F1800 FFB   11/04/08

Vejret drillede fynsk FF-kører
- på grand prix-bane
Gennem vinteren har fynske Nils K. Vestergaard høstet en større baggrunds-viden omkring de fysisk love, som gør sig gældende for en single seater i fart og/eller i en nedbremsning.

Dette har været en af bonus-effekterne omkring fynboens studium til racing engineer på Oxford Universitetet i England:
- Vi bliver undervist af erfarne lærerkræfter, som kan fremvise håndgribelige resultater fra den virkelige motorsports-verden. Man lytter uvilkårligt lidt ekstra efter, når forelæseren kan henvise til udviklingen af utallige Formel 1-racere med verdensmesterskaber på samvittigheden.


Nils K. Vestergaard er blevet meget klogere omkring de fysiske love, som gælder for en single seater i fuldfart.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Racingteam Vestergaard fortsætter i 2008 som danske ambassadører i den stærktbesatte Formula Ford Benelux-serie (FFB). Ved sæsonpremieren på den hollandske grand prix-bane i Zandvoort havde Nils K. Vestergaard derfor set frem til at afprøve nogle nye set up-ideer i praksis:
- Motorbanen i Zandvoort ligger i første klitrække kun et mellemlangt stenkast fra Nordsøen. I premiere-weekenden blev startfeltet derfor udfordret af både regn og slud samt en stærk nordvestenvind lige ind fra havet, og inde i raceren får man afprøvet vejrlunerne i allerførste parket. Dog var der risiko for aflysning af Formel Ford-løbene, fordi vi ikke har mulighed for at viske snedråberne væk under racet. Det ville simpelt hen være for farligt at afvikle motorløbet for os.

Hen over løbs-weekenden blev vejret en smule bedre, hvilket teamchef Gert Vestergaard var yderst glad for: - Under flere af test-sessionerne måtte jeg holde brandvagt og være ballastvægt ved vores teamtelt, ellers var det blæst nogle kilometre ind i Holland.

- Motorsport under vanskelige betingelser udfordrer ofte materiellet, fortsætter Nils K. Vestergaard. - Derfor anvendes erfaringerne fra motorbanerne ofte som genvej til at forbedre hverdagens biler. Under kvalifikationen til FFB-premieren fik jeg således problemer med motorstyringen, som periodisk nægtede at give motoren optimale betingelser omkring brændstoftilførslen.


Motorstyringen drillede Nils K. Vestergaard ved FFB-premieren på den hollandsk grand prix-bane: Zandvoort.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Sammenkædet med et for højt dæktryk i regnvejrsdækkene kvalificerede Nils K. Vestergard sig som tier på startgridden:
- Det var en lidt speciel og mærkelig situation som chauffør. Motorstyringen begyndte at drille, lige så snart jeg gjorde klar til angreb af en forankørende, men ellers holdt den sig pænt i skindet. I begge mesterskabsheats forsvarede jeg doghmin startplacering og kørte hjem over målstregen som elver, hvilket var fornuftigt midt i feltet, og jeg fik da sat nogle mesterskabspoint ind på kontoen.


Fynboen Nils K. Vestergaard har fået god fart i sin single seater.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Som sagt blev vejret heldigvis noget bedre, afslutter Gert Vestergaard. - Jeg kunne derfor koncentrere mig om selve motorløbet i stedet for at være kontraballast for teamteltet. Efterfølgende har vi haft motorstyringen i England, hvor programmørerne heldigvis har kunnet genskabe fejlen, selv om den kun forekom periodisk. Vi har derfor fået en frisk motorstyring tilbage fra englænderne.


Nils K. Vestergaard har vundet stor respekt for dansk motorsport i FFB-serien.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Racingteam Vestergaard bliver nødt til at springe over den næste løbs-weekend i FFB-serien, idet det ligger for tæt på en eksamen for Nils K. Vestergaard.

Racingteam Vestergaard

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Nils K. Vestergaard
  • Zandvoort

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk