Special Saloon   22/12/07

Honda Proracing 2007 og 2008
”Det burde være blevet en bedre placering i år, men lige ved og næsten er godt nok!” Udtaler Jakob Borum, ”men med det nye reglement, og diverse forbedringer på bilen så skal de andre op tæerne for at følge med i 2008”

Sæsonen 2007 så på forhånd svær ud med nogle hårde konkurrenter med både en del tidligere DTC bilen og en tidligere DTM bil, men med en ny Civic R motor var Jakob Borum optimistisk. Men sæsonen blev ikke nær så succesfuld som teamet havde håbet, en opsummering ser således ud:

Jyllandsringen, Åbningsløbet i maj:
Ingen Jakob Borum, posten havde svigtet og ikke leveret de nødvendige racerstumper til tiden, så debuten med den nye motor blev SSC festivalen i slutningen af maj. Frustrende både for køre og mekanikkere, der havde brugt mange timer og så ikke kunne komme igang.

Ring Djursland, SSC festival i maj:
På trods af mange timer hos Naaken med programmering af Hondata styreboksen, så spillede det ikke. Så snart omdrejningerne kom for langt ned mistede bilen simpelthen power, i en grad så første heat slet ikke blev kørt. Med hjælp fra Honda entusiasten Christian (stor tak for hjælpen) blev der lavet en workaround på problemet, tomgangen blev simpelthen sat op fra 1200 til 2500 omdrejninger, og så kunne bilen det den skulle. I 2. heat demonstrede Jakob sine evner udi at overhale, og fra en startplacering bagerst i feltet endte det med en 7. plads. 3. heat endte med en 2. plads, kun passeret af Mike Legarth, der var gæstekører, og derfor ikke talte i pointene. Nu var armene helt oppe over hovedet, lige indtil DTC weekenden på padborg park i Juni.

Padborg Park, 23-24 juni:
Problemet med styreboksen var ikke løst, men det betød reelt blot at tomgangen stod for højt. På løbsdagen væltede regnen ned og det passede egentlig Jakob Borum godt, men et mindre sammenstød med Martin Marrill på 3. omgang, satte Honda’en en del pladser tilbage, og det gjorde de 2 strafbaner som Borum blev tildelt såmen også. Det blev så ikke bedre af, at udsynet i Honda’en blev så ringe at Jakob ikke helt kunne se afstandsmarkeringerne for enden af langsiden. ”Normalt bremser jeg ved 150 m mærket, så jeg vidste det var noget l..., da jeg så 100 m mærket, og stadig havde foden solidt plantet på speederen” udtalte Borum efter løbet. Katastrofen blev afværget ved at køre en tur igennem pitten, hvilket selvfølgelig kostede yderligere placeringer. Andet heat blev kun værre, styreboksen drillede igen, så Borum måtte udgå allerede på anden omgang. Alt i alt en rigtig ”træls” weekend, og armene var bestemt ikke over hovedet mere.


Der rodes med styreboksproblemer i Padborg...
(Foto: Olfert)

Jyllandsringen, September:
Vi burde egentlig bare glemme denne weekend....... Første heat bød på ”Slingre ned ad banen”, og på en meget flot udført pirouette for enden af langsiden. Og i andet heat parkerede Borum i sandet på første omgang, efter Claus Klosterman snitter Honda’en. På positiv kontoen skal nævnes at Borum fik øvet kunsten at overhale, med godt og vel en overhaling i snit per kørt omgang, og ikke mindst skal nævnes at problemet med styreboksen nu er endegyldigt løst. En manglende map sensor var den egentlige årsag til problemet.

Padborg Park, 6-7 oktober:
Weekenden den 6. og 7. oktober på Padborg blev en lidt blandet affære for team Honda Proracing. På trods af elendige startplaceringer i alle heats og en tabt udstødning i heat 2, blev der kørt 14 point ind til kontoen, hvilket er godkendt, da de blev hentet hjem på flot kørsel og en masse flotte overhalinger.


Blev der givet point per overhaling man foretog sig i sæsonen, ville Borums placering have været meget bedre...
(Foto: Olfert)

Jyllandsringen, 13-14 oktober:
Den sidste løbsweekend i sæsonen skulle bruges til at bevise at Honda’en og Borum er bedre end den samlede 7. plads teamet lå på inden weekenden. Målet var ganske enkelt at rykke 2 – 3 placeringer op. Fornuftige tidtagninger, og med lidt held og meget flot kørsel kom en 2. plads i hus i første heat. Nu var en muligheden der reelt for en samlet 4. plads, men ak og ve, sæsonens største problem skulle komme midt i sæsonen sidste heat, et motorhaveri hvor en plejlstang lavede et knytnævestort hul i motorblokken, satte en stopper for sæsonen under 10 omgange før den var slut.


En meget glad Jakob Borum på Jyllandsringen, inden motoren gik i stykker....
(Foto: Olfert)

Sæsonafrundning
En samlet 6. plads i gruppe 1 er klart under ambitionerne for teamet, men som sæsonen formede sig er det nøgternt set ikke så dårligt endda. Ud af sæsonens 14 løb har Honda’en kun væet til start 11 gange og gennemført 7 gange. 3 gange er bilen udgået med defekt (styreboks, udstødning og motorhaveri). Alligevel er det lykkedes at skrabe 73 point sammen.

En stor tak til teamets mekanikkere, Bent Jensen og Peter Petersen for en meget stor indsats i sæsonen. ”Uden Bent og Peter var det slet ikke gået i år” udtaler Borum, og samtidig er han meget glad for at de begge har valgt at fortsætte endnu en sæson. Bent og Peter er allerede igang med at genopbygge motoren. Haveriet skyldtes en knækket bolt i plejlstangen, en ærgelig og udforudsigelig fejl, men heldigvis tyder meget på at toppen har overlevet den hårde medfart uden skader. Også en stor tak til Christian for, at han har stillet sin store viden om Hondata styrebokse til rådighed, uden ham havde styreboksen nok stadig drillet fælt.

Mens mekanikkerne knokler med bilen passer Jakob Borum den anden halvdel af Proracings forretning, nemlig import og handel med biler. ”Det går godt med forretningen”, siger Borum, og fortsætter ”og så får jeg styret min lyst med at sidde bag et rat ved at drage til Tyskland mindst en gang om ugen og hente fine leasingbiler hjem.”

Teamets sponsorer i 2007, Sunoco, Streetpower, Purkær computer, Speed color og Soundbox, skal have en meget stor tak for deres støtte og opbakning, selvom resultaterne ikke har været prangende.

Og sidst men ikke mindst en tak til teamets koordinator, Lotte, der har sørget for at både alle i teamet og alle besøgende har haft en god sæson i paddocken hos Honda proracing.

Med det nye reglement, hvor Hondaen kommer til at køre i den nye ”gruppe 0”, og med lidt færre uheld end i 2007, er målet en absolut topplacering i sæsonen 2008. ”Der skulle meget gerne komme en pokal til samlingen i den kommende sæson” udtaler Borum, og at den gerne må være af det ædleste metal ligges der ikke skjul på. Når man så samtidig ved at motoren bliver genopbygget med stor omhu, og at der måske endda kommer diverse andre forbedringer på bilen, så tror undertegnede ihverttilfælde på en meget spændende og god sæson 2008 for Honda Proracing.


Vi ses i 2008....
(Foto: Olfert)

Honda Pro Racing, www.proracing.dk
Olfert


Læs mere om:
  • Jakob Borum
  • Honda ProRacing

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport