor bidt sig fast over sønderjylland. Der blev kørt træning i Ferrari-klassen efter en Safety Car, hvilket unægtelig lagde en dæmper på tiderne. SSC var i den meget specielle situation, at tidtagningen startede efter Safety Car. Heldigvis kom der så meget lysning i tågen, at det kunne lade sig gøre at gennemføre tidtagningen, men det var langt fra alle, der fik en fri omgang. Michael satte næsthurtigste tid, som dog blev vekslet til Pole Position, da det viste sig at Lars Schönemann havde overhalet i gul flagzone og fik frataget sin bedste tid.

I første heat pressede Klaus Ellmies hårdt for at komme forbi og sikre sig så mange point som muligt i kampen om mesterskabet. Efter nogle omgange med meget tæt kørsel lykkedes det, og nu gjaldt det så for Michael om både at lægge maksimalt pres på Klaus og køre sikkert, så der ikke blev mistet points. Det lykkedes med en andenplads i klassen.

Andet heat bød igen på hård fight og gode bremsedueller for enden af langsiden. På et tidspunkt lykkedes det Klaus at smutte forbi Jørgen "Gamle" Hansen, som til gengæld blev en hård nød for Michael. Det var lidt en skam, fordi Klaus var ved at udbremse sig selv et par gange, og Michael var for langt fra til at kunne udnytte det. Også her blev resultatet en andenplads.

I sidste heat fik Michael stukket næsen langt nok frem til at komme først rundt i hårnålen. BMW'en styrer bedre end "stjerneraceren", så hele vejen ud til Big Mag skal det udnyttes maksimalt. "Hvis jeg kommer ud på langsiden med to vognlængder, skal jeg bare ramme bremsepunktet helt perfekt, for så kan han ikke lukke døres for mig" forklarede Michael efter løbet. Taktikken lykkedes, men der blev kæmpet til det yderste op hver eneste omgang. Afgørelsen faldt også på stregen, hvor Klaus Ellmies trådte pedalen helt ned i et forsøg på at presse sig forbi. Det blev spænding til sidste milimeter og publikum på tribunen rejste sig og kiggede om på den anden side af pitten, overbevist om at de ville se de to biler ville kure ud over græsset. Det gjorde de ikke, og bagefter kunne man konstatere, at det havde været close race: Michael vandt med 13/100 af et sekund!

Trods skuffelserne med den nye bil, så endte weekenden alligevel med at blive en virkelig god oplevelse for hele holdet. Masser af hårdt arbejde, skuffelser, pokaler og så det allerbedste: Hjemmebagt kage fra Thomas' kone.

Nu skal bilerne klargøres til næste weekend på Jyllands-Ringen, hvor det afgøres, hvem der skal være mester i SSC grp. 1. Vi glæder os til at møde Klaus Ellmies igen, og forhåbentlig kan vi igen levere det flotte og intense race, som får folk til at juble.

Perfection Racing


Læs mere om:
  • Claus Klostermann
  • Michael Klostermann
  • Perfection Racing
  • Padborg Park
  • 07/10/07 - Padborg Park - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto