- til European Rallycross Championship I denne weekend er Jespersen-Rallycross på plads i Frankrig til den anden af årets 11 afdelinger af "European Rallycross Championship". I sidste weekend blev det til en 16. plads for Morten Jespersen ved sæson-premieren i Portugal. Et ok resultat med tanke på at en fejl i ventilerne gjode at Morten ikke kom til start i det første af de tre heat. Jespersen-Rallycross anvendte 2007 sæsonen som testår for den nye Peugeot 206 WRC. Dels skulle teamet lære den advancerede teknik i WRC-bilen og dels skulle Morten Jespersen lære sig en ny køreteknik for at håndtere den 500hk stærke firehjulstrukne bil, efter at havde siddet to sæsoner i en 220hk stærk forhjulstrukken Peugeot 106 Maxi.
Testsæsonen gik godt, på trods af at mange små problemer gjorde at teamet ikke fik nogle topplaceringer i de løb de kørte. Men Morten viste at både han og bilen havde farten til at være med i EM-toppen. Teamet kørte 3 EM-løb i 2007. Til det førte løb i Sverige var bilen helt uprøvet og Morten lå omkring 20. pladsen løbet igennem. Halvanden måned senere kørte teamet sit 3. EM-løb og der lå tiderne omkrig en 10. plads (i 3. heat havde Morten 6. bedste tid!).
I år satser teamet på at køre hele EM-serien og målsætningen for i år er at slutte i top 15 i EM.
Det kan måske lyde som en beskeden målsætning for et team der i 2005 og 2006 sluttede henholdsvis nr. 3 og 2 i 1600ccm klassen. Men konkurrencen i top-klassen, division 1, er stenhård og domineres af profesonelle team med million-budgeter. I det selskab vil en top 15 placering være en flot præstation af en 20 årig mekanikerlærling fra Ålborg.
Bilen som Morten skal køre i EM-serien er en Peugeot 206 WRC. Den er i sin tid blevet bygget hos Peugeot Sport i Frankrig og har kørt nogle sæsoner i den franske rallycross serie. Bilen er identisk med de 206'ere som Peugeot kørte med i VM-rally for nogle år siden. I rallycross er det dog ikke tilladt at anvende de elektroniske hjælpemidler som rallybilerne er proppet med. Til gengæld køres der i rallycross med en større turbo, hvilket gør at rallycrossbilerne har mange flere hestekrafter end VM-rallybilerne har. Motoren har i vinter været en tur forbi Alternative Engineering i Slangerup, der har optimeret motoren til at køre med større turbo-tryk end den havde sidste år, så nu ligger effekten et godt stykke over 500 hk.
EM-serien forventes at blive en kamp mellem Citröen, Škoda og Ford, med de svenske kørere Kenneth Hansen (Citröen C4 WRC), Michael Jernberg (Škoda Fabia Turbo 4x4) og Andreas Eriksson (Ford Fiesta Turbo 4x4) i hovedrollerne. Det var dog normanden Ludvig Hunsbedt (Volvo S40 Turbo 4x4) som vandt det første løb i Portugal og der er mere end en håndfuld kørere der kan vinde et løb i år.
For de af jer der ikke har set et rallycrossløb endnu, kan det anbefales at besøge en af de 11 EM-løb i år. I rallycross er starten oftes afgørende og at se de 1200 kg tunge racere accelerere side mod side ned til første sving er helt fantastisk. På trods af at en rallycross bil vejer dobbelt så meget som en Formel1 bil, klarer en rallycross bil at accelerere næsten lige så hurtigt fra 0-100km/t (omkring 2 sek.). Tilgengæld bliver topfarten sjældent over 180km/t på de små baner.
Hvis du vil opleve rallycross live, kan det anbefales at besøge den svenske afdeling. Her er der folkefest med over 20.000 tilskuere i Höljes i det nordlige Värmland. Ellers er bedste mulighed EM-finalen i Tyskland i oktober. Den køres på Estering ved Buxtehude, lidt syd for Hamburg.
Skal du ikke ud og se rallycross live, kan du følge Morten Jespersens sæson på hans webside www.jespersen-rallycross.dk.
Jespersen-Rallycross.dk Læs mere om: Morten Jespersen |