Optakt til Det Tyrkiste Grand Prix Et minimeret felt er ved at gøre klar til løbet på Istanbul Park. Mange drømme og håb for 2008 kan overleve eller knuses her. For Super Aguri blev løbet i Spanien den store endestation, men løbet i Tyrkiet kan også betyder et mere eller mindre reelt farvel til VM drømmen for McLaren. Det engelske team vandt godt nok sæsonens første løb, men siden har der været langt mellem de gode præstationer og hvis Ferrari endnu engang viser sig at være en klasse bedre end McLaren er VM kampen så godt som død. Vi er dog stadig så tidligt i sæsonen at en sejr til Ferrari ikke er nok til at lukke og slukke ambitionerne hos McLaren. Det er mere et spørgsmål om hvorvidt det virker realistisk for dem at indhente og vinde over Ferrari.
Samtidig skal man så også huske på sidste sæson, hvor det længe virkede som om McLaren faktisk havde overtaget, men hvor Ferrari og Raikkonen med en fantastisk slutspurt rendte med titlen. Det samme kan stadig ske i år.
Som sagt kommer der kun 20 biler til start resten af sæsonen, træls i når der egentlig skulle have været 24 biler. Men Prodrive besluttede allerede sidste år at de ikke ville/kunne være med alligevel og nu lukker Super Aguri og udstiller et af Formel 1's store problemer – der er ikke længere plads til teams der dybest set er tilfredse med at befinde sig i den tunge ende af feltet. Alle de andre teams har masser af ambitioner, men i sagens natur kan de ikke alle blive indfriet. Og hvis de ikke bliver indfriet, forsvinder motivationen hos dem der betaler. Hvis det sker kan Formel 1 ganske pludseligt befinde sig i en krise, hvor der bliver alvorlig mangel på deltagere.
Men tilbage til nutiden. Med Super Aguri ude, så er Force India og Toro Rosso alene tilbage i bundkampen. Og hvor der er en vinder, vil der også altid være en taber. Indtil nu var den mest sandsynlige taber Super Aguri, men nu er det altså en af de to andre, der skal være taber i år.
Længere oppe i feltet er der en kæmpestor midtergruppe hvor det er ganske svært på forhånd at sige hvem der egentlig vil være de bedste. Red Bull, Williams, Honda, Toyota, Renault ligger alle og kæmper om pointene og placeringerne, og indtil videre har det ikke virket til at nogen for alvor er rykket fra feltet. Renault kan være på vej den rigtige retning. Det giver en hel del erfaring at have vundet et par VM titler og den erfaring trækker de på nu.
Helt i front er der McLaren og Ferrari. Og måske BMW. For at man alvor kan tilskrive dem en placering som rigtig topteam skal de altså begynde at ligne et vinderhold, og det gør de sådan praktisk set ikke før de faktisk vinder. Altid at være en trussel er ikke det samme som at være et topteam. For at være et topteam skal en sejr altid være en realistisk mulighed. Når det er sagt kunne BMW godt hente sig en sejr i denne sæson – og de skal da være velkomne.
Men kampen må stadig formodes at stå mellem McLaren og Ferrari. Hvem der egentlig er som sagt ikke så afgørende, men det væsentlige er måden det sker på. Hvis Ferrari igen trækker den overlegne sejr i land, er det svært at være optimistisk i forhold til et spændende VM, som vi havde sidste år. Løbene i år har hidtil været lidt til den trivielle side, hvad de også var sidste sæson, men der var i det mindste en VM kamp at følge med i. Hvis VM kampen bliver lagt i graven her før sommerferien, kan sæsonen blive endda meget lang.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Istanbul Park11/05/08 - Istanbul Park - Formel 1 - FIA F1 |