På en bane der skal tiltrække WTCC I den forgangne weekend, afholdt Thailand for første gang nogensinde, et internationalt gadeløb, efter gældende FIA standard. Stedet var Bangsaen, som ligger ca. 90 km. syd for Bangkok, og 50 km. nord for Pattaya. Bybanen var 3.7 km lang, og selve banen var meget krævende og samtidig meget interessant at køre på.
Planen var, at vise FIA, at der kunne laves et løb med WTCC serien i Thailand i fremtiden, og at næste år ville der blive inviteret udenlandske kørere, til dette årlige arrangement.
Et afslappet team, inden sæsonens sidste race. (Foto: Italkart (Thailand) Co. Ltd.)
Der var ca. 40.000 tilskuere til løbet som sad på tribunerne der var opstillet hele banen rundt og de kunne nemt følge løbet på de mange storskærme der var opstillet.
Danske Thomas Raldorf deltog i dette løb med sin Toyota Yaris, og lige fra første dag udviste han en fin topform, ved at sætte den hurtigste tid i alle træningerne.
Selve tidtagningen var på 10 min. = ca. 4 omgange, og på hver eneste omgang indhentede han de andre kørere og fik aldrig en “ren” omgang, og fik dermed kun opnået en start placering som nummer 3 hvilket var meget frustrerende.
Thomas fik en god start, og kørerne på første og anden-pladsen lå og byttede maling på deres biler, men han kunne ikke komme forbi begge de førende kørere i det første sving, og da det lykkedes en anden kører at få presset sig forbi Thomas, lå han stadig på tredje pladsen.
Thomas i hælene på Pheet. (Foto: Italkart (Thailand) Co. Ltd.)
Køreren på anden-pladsen foran Thomas var ca. 1.5 sekund langsommere pr. omgang, men var god til at blokere, til Thomas’s store frustration.
Den Thailandske topkører Trai som lå på førstepladsen fik udbygget sit forspring hele tiden, og Thomas måtte se at komme forbi hurtigst muligt, hvis han skulle have en chance for at indhente Trai.
Thomas var overalt venstre, højre, og venstre igen, og det lykkedes til sidste Thomas at få stresset Pheet på anden pladsen så han mistede koncentrationen, til sidst missede han sit bremsepunkt, og kørte sig selv af.
Pheet blev stresset til kørerfejl. (Foto: Italkart (Thailand) Co. Ltd.)
Nu var der fri bane, og Thomas kørte nu endnu hurtigere end han havde kørt tidligere, og satte omgang efter omgang ny banerekorder i sit forsøg på at hente Trai.
Thomas hentede ca. 15-20 m. pr. omgang og kom også til sidst forbi Trai for enden af langsiden, hvorefter han støt og roligt øgede sit forspring og kunne køre en sikker sejr i hus.
Thomas Raldorf på toppen af podiet. (Foto: Italkart (Thailand) Co. Ltd.)
Dette bragte ham også pointmæssigt op på en andenplads samlet i klassen, hvilket betyder at han nu må rykke op i A-klassen fra næste år.
(Foto: Italkart (Thailand) Co. Ltd.)
“Det var en helt fantastisk oplevelse at køre på denne bane, den er helt enestående, og så med så mange tilskuere. Da jeg kørte rundt på den sidste omgang kunne jeg høre alle råbe, skrige og klappe, det var en utrolig fornemmelse”
Nu venter der en lang vinterperiode forude, hvor der skal forhandles med sponsorene om hvilken klasse, der skal køres i til næste år.
(Foto: Italkart (Thailand) Co. Ltd.)
Første løb i 2008 bliver til april eller maj.
Italkart (Thailand) Co., Ltd. Henrik Bess
Læs mere om: Thomas Raldorf |