Årets MC-Basen Super Challenge byder på kamp mellem store og små maskiner Danish Touringcar Championships tohjulede supportklasse har undergået en række markante forvandlinger i vinterhalvåret. Efter i fem sæsoner at have været forbeholdt standardbaserede motorcykler med en begrænsning på motorernes størrelse er der i den nye udgave af MC-Basen Super Challenge givet langt friere tøjler for de maskiner, der anvendes. Nu er der kun to basale krav, som motorcyklerne skal overholde – en støjgrænse og en vægtgrænse, der er bestemt af maskinernes størrelse. Det betyder, at man i år vil kunne opleve en række langt hurtigere motorcykler i MC-Basen Super Challenge end tidligere, og det skyldes ikke blot, at der ikke længere en nogen øvre grænse på motorernes slagvolumen, men også at det er tilladt at tune dem.
MC-Basen Super Challenge byder i år på et meget mere varieret felt, hvad angår de deltagende motorcykler. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Flere af klassens markante profiler har bogstaveligt talt valgt at sadle om. Den regerende mester Kim Phillip, Morud, er således ikke bare gået fra det Suzuki-mærke, han ellers i en årrække har været loyal overfor, men den Yamaha, han i år stiller op på, er samtidig også en af de store 1000 cm3-maskiner. Et tilsvarende mærke- og modelskifte gør den tidligere toer i klassen, Ulrik Døssing Nielsen, Kjellerup, som nu skal kæmpe på en stor Kawasaki ZX10, hvor sidste års sølvvinder, Allan Howard, Christiansen, Næstved, er gået fra en Yamaha YZF R6 til en Yamaha YZF R1-model.
Men der er også flere kørere, der har valgt at forblive tro overfor de mindre maskiner, der hidtil har været anvendt. Det gælder eksempelvis Steven Tirsgaard, Give, og Jan Jespersen, Herlev – nummer et og to i seriens i 2006 – der i år begge kører på Yamaha YZF R6-modeller med 600 cm3-motorer.
Netop valg af den rigtige motorcykel har været et af de store diskussionsemner inden weekendens sæsonstart.
En teori er, at man skal gå efter en så stor og kraftig motorcykel som muligt, da hestekræfter altid er en fordel. Men et modargument er, at de danske racerbaner med deres mange sving snarere vil favorisere de mindre og mere agile maskiner, når der ofte skal bremses og drejes.
Denne diskussion er ikke den eneste udløber, som det ændrede reglement har medført. Der er også kommet en lang række kørere til klassen, som ellers ikke tidligere har været faste deltagere. Blandt dem er der således adskillige Road Racing-kørere, der netop har erfaring med de store motorcykler. Det gælder eksempelvis Kenn Jensen, Varde, der er regerende Danmarksmester i SuperBike-klassen for de store 1000 cm3-maskiner.
Feltet i MC-Basen Super Challenge:
|
# | Kører | Mærke |
|
1 | Kim Phillip | Yamaha YZF R1 |
7 | Benny Haslev | Suzuki GSX R 1000 |
9 | Ulrik Døssing Nielsen | Kawasaki ZX10 |
|
10 | Kenn Jensen | Suzuki GSXR 1000 |
11 | Michael Pedersen | Yamaha YZF R6 |
21 | Klaus Kastrup Kjærgaard | Kawasaki ZX6-R |
|
31 | Steven Tirsgaard | Yamaha YZF R6 |
32 | Allan Howard Christiansen | Yamaha YZF R1 |
33 | Steffen Carlsen | Yamaha YZF R6 |
|
34 | Carsten Lund | Yamaha YZF R6 |
35 | Steen Hansen | Yamaha YZF R6 |
36 | Ole Kristiansen | Yamaha YZF R6 |
|
43 | Jan Jespersen | Yamaha YZF R6 |
54 | Flemming Zweidorff | Kawasaki ZX6 RR |
60 | Lars Pedersen | Suzuki GSXR 1000 |
|
67 | Tonni Navrsgaard | Honda CBR1000 RR |
69 | Lars Tandrup Blirup | Suzuki GSX R 600 |
71 | John Høj | Kawasaki ZX6 RR |
|
77 | Ronnie Ourø | Honda CBR1000 RR |
95 | Thomas Harding | Suzuki GSX R 1000 |
96 | Lars Bo Pedersen | Suzuki GSX R 1000 |
|
Morten Alstrup Læs mere om: Kim PhillipUlrik Døssing NielsenJyllandsringen04/05/08 - Jyllandsringen - Super Challenge - DM |