F1800   20/10/07

Johan Jokinen svigtet på Brands Hatch
Da Nicki Thiim sidste år tog til Formel Ford Festivalen som vinder af Ford Junior Cup, fik han god støtte af det engelske team, Ray Sport. Derfor havde DASU valgt at fortsætte samarbejdet, og der var store forventninger til teamet der leverer en af de hurtigste biler i den engelske serie.

Vinderen af Ford Junior Cup 2007, Johan Jokinen, glædede sig meget til sin præmietur, men den glæde blev hurtigt vendt til en stor skuffelse. Teamet havde en hel ny racer til Johan, men den var bare ikke samlet færdig, og havde ikke været igennem en shake-down. Det halve af den første træningsdag gik med at få bilen samlet færdig, og derefter gik det meste af tiden med at stramme løse dele og reparere et betragteligt antal småfejl, som hele tiden dukkede op pga. den manglende shake-down på bilen.

Data-loggeren på bilen virkede ikke, og folket hos Ray Sport flyttede sig ikke fra deres ”arbejdshjørne” for at se, hvordan bilen opførte sig på banen. Det var tydeligt, at man betragtede servicering af de lokale kunder som vigtigere end at sørge for, at den danske Junior Cup-vinder kunne forsvare de danske farver i det engelske. Først til den allersidste træning havde Johan mulighed for at se data om sin kørsel, og først dér blev der foretaget afgørende ændringer på bilen efter massivt pres fra Johans bagland. Derefter kom der klart mere fart på bilen, og man kunne igen genkende Johan på banen. Dataene fra denne kørsel var bare ulæselige pga. fejl i dataloggeren, så den store klarhed over ændringerne i opsætningen fik man ikke.

I tidtagningen om fredagen blev Johan 13. i sin gruppe, ca. 1 s. efter den hurtigste tid i det hele taget, og han kunne trods alt nu mærke klare fremskridt. Men at man har mistet størstedelen af træningstiden, selv om man har stillet op på banen allerede tirsdag morgen, er bittert.

I det første heat fortsætter uheldene. Efter en god start kommer Johan i et højresving for enden af langsiden bag en langsommere bil, da venstre forhjul blokerer i nedbremsningen, og Johan flyver i barrieren med høj fart. Johan slipper helskindet fra uheldet, men bilen har omfattende skader.

En skuffet kører udtaler sig: ”Jeg fatter stadig ikke, hvad der skete. Jeg bremsede klart tidligere end jeg plejer, og pludselig låste venstre forhjul fuldstændigt, og jeg kunne intet gøre. Havde det været det højre, havde det været mere forståeligt. Hele ugen har været et mareridt, som jeg helst vil glemme hurtigst muligt, men det kan jeg nok ikke med det samme. Det blev ikke sandelig ikke den ”Festival”, jeg havde forestillet mig.”

Johan er vred og skuffet over den ligegyldighed, han er blevet mødt med fra teamets side. Hans ønsker om at få data fra sin kørsel er blevet fejet af bordet som sekundære ønsker. Dette blev så senere mere forståeligt, da det viste sig, at teamchefen ikke selv var i stand til at fortolke informationer fra dataloggen. Så kunne man måske forvente, at man brugte sine øjne og erfaringer i stedet, for at hjælpe den unge kører, men nej. Teamets interesse for Johan forsvandt samtidig med at han kørte ud af pitten, og der blev arbejdet med helt andre ting, mens Johan frustreret kørte rundt på banen.

Nu arbejder teamet med bilen og vil forsøge at gøre den klar til semifinalen. Arbejdstempoet i teamet er ikke det hurtigste, og teamchefen Gavin Ray tør ikke garantere, at bilen bliver klar i morgen. Hvordan det harmonerer med deres aftaler med DASU, er uvist.

JJRacing


Læs mere om:
  • Johan Jokinen
  • Brands Hatch

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport