Intet var overladt til tilfældighederne, da Marco L. Sørensen fra Motorsport Nordjylland (MNJ) stillede op til sæsonpremieren i det britiske Formel Ford-mesterskab (UKFFC). Den nordjyske teenager havde trænet flere dage på den kurverige og kuperede Oulton Park International lidt uden for Manchester i det vestlige England. - Konkurrencen i toppen af UKFFC er virkelig blevet skærpet i år. Således er omgangstiderne blevet omkring et sekund hurtigere i forhold til 2007, såfremt man vil bide skeer med frontrunnerne.
Formel Ford (FF) er Europas ældste single seater-klasse, som i 2007 kunne fejre sit 40 års jubilæum. Der sker hele tiden nyudvikling af raceren, som er i fuld gang med indfasningen af 3. generations-motorer.
Marco L. Sørensen gjorde en god indsats i det skrappe internationale selskab. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I Danmark valgte man at overlade børnesygdommene i generationsskiftet til briterne, fortsætter Marco L. Sørensen. - I al beskedenhed scorede jeg DM-bronze med en 2. generations-racer i 2007. Til gengæld er jeg i 2008 kommet tæt på nyudviklingen, idet jeg er blevet testkører for engelske Van Diemens officielle fabriksteam: Fluid Motorsport Development.
Van Diemen dominerer sammen med franske Mygale i UKFFC-serien, men MNJ’eren har foreløbig finpudset hurtigheden i 2007-udgaven: - Nyudvikling af en racer er sammenkædning af mange faktorer, fordi man hele tiden afprøver nye ideer. 2008-modellen er desværre ikke frigivet fra Van Diemen, fordi en underleverandør ikke har gjort tingene færdige.
Marco L. Sørensen præsterede nordjysk dynamite i UKFFC-premieren på Oulton Park International. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
UKFFC kan fremvise et multinationalt felt med kørere fra 6 forskellige nationer. Således stod fighten om podieplaceringerne i første mesterskabsheat mellem Nordirland, Australien og Danmark.
- Jeg fik en fornuftig kvalifikation til første heat som treer, konstaterer Marco L. Sørensen. - Desværre blev heatet flaget af halvvejs, og samtidig kørte raceren ikke helt optimalt, men jeg holdt alligevel tredjepladsen. I første omgang havde vi mistanke til nogle blylodder, som jeg havde fået placeret i raceren for at overholde minimumsvægten.
Marco L. Sørensen blev bedste Van Diemen-chauffør i alle tre mesterskabsheats. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I lighed med andre motorsports-arrangementer i påsken var vejrbetingelserne spektakulære på Oulton Park International med både frost, slud og regn. Nordjyden startede toer i 2. mesterskabsheat, men fik en dårlig start:
- Jeg faldt tilbage som femmer, men fik mig kæmpet tilbage på tredjepladsen efter en intens kamp med brasilianeren Victor Correa. Jeg havde dog svære problemer i svingene, hvor raceren blokerede på venstre forhjul. I mellemtiden havde nordireren Wayne Boyd og australieren Tim Blanchard fået et afgørende forspring, og kunne derfor ikke indhentes inden målstregen.
Herefter spottede mekanikerne den virkelige årsag til balance-problemerne, idet en støddæmper havde rystet sig løs.
Specielt i 3. mesterskabsheat drillede vejrbetingelserne, men Marco L. Sørensen holdt hovedet koldt: - Midtvejs i heatet var jeg helt fremme som etter, men faldt ned som toer, da en konkurrent i en nedbremsning kom for tæt på mit bagerste hjulophæng, som derfor blev bøjet. Alligevel fik jeg mere og mere fart i raceren, og var kun tre tiendedele sekund fra sejren. Dette svarer til ti meters forskel efter et race på 39 km..
MNJ’eren fik de tre første pokaler med hjem til Nordjylland. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Efter UKKFC-premieren ligger Marco L. Sørensen på en andenplads i det britiske mesterskab, hvor næste løb foregår på skotske Knockhill.
Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Marco L. SørensenOulton Park24/03/08 - Oulton Park - Formel Ford - UK - Engelsk |