Le Mans Series   15/12/07

Essex Porschen præsenteret
I går klokken 12 blev det officielt, Essex har fået en ny racerbil. Det er ikke en hvilken som helst racerbil men derimod en tysk kvalitets racerbil. Bilen er en Porsche RS Spyder, der skal deltage i hele Le Mans Series 2008.

Bilen blev præsenteret ved Essex hovedkvarter midt i Århus, og til lejligheden var det store Essex telt slået op, hvor der blev budt på en masse god information om fremtidsplanerne for teamet og deres nye racerbil.

Peter Halvorsen bød forsamlingen velkommen og forklarede, at det nye Essex projekt er det største, og ikke mindst dyreste, der til dato er set i dansk motorsport. Over en to år periode er det et 3 cifret million budget vi her taler om, så det er ikke små penge der gamles med.


(Foto: Motorsporten.dk)

Herefter blev John Nielsen præsenteret som teamchef og strateg for teamet, samtidig med at han skal køre Porsche raceren.
Den anden køre på bilen bliver, ikke overraskende, den tredobbelte DTC mester Casper Elgaard.


(Foto: Motorsporten.dk)

Når der investeres så mange penge i et sådan projekt, er det selvfølgeligt med ambitioner om gode resultater, og her er det Essex’s plan at de satser på at blive mester i Le Mans Series' LMP2 klasse, og hertil komme på 'overall' podiet ved flere lejligheder.

Herudover har team Essex tilmeldt sig til 24-timers løbet på Le Mans, men man vil ikke tale mere om det løb, før man ved om Team Essex er blandt de udvalgte der skal køre løbet.


(Foto: Motorsporten.dk)

Det er logisk at man ikke kan komme sovende til disse resultater, derfor er der allerede nu planlagt 4 presæson test, her iblandt en 24 timers test sammen med Porsche fabrikken.
Det skal dog siges at til 24 timers testen skal Team Essex ikke bruge deres egen bil, men derimod bruge en af Porsche’s egne biler.

Med alle de test vil de to kører få en masse kilometer i bilen inden sæsonen starter, og det er selvfølgeligt vigtigt at kende sin bil godt inden det for alvor går løs.

Bilen vi blev præsenteret for er bygget af Essex teamets egne mekanikere, der har været på visit hos Porsche i 14 dage hvor de selv har samlet bilen helt fra grunden, selvfølgeligt med hjælp fra Porsche’s dygtige folk.

Nu står bilen så i Danmark, hvor teamet skal bruge de følgende måneder til at lære den at kende.
Mekanikerne skal allerede før bilen har rullet en eneste meter i gang med at opdatere bilen, med ting som Porsche anbefaler bliver gjort.
Hertil skal der trænes pitstop, med alt hvad hertil høre, således at man har trænet de ting før man står på racerbanen til den første trænings session.


(Foto: Motorsporten.dk)

Nå man kigger på bilen er den fantastisk flot designet, og den bliver ikke mindre flot i metallic blå, men tro ikke at bilen er lakeret i den farve.
Porsche forlanger at men ikke lakere bilen, den er derimod belagt med en tynd film ud over den kulfiber som bilen er bygget op i, det er så den måde en Porsche får farve på - spøjst - men sådan er det, når der skal spares vægt!

Nu venter vi bare på at det bliver lidt varmere så vi kan få bilen ud og rulle, og se om den virkelig kan køre stærkt.
Jeg kan i hvert fald fortælle at den lyder godt.

Vejgaard


Læs mere om:
  • Casper Elgaard
  • John Elgaard Nielsen
  • Team Essex

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport