Sæsonen sluttede på Padborg Park og der var spænding om placeringerne til det sidste 1600 Challenge var nok den eneste klasse ud over DTC der kunne bevare spændingen om årets mesterskab længst, det blev først afgjort i sidste heat og kun med 5 points forskel mellem 1. og 2. pladsen og 2 point mellem 3. og 4. Det blev Jesper Holden der til sidst kunne trække det længste strå og stille sig øverst på sejrsskamlen i det samlede mesterskab, tæt fulgt af Henrik Sørensen og Ole Knudsen.
(Foto: Poul Erik Jensen)
Med 17 biler til start var 1600 Challenge feltet på samme størrelse som både Clio og Polo cup, og det viser den store fremgang klassen har haft i løbet af sæsonen, så det lover rigtigt godt for næste år.
Weekenden i Padborg startede lidt skidt for den førende i mesterskabet Jesper Holden da det ”kun” blev til en 9. plads i tidtagningen, og Jesper vidste godt at dette var ikke nok til at holde Henrik Sørensen, Thor Qualmann og Ole Knudsen bag sig, så der skulle gives noget mere gas i 1. heat. Selvom Jesper fik en god start i heatet fik han ikke rigtigt gang i de overhalinger der skulle sikre ham point i forhold til de andre, men med lidt held (uheld for 3 andre som udgik) kom han frem til den utrolige vigtige 6. plads som ifølge reglementet bliver ombyttet til en startplacering som nr. 1 i andet heat, og så var mesterskabet jo godt på vej.
Jesper Holden mester i 1600 Challenge 2007. (Foto: Motorsporten.dk)
I 2. heat gik der lidt ”gummi-arm” i det for Jesper Holden, men jeg tror alle der har prøvet at ligge til at vinde mesterskabet kender det, for her bliver presset fra alt og alle pludselig væsentligt større, og pludselig sidder man og frygter at lave en kvajer så man ryger af banen og taber mesterskabet på gulvet. Jesper startede som skrevet i pole og skulle så blive mindst nr. 6 hvis Henrik Sørensen vinder heatet, og da Henrik ret hurtigt gik forbi Jesper fra en start placering som nr. 5, ja så var alt presset på Jesper.
Han ligger og kæmper tæt med de bagfra kommende, men for ikke at risikere at blive kørt af banen af dem der vil overhale, giver Jesper sig nok lidt før end han plejer og dumper fra 1. pladsen ned på 4. i løbet af heatet, men her holder han fast og kan efter et næsten alt for spændende heat køre over målstregen med point nok til at sikre sig det samlede mesterskab – stort tillykke til Jesper!!
Henrik Sørensen lagde godt ud i weekenden, vel vidende at han virkeligt skulle give den gas for at vippe Jesper Holden af pinden, og det starte kanon med hurtigst tid i træningen og så var der ligesom lagt i kakkelovnen. I tidtagningen måtte Henrik dog se sig slået med 6 hundrededele af en af de helt nye i klassen, men det gav 2 point på kontoen og en startplacering i forreste række, så der var lagt op til kamp.
Henrik Sørensen og Rudi Larsen i de nye Suzuki racere.. (Foto: Motorsporten.dk)
I 1. heat var der dømt Suzuki Swift kamp med Rudi Larsen, som fra en 4. plads hurtigt fik kørt sig frem og kæmpede med Henrik om første pladsen. En fantastisk spændende kamp, hvor de 2 Suzukier flere gange byttede plads og lå side om side i flere sving, uden at røre hinanden overhovedet, noget af det bedste race vi her set hele sæsonen. Men Henrik måtte dog gi sig til sidst ( mon der også var taktiske overvejelser inde i billedet, han kunne jo ikke tillade sig at køre af banen i kampens hede, men skulle bruge alle de point han kunne skrabe sammen) Rudi kørte en flot førsteplads hjem men med Henrik 1 sekund efter på en 2. plads.
Denne plads betød at Henrik skulle starte som nr. 5 i 2. heat, og med en kanon start fik Henrik sig hurtigt kørt nogle pladser frem. Da Henrik overhalede Jesper Holden, må det have givet ekstra blod på tanden, for ret hurtigt efter lå Henrik forrest på vej mod heatsejr, og selvom Thor Qualmann flere gange flere gange pressede på, kunne han køre sejren hjem til 25 gode point og en samlet 2. plads i mesterskabet. Flot kørt Henrik – stort tillykke !!
Ole Knudsen har man måske ikke lagt så meget mærke til i løbet af sæsonen, men takket være meget stabilt kørsel (Ole er den ene af kun 2 kører der har gennemført og fået point i alle heat) og 2 podieplaceringer, er Ole lige så stille avanceret i det samlede mesterskab.
Ole starter weekenden med en placering som nr. 10 i tidtagningen, men takket være hans stabile kørsel og godt fight kører han sig frem til en 5. plads i første heat, og scorer nogle gode point, og da Thor Qualmann vælger sandkassen og ikke får point, overhaler Ole ham og kan indtage 3. pladsen i det samlede mesterskab. Ole Knudsen skal i 2. heat starte ved siden af Jesper Holden i første startrække, og selv om heldet ikke lige var med ham, slutter han som nr. 9 hvilket lige præcis er point nok til at han beholder 3. pladsen i den samlede mesterskab 2 point foran Thor Qualmann. Stort tillykke til Ole.
Thor Qualmann lå hele første halvdel af sæsonen til at tage mesterskabet, men en uheldig episode med en overtrædelse af det tekniske reglement har medført udelukkelse af nogle heat og dermed ingen point til Thor. Samlet set har Thor faktisk kun fået point i 11 af sæsonens 16 heat, og han har været på podiet 10 ud af de 11 gange, så der er ingen tvivl om at Thor Qualmann er en af de mest talentfulde kørere banesporten har set i lang tid. En 4. palds i det samlede mesterskab er en utrolig flot præstation set i lyset af ovenstående.
På 5. pladsen i mesterskabet finder vi Jesper Emanuel, som er den anden kører der har kunnet sætte point ind på kontoen i samtlige heat hele sæsonen, men for Jesper blev weekendens resultat desværre kun til to 11. pladser, hvilket gjorde at han kom til at mangle sølle 18 point i at blande sig i top 3 i mesterskabet. Men Jesper Emanuel kunne dog indtage 3. pladsen i Rookie-mesterskabet efter Jesper Holden og Henrik Sørensen, så mon ikke at Jesper tager revanche næste sæson.
”Det gule lyn”, Hondaen med Kenneth Thomsen, snupper 6. pladsen i mesterskabet, og med de uheld Kenneth har haft hvor han et par gange er blevet ”hjulpet” af banen, ja så er der ingen tvivl om at Kenneth sagtens kan blande sig i topstriden hvis tingene går hans vej. Kenneth er samtidig en af dem der har hjulpet flere nye kørere i gang i klassen, og med hans 3 biler er de med til at sikre et godt felt i næste sæson.
Jacob Emil Lassen, er ud over at være en af de yngste i klassen, nok også den mest uheldige i klassen. Jacob og hans folk har brugt mere tid på at skifte motor, topstykker, gearkasser ovs. end de har brugt på banen. Alligevel er Jacob altid positiv og klar til race, så det er velfortjent at Jacob Emil Lassen kan indtage 7. pladsen i mesterskabet, og med udsigt at teamet kommer med 2 biler til næste år, ja så skal den placering nok blive forbedret (om teknikken vil !)
Michael Scharstein har tidligere kørt Saxo Cup, og i sin gule/sorte Saxo har Michael været på podiet flere gange i år, bl.a. en første plads på Knudstorp, men lidt tekniske problemer og dækproblemer til sidst i sæsonen gjorde at Michael Scharstein ikke kunne blande sig i toppen i år, men han er stærkt tilbage til næste år. Michael kan så til gengæld glæde sig over at være den der altid får den største opbakning når han kører, idet Michaels team tæller et sted mellem 15 og 20 personer som altid er klar til at hjælpe og heppe på Michael.
Rudi Larsen fik først sin Suzuki Swift færdig så han kunne deltage de sidste 4 løbsweekender, men til gengæld kunne klassens alderspræsident gi den så meget gas at det kunne blive til en 9. plads i det samlede mesterskab. Dette bl.a. fordi det lykkedes Rudi at stå øverst på podiet hele 3 gange ud af de 8 heat han var med i, så ingen tvivl om at Rudi er at finde i toppen af mesterskabskampen næste sæson.
Michael Blom fik til denne sæson lov at overtage sin fars Toyota Yaris, men også Michael måtte erkende at den meget korte akselafstand gjorde at den en gang imellem var meget hurtig til at smide bagenden, og så holder man altså lige pludselig med fronten den forkerte vej!!
Michael har ikke deltaget i alle løbsweekender og har derfor kun fået point i 10 ud af 16 heat, så det er alligevel flot at Michael Blom kan indtage 10 pladsen i det samlede mesterskab. Vi håber meget på at se Michael igen i næste sæson, men det kunne godt ske at blive i et andet bilmærke.
Anders Fjorbak kom først med i 3. løbsweekend på Sturup, og måtte så endda udgå i første heat da den bil han lige havde købt, desværre mistede gearkassen. Problemerne med bilen fortsatte desværre for Anders, så derfor blev det kun til i alt 6 heat gennemført, men af den de 3 på podiet, den ene gang på øverste trin, så det er rigtigt flot med en placering som nr. 11 i mesterskabet. Anders Fjordbak viste klassen, at han absolut var en af dem man skulle regne med, og når Anders får en bil der er i orden er der ingen tvivl om at hans talent rækker langt.
På 13. pladsen finder vi Michael R. Jensen, som fik en meget uheldig sæsonstart i en lejet Honda CRX som overhovedet ikke kunne køre, og når den endelig kom i gang ikke kunne bremse. Med købet af en Saxo fungerede tingene lidt bedre, og med deltagelse i 4 af de 8 løbsweekender blev der samlet point nok til at ligge midt i feltet. Michael her nogle meget spændende planer for opbygning af en ny bil i et helt nyt bilmærke til næste sæson, så det glæder vi os meget til at høre nyt om.
Ejnar Rosenhøj har med deltagelse i 7 heat, en enkelt gang på podiet placeret sig på en samlet 14 plads, en placering Ejnar har planer om at gøre bedre til næste år. Efter tidligere at have kørt Advan Cup, føler Ejnar sig bedre tilpas i 1600 Challenge hvor det er lidt mere økonomisk overkommeligt at være med. Ejnar har lige investeret i bil nr. 2, så der nu er en ekstra bil til salg/udlejning til en ny kører næste sæson.
På de næste pladser finder vi bl.a. Nicki Jensen, som efter 3 gode løbsweekender desværre røg en tur i autoværnet på Ring Djursland og måtte en tur på skadestuen. Men heldigvis var der ikke sket Nicki noget alvorligt, men det samme kunne man ikke sige om bilen som vist ikke kommer ud at køre mere. Vi håber dog på at Nicki finder en ny bil/karosse og kommer tilbage i næste sæson for at fortsætte den fremgang vi så i hans kørsel før uheldet.
Lasse R. Petersen deltog kun sæsonens sidste 2 løb, men imponerede alle med hurtigste tid i tidtagningen i sidste løbsweekend på Padborg Park. Men desværre for Lasse kunne han ikke holde placeringen i første heat og måtte sig se henvist til 4. pladsen af nogle der nok havde lidt mere erfaring i de tætte kampe der er i et heat, men Lasse kom alligevel igen og viste sin hurtighed i 2. heat hvor han kunne stille sig op på podiet på en 3. plads – Godt gået af en helt ny kører…
Dan Nicolajsen og Ole Christophersen kom lidt sent på sæsonen og kørte kun 2 weekender hver, men viste at de godt kunne finde rundt på banen og at de bestemt ikke var med for at ligge sidst. Dan nåede endda at få en pokal med hjem for en 2. plads ved løbet på Ring Djursland, så dem kan vi godt forvente os mere af den kommende sæson.
Af øvrige kørere der kun kørte et enkelt eller to løb, kan nævnes Jan Pedersen, Niels Jørn Sørensen, Michael Jakobsen, Dennis Barth, Poul Henning Pedersen og Bjarne Damgaard, som alle enten lige skulle prøve asfalt banesporten eller holde licensen ved lige med et enkelt løb.
'Gæstekører' Dennis Barth. (Foto: Motorsporten.dk)
Med 25 kørere i klassen, over halvdelen helt nye, viste 1600 Challenge sig som den rigtig spændende begynderklasse der var lagt op til før sæsonstarten, og det viser samtidig at 1600 Challenge er en klasse der er værd at bygge videre på de næste mange sæsoner.
På nuværende tidspunkt har over halvdelen meldt helt klart ud at de kører i klassen igen næste sæson, og resten af de nye kørere og dem der har kørt et par sæsoner skifter til Advan Cup, Clio Cup og andre klasser så vi sikrer tilgangen til de klasser også. Kørerforeningen Gr. N Poul Erik Jensen
Læs mere om: Padborg Park06/10/07 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |