Efter en lang og våd vinter, var 10. maj dagen, hvor det var tid at se eller gense kammeraterne/konkurrenterne i den kommende DEC sæson. Efter alle aftnerne med endeløse diskussioner og vurderinger af denne eller hin forbedring, var sandhedens time endelig kommet. Og hvilken time. Solen bankede ned på ring Djursland fra tidlig morgen, og traditionen tro, skulle de sidste ting på bilen lige bringes på plads i de sidste minutter inden og under træning.
ww-racing havde også lige et par detaljer, der ikke var helt i skabet, på trods af mindst 100 dobbelttjek.
Werner Wounlund og Bjørn Larsen. (Foto: ww-racing)
Forud for løbet var gået hektisk aktivitet, med masser af forbedringer på den trofaste Saxo.
Motoren fra sidste år, der så troløst berøvede os et sikkert danmarksmesterskab 15 minutter før slutningen af sæsonens sidste løb, var blevet renoveret.
Desværre med et ikke tilfredsstillende resultat, og nybestilte stumper nåede aldrig frem, så åbningsløbet skulle køres med en reserve til reservemotoren.
Teamet var derfor indstillet på, at sælge første afdeling for det antal point, der nu kunne skrabes hjem med den begrænsede maskinkraft.
Men som set så ofte før, skal man ikke tage noget for givet, før manden med det ternede flag har vinket.
Med 45 minnutter til slutflaget, fandt Bjørn Larsen pludselig sig selv og den mintgrønne i spidsen for klasse 1.
Summen af vinterens forbedringer havde gjort Saxoen til en særdeles konkurrencedygtig racer, og de farligste konkurrenter var løbet ind i tekniske problemer.
Saxoen kørte imidlertid som en drøm, og der var 5 omgange ned til nærmeste konkurrent.
mens ww-racing var i front. (Foto: Sportone)
Og så skete det igen. Pludselig holdt bilen op med at køre, fordi en bolt i bageste gearophæng havde opgivet tilværelsen, med det resultat, at motor og gearkasse 'flød' tilfældigt rundt i motorrummet.
Venstre foraksel har derved ikke har plads nok, og vælger derfor at knække midt over.
Samtidig sker der en kommunikationsbrist mellem løbsledelse og bjærgningsmandskab, således at det tager 20 min. at få bilen i pit.
Det mekaniske dreamteam kan imidlertid skifte en Saxo foraksel på 4 min. – øvelse gør mester – så på det yderste af tidsgrænsen kører Larsen sidste omgang, og ww-racing slutter som nr. 5 i klassen.
Alt i alt, trods skuffelsen, beviste åbningsløbet at vi har fået bygget en rigtig god bil, og med den rigtige motor på plads den 31. maj, skal konkurrenterne køre MEGET stærkt for at køre fra ww-racings to rutinerede chauffører.
ww-racing Læs mere om: Ring Djursland10/05/08 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |