Det var Porsche mod Acura fra første til sidste omgang i den mest konkurrencebetonede af de fire klasser på Sebring. Blot en måned efter sin første NASCAR Daytona 500-sejr som teamejer, kunne Roger Penske nu også kalde sig for Sebring 12-timer vinder for Porsche, mens Acura må hjem og slikke sårene til næste år. Det opskruede tempo i klassen, gjorde samtidig at P1-bilerne aldrig fik noget synderligt forspring og da de alle blev forsinket, var vejen åben for den første P2-sejr på Sebring og et brud på Audi’s otte års dominans af løbet, mens Porsche vandt sit første Sebring i 20 år.
Mazda skulle have været den tredje bilproducent i klassen, men et dramatisk uheld i torsdagens tidtagning gjorde at BK Motorsports aldrig nåede at blive klar til løbet.
De nåede desværre ikke at få bilen klar til løbets start. (Foto: Motorsporten.dk)
#6 Penske Racing / Porsche RS Spyder
Ryan Briscoe, Sascha Maassen og Patrick Long var kørerbesætningen på den generelt langsommere af de to Penske Porscher. Holdet fik hurtigt et problem med olielækage og måtte udskifte en oliepumpe efter lidt over en times kørsel. I temperaturer der nærmede sig 30 grader celcius var stoppet på næsten 20 minutter mere end motoren kunne klare og umiddelbart efter udgik holdet som løbets første på grund af overophedning – dermed endte Long som tilskuer.
(Foto: Motorsporten.dk)
#7 Penske Racing / Porsche RS Spyder
Trods næsten et halvt århundrede i amerikansk motorsport, var det ikke lykkedes for teamejer Roger Penske at vinde Daytona 500-NASCAR-løbet eller Sebrings 12-timersløb for sportsvogne. Med Romain Dumas, Timo Bernhard og Emmanuel Collard lykkedes det at følge op på Ryan Newmans NASCAR-triumf en måned tidligere og dermed få slettet et par kedelige linjer i motorsportshistorien. Og sejren kom ikke forærende. Bortset fra nogle få omgange tidligt i løbet, var det først i anden halvdel at nummer 7 toppede. Et par nærkontakter med konkurrenter sørgede for at pitmandskabet blev holdt på tæerne, og Rob Dysons rivaliserende #20 Porsche tog sin andel af føringer i denne periode, mens Fernandez-Acura’en #15 altid var tæt på – alle i kamp om føringen. I sidste ende var effektivt pitarbejde afgørende og Porsche vandt dermed deres første Sebring i 20 år!
(Foto: Motorsporten.dk)
#8 BK Motorsports / Lola B07/46-Mazda
Ben Devlin havde et massivt crash i sving 1 under tidtagningen torsdag. Siden da blev der arbejdet heftigt på bilen, men da den ikke var startet inden for den første time af løbet, var den ifølge ALMS-reglementet udelukket. Den stod ellers særdeles præsentabel lørdag eftermiddag, da teamet var i gang med at pakke sammen!
(Foto: Motorsporten.dk)
#9 Highcroft Racing Acura / Acura ARX-01b
På den reviderede resultliste sluttede Duncan Dayton’s Highcroft-team som bedste Acura på P2-klassens fjerdeplads. David Brabham og Scott Sharp stod for hovedparten af løbet, mens Stefan Johansson (Sebring vinder i 1984) dobbeltstintede i de hedeste eftermiddagstimer. Holdet havde et relativt problemfrit løb, men manglede ganske enkelt lidt speed i at udfordre klassens hurtigste.
