Jespersen Rallycross fra Motorsport Nordjylland (MNJ) er i fuld gang med en videreføring som dansk spydspids i EM-serien, hvor svenskerne og nordmændene traditionelt er stærkt repræsenteret på sejrsskamlerne. Den 20-årige nordjyde: Morten Jespersen har en strategisk fordel i sin unge alder, idet debuten i den firehjulstrukne Division 1 normalt foregår omkring 30 års-alderen. - Vi har opbygget en ny transportbus til Peugeot 206 WRC’eren, fortæller teamchef Finn Jespersen. - Dette har givet os noget bedre plads til reservedele, men den gamle bus komme ikke til at holde stille i 2008. Vores klubkammerat fra MNJ: Ulrik Linnemann har overtaget den, og han skal som bekendt køre fuld EM-serie i en 1,6 liters Skoda Fabia i Division 1A.
Morten Jespersen satser på en flyvende EM-sæson i fuld skala i Peugeot 206 WRC’eren. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
EM-serien strækker sig i 2008 over 11 afdelinger, som køres i henholdsvis: Portugal, Frankrig, Ungarn, Østrig, Norge, Sverige, Belgien, Holland, Tjekkiet, Polen og Tyskland.
- Der er stor interesse for de enkelte lande til at komme med i EM-serien, fortsætter Finn Jespersen. - I år afvikles der således kandidat-arrangementer i både Finland og Rusland. Herudover er vores egen klub MNJ stærkt på vej til at lægge billet på et EM-stævne på motorsports-stadionet i Nysum.
Første delmål for Morten Jespersen bliver en podieplacering i en af EM-afdelingerne i 2008. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Konkurrencen bliver hårdere og hårdere i Division 1, supplerer Morten Jespersen. - Vi sætter derfor ikke bilsnuden op efter en slutplacering i TOP TRE for vores debutsæson med fuld EM-serie. Belært af egne og andres erfaringer går vi til stålet med naturlig ydmyghed. Vi har naturligvis den grundlæggende viden om alle EM-stadionerne fra min 2 sæsoner i Division 1A, hvor jeg i al beskedenhed vandt henholdsvis EM-bronze og -sølv, men de indledende ambitioner er en slutplacering i TOP 15. I alt EM-feltet i Division 1 at blive på over 40 RC-teams.
I 2007 kørte Morten Jespersen kun nogle enkelte udvalgte EM-løb, men scorede alligevel de første EM-points i Division 1.
Morten Jespersen viser de danske farver for mange tilskuere i EM-serien. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I vinterpausen er der blevet foretaget en del modifikationer og forbedringer på raceren af Peugeot Sport i Frankrig, forklarer Finn Jespersen. - Herudover forventer vi os meget omkring en forøgelse af ladetrykket i turboen, som danske Alternativ Engineering hjælper os med. Dette vil betyde hurtigere accellerationer i forhold til sidste år, hvilket er alfa og omega inden for al motorsport. Det gælder altid om at komme først ud af det første sving, hvilket bogstavelig talt er en halv sejr.
Morten Jespersen passerer det berømte svenske Höljes-hop i kontrolleret konkurrence-stil. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- 2007 har været en lærerig testsæson for mig i firehjulstræk, afslutter Morten Jespersen. - Bremsepunkterne ligger meget senere inden svingene, og samtidig skal man køre helt andre idealkurver end med tohjulstræk. Derimod har jeg efterhånden lært at overføre de mange turbo-hestekræfter til underlaget, uden at det hele forsvinder i uproduktivt hjulspind.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Morten Jespersen |