Pole position til Sverige Alle danske kørere i top 10 Efter at have domineret de frie træninger, måtte de danske DTC kørere se sig slået af en svensk STCC kører i kvalifikationen til det første af FIA European Touring Car Cup løbene på Adria banen i Italien. Den svenske Honda Accors Euro R kører Tomas Engström var med tiden 1:22,070 hurtigste mand på Adria banen i kvalifikationen, hvor 38 kørere deltog, her iblandt 5 kørere fra vores hjemlige DTC serie.
Bedst placerede danske kører blev lidt overraskende Hartmann Honda køreren Jens Reno Møller, der kom ind med en samlet anden plads, kun 0,395 sekund langsommere sin svenske mærke kollega.
Tredje pladsen blev besat af italieneren Maurizio Ceresoli, der kører i en SEAT Leon, han var 0,457 sekund fra pole tiden.
Chevrolet Motorsport Danmark's svenske kører Pontus Mörth kom ind med 4. bedste tid, fulgt af teamkollega Henrik Lundgaard på 5. pladsen.
De to Chevrolet kørere var henholdsvis 0,559 og 0,650 sekund fra Tomas Engström's tid.
Dette års DTC mester SEAT Leon køreren Michel Nykjær kørte 7. hurtigste tid i kvalifikationen, hvor han var 0,781 sekund fra første pladsen på startgridden.
BMW køreren Kristian Poulsen rundede som den sidste danske deltager top 10 af, hans tid var 1,072 sekund fra dagens hurtigste.
Kvalifikationstiderne:
|
Pl. | # | Kl. | Kører | Nat. | Mærke | Tid | Omg. |
|
1 | 2 | S20 | Tomas Engström | SWE | Honda Accord | 1:22.070 | 15 |
2 | 11 | S20 | Jens Reno Møller | DEN | Honda Accord | 1:22.465 | 17 |
3 | 25 | S20 | Maurizio Ceresoli | ITA | SEAT Leon | 1:22.527 | 16 |
|
4 | 14 | S20 | Pontus Mörth | SWE | Chevrolet Lacetti | 1:22.669 | 17 |
5 | 15 | S20 | Henrik Lundgaard | DEN | Chevrolet Lacetti | 1:22.720 | 17 |
6 | 23 | S20 | Emmet O'Brien | IRL | BMW 320si | 1:22.845 | 17 |
|
7 | 24 | S20 | Michel Nykjær | DEN | SEAT Leon | 1:22.851 | 15 |
8 | 27 | S20 | Cesar Campanico | POR | BMW 320si | 1:22.997 | 17 |
9 | 4 | S20 | Alexander Lvov | RUS | Honda Accord | 1:23.132 | 15 |
|
10 | 10 | S20 | Kristian Poulsen | DEN | BMW 320si | 1:23.142 | 16 |
11 | 22 | S20 | Stefano Valli | RSM | BMW 320i | 1:23.151 | 16 |
12 | 16 | S20 | Philip Geipel | GER | Toyota Corolla | 1:23.689 | 15 |
|
13 | 21 | S20 | Michal Matejovsky | CZE | Alfa Romeo 156 | 1:23.878 | 11 |
14 | 26 | S20 | Tobias Johansson | SWE | Mercedes C200 | 1:24.053 | 16 |
15 | 17 | S20 | Charlie Geipel | AUT | Toyota Corolla | 1:24.220 | 15 |
|
16 | 18 | S20 | Janis Horeliks | LAT | Honda Civic | 1:24.311 | 13 |
17 | 9 | S20 | Riccardo Bianco | ITA | BMW 320i | 1:24.351 | 15 |
18 | 30 | S20 | Alessandro Canali | ITA | BMW 320i | 1:24.813 | 18 |
|
19 | 7 | S20 | Richard Kaye | GBR | BMW 320i | 1:24.816 | 19 |
20 | 31 | S20 | Massimo Arduini | ITA | Honda Civic | 1:25.275 | 18 |
21 | 12 | S20 | Cesare Cremonesi | ITA | BMW 320i | 1:25.391 | 15 |
|
22 | 8 | S20 | Roberto Conte | ITA | BMW 320i | 1:25.714 | 17 |
23 | 5 | S20 | Andrey Smetsky | RUS | Honda Accord | 1:26.322 | 16 |
24 | 6 | S20 | Oleg Petrishin | RUS | BMW 320i | 1:26.336 | 18 |
|
25 | 19 | S20 | Alexander Lvov Jr. | RUS | Audi A4 | 1:26.730 | 17 |
26 | 54 | SP | Fabio Fabiani | ITA | BMW 320i | 1:27.186 | 9 |
27 | 52 | SP | Aleksey Basov | RUS | Honda Civic | 1:27.867 | 16 |
|
28 | 58 | SP | Anton Markin | RUS | BMW 320i | 1:28.290 | 17 |
29 | 56 | SP | Dmitriy Dobrovolsky | RUS | Opel Astra | 1:28.969 | 16 |
30 | 53 | SP | Nikolay Agapov | RUS | Honda Civic | 1:29.115 | 17 |
|
31 | 57 | SP | Arkadiy Pavlovskiy | RUS | Opel Astra Coupe | 1:29.245 | 15 |
32 | 75 | S16 | Jens-Guido Weimann | GER | Ford Fiesta ST | 1:32.843 | 8 |
33 | 74 | S16 | Jens Lohnig | GER | Citroen C2 VTS | 1:33.186 | 10 |
|
34 | 55 | SP | Alessandro Revello | ITA | BMW 320i | 1:33.193 | 4 |
35 | 72 | S16 | Maxim Tsimbalov | RUS | VW Polo Gti | 1:34.558 | 15 |
36 | 70 | S16 | Mikhail Barabin | RUS | VW Polo Gti | 1:35.619 | 17 |
|
37 | 71 | S16 | Andrey Nikolaev | RUS | VW Polo Gti | 1:36.554 | 16 |
38 | 20 | S20 | Yuriy Odud | RUS | Ford Focus | DNQ | 14 |
|
Maksimumtiden her i kvalifikationen var 1:27,814 hvilket der var en enkelt kører der ikke kunne klare, med tiden 1:27,917 måtte russeren Yuriy Odud konstatere at hans ETC Cup weekend var overstået, han kan nu pakke sin Ford Focus sammen, og blot nyde weekenden fra sidelinien. Hr. Nielsen
Læs mere om: Jens Reno MøllerPontus MörthChevrolet Motorsport DanmarkHartmann RacingAdria28/10/07 - Adria - ETC Cup |