(Foto: Motorsporten.dk)
#15 Lowe’s Fernandez Racing / Acura ARX-01b
Som en af løbets få hold valgte Luis Diaz og teamejer Adrian Fernandez at køre løbet som duo. Tidligt i løbet ramte Fernandez Dyson-Porsche #16 og var endda ved at løbe tør for benzin. Med tanke på at løbet blev tabt med bare 13 sekunder, kunne det meget vel være kostbar tid, men værre blev det ved den efterfølgende tekniske kontrol. En blokering af bilen indsugning skulle standse motoren, men det skete ikke og holdet blev i stedet udelukket fra deres ellers flotte andenplads. Sur ende for et ellers hårdt kæmpende hold.
(Foto: Motorsporten.dk)
#16 Dyson Racing / Porsche RS Spyder
Guy Smith og Chris Dyson lå sjældent ret langt fra teamkammeraterne i #20 og var det meste af løbet forrest af de to. Dyson overlevede en tidlig påkørsel fra Acura #15, der kostede dele af diffuseren og senere gav bilens bund også vanskeligheder. Effektive pitstop holdt dog teamet helt fremme i front og vekslede føringen med Penske Porsche #7 i forbindelse med pitstop. I sidste ende kostede problemerne tid, men var med til at sikre Dyson Racing et fremragende 2-3 resultat.
(Foto: Motorsporten.dk)
#20 Dyson Racing / Porsche RS Spyder
Marino Franchitti, Andy Lally og Sebring veteran Butch Leitzinger døjede med et defekt benzinpåfyldningsanlæg i de tidlige timer af løbet, men kom stærkt igen i løbets sidste timer og byttede føringer med den vindende Penske Porsche. Tidstabet i starten var dog for meget og Leitzinger fik tilmed problemer med servostyringen i sidste stint. Resultatet blev en fortjent andenplads, på den reviderede resultatliste og Dyson-teamet er kommet langt tættere på Penske siden sidste sæson.
(Foto: Motorsporten.dk)
#26 Andretti Green Racing / Acura ARX-01b
Marco Andretti, Bryan Herta og Christian Fittipaldi kørte et forrygende og betalte prisen i sidste ende. Andretti lagde stærkt for med et tribblestint, der flere gange bragte ham i front for P2-klassen og i tilgift indbragte ham klassens hurtigste omgangstid. Fittipaldi blev efterfølgende sinket af forkert dækcompound, men værre var det at motortemperaturen i den stegende eftermiddagssol var ude af kontrol. Lidt over kl. 20 kørte Bryan Herta i pit, hvor holdet kunne meddele at motoren var færdig.
(Foto: Motorsporten.dk)
#27 Horag Racing / Porsche RS Spyder
Horag-teamets debut med deres nye RS Spyder. Med veteranerne Fredy Lienhard, Didier Theys og Jan Lammers, var dette hold aldrig på højde med de amerikanske Porscher og udgjorde med Barazi-Epsilon Zytek’en bagtroppen i dette klassefelt. Theys spandt af banen midt på eftermiddagen, hvilket kostede et kvarter i pitten for ny bagkarosseri inkl. bagvingen, men kun lidt skade på selve chassiset. Resten af løbet forløb udramatisk og da Andretti Green Acura’en udgik, arvede Horag Porsche sjettepladen.
(Foto: Motorsporten.dk)
#32 Barazi-Epsilon / Zytek 07S
Michael Vergers var ofte blandt de hurtigste i P2-klassen i Europa sidste år, men på Sebring måtte han og medkørerne Jean Ravier og Juan Barazi erkende de var fyld. Det manglede dog ikke på indsatsen fra hverken Vergers eller Ravier, indtil sidstnævnte spandt af banen i en undvigemanøvre lidt over tre timer inde i løbet. Bilen var udgået på stedet, mens franksmanden senere kunne frigives fra hospitalet. Uheldet gjorde at Juan Barazi aldrig nåede at køre en eneste omgang i løbet. Som for Horag Racing venter den europæiske sæson, hvor Barazi-teamet også har Le Mans at tænke på.
(Foto: Motorsporten.dk) Jesper O. Hansen Læs mere om: Sebring15/03/08 - Sebring - ALMS |