Resultatet af 1000 kilometer Le Mans Series løbet på Spa Francorchamps blev resultatmæssig som forventet, med Team Peugeot Total som det sejrende team, men det skete bestemt ikke uden dramatik. Til trods for en relativ sikker sejr til Team Peugeot Total i årets tredje Le Mans Series løb, ser det ud til at Audi er ved at finde formen. I hvert fald endte de kun et ½ minut efter Peugeot. Dog skal det hertil siges at Peugeot slækkede på farten den sidste halve time af løbet, men indtil da var der en margin på lidt over 1 minut, hvilket ikke er så dårligt set fra Audi's side.
Dramatikken stod Peugeot også for, da Alexander Würz kolliderede med en GT2 bil, og herefter kom i spin. Bilen endte i dækmuren, ude af stand til at køre videre. Heldigvis skete der ikke noget med Würz, men bliver bilen klar til Le Mans?
Det fortælles fra pitlane på Spa Francorchamps at Audi kørte med den aero pakke som skal benyttes på Le Mans om 4 uger, så det lover godt for en intens og langvarig fight over de 24 timer.
Overraskelsen i LMP1 klassen stod Team Oreca Matmut for. De holdt fuld damp på maskinen hele vejen og endte på en samlet 3. plads.
Til gengæld kunne Charouz Racing System endnu engang kæmpe med deres Lola Aston Martin. Det ser ud til at den bil som ellers kom flot fra start i LMP1 klassen er begyndt for alvor at halte på mekaniske og tekniske problemer. Under dette løb var der blandt andet vrøvl med en generator, og teamet endte med at udgå af løbet efter 5 timers kørsel.
LMP2 klassen blev vundet af Van Merksteijn Motorsport og deres Porsche RS Spyder. Team Essex kom hjem på en respektabel 3. plads efter en katastrofal kvalifikation. Ud over en 'stop and go' til John Nielsen midt i løbet, kørte den danske Porsche igen et løb uden de store problemer, og det varsler et godt Le Mans forude for Team Essex.
Barazi Epsilon var også med i løbet, men her står det godt nok skidt til. Igen kæmpede teamet med teknikken og mekanikken på Zytek raceren, og det endte med at de måtte udgå af løbet efter kun 3 timers kørsel.
GT1 klassen blev vundet af Luc Alphand Aventures med deres Corvette C6.R. Bilen ser ud til at være kommet op i fart nu og den kom i mål med en sikker sejr foran IPB Spartak Racing. Dog var der ikke lutter glæde hos Luc Alphand Aventures. Deres anden bil udgik af løbet med en ødelagt motor efter 1½ times kørsel.
GT2 klassen blev vundet af Virgo Motorsport, til gengæld var det ikke en god oplevelse for Farnbacher Racing hvor Lars Erik Nielsen og Allan Simonsen kører. Hele deres løb var præget af tekniske problemer, og teamet måtte udgå af løbet efter 4½ times kørsel.
Det var så den sidste styrkeprøve på europæisk grund inden Le Mans. Det ser ud til at kampen i LMP1 er intensiveret, så var du for 14 dage siden sikker i din sag omkring at vi vil blive vidne til et tronskifte i klassen på Le Mans, kan man nu være knapt så sikker.
Løbsresultat:
|
Pl |
# |
Kl |
Team |
Bil |
Omg/Tid |
Bestlap |
|
1 |
7 |
LMP1 |
Team Peugeot Total |
Peugeot 908 Hdi-FAP |
=143= |
1:59.883 |
2 |
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R10 TDI |
30.387 |
2:02.039 |
3 |
6 |
LMP1 |
Team Oreca Matmut |
Courage-Oreca Judd |
=140= |
2:04.787 |
|
4 |
1 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R10 TDI |
=139= |
2:01.172 |
5 |
16 |
LMP1 |
Pescarolo Sport |
Pescarolo Judd |
14.137 |
2:05.746 |
6 |
34 |
LMP2 |
Van Merksteijn Motorsport |
Porsche RS Spyder |
=138= |
2:06.711 |
|
7 |
27 |
LMP2 |
Horag Racing |
Porsche RS Spyder |
10.387 |
2:07.664 |
8 |
17 |
LMP1 |
Pescarolo Sport |
Pescarolo Judd |
=137= |
2:07.143 |
9 |
31 |
LMP2 |
Team Essex |
Porsche RS Spyder |
=135= |
2:07.929 |
|
10 |
15 |
LMP1 |
Creation AIM |
Creation - Aim |
=134= |
2:07.271 |
11 |
35 |
LMP2 |
Saulnier Racing |
Pescarolo Judd |
17.285 |
2:09.734 |
12 |
20 |
LMP1 |
Epsilon Euskadi |
Epsilon Euskadi Judd |
=133= |
2:07.848 |
|
13 |
41 |
LMP2 |
Trading Performance |
Zytek 07S |
1:10.953 |
2:10.086 |
14 |
72 |
LMGT1 |
Luc Alphand Aventures |
Corvette C6.R |
=130= |
2:17.441 |
15 |
4 |
LMP1 |
Saulnier Racing |
Pescarolo Judd |
17.957 |
2:12.086 |
|
16 |
55 |
LMGT1 |
IPB Spartak Racing |
Lamborghini |
=129= |
2:17.938 |
17 |
33 |
LMP2 |
Speedy Racing Team Sebah |
Lola Judd |
=128= |
2:07.074 |
18 |
59 |
LMGT1 |
Team Modena |
Aston Martin DBR9 |
=127= |
2:16.625 |
|
19 |
96 |
LMGT2 |
Virgo Motorsport |
Ferrari F430 GT |
=126= |
2:23.158 |
20 |
77 |
LMGT2 |
Team Felbermayr-Proton |
Porsche 997 GT3 RSR |
0.184 |
2:23.094 |
21 |
88 |
LMGT2 |
Team Felbermayr-Proton |
Porsche 997 GT3 RSR |
=123= |
2:26.711 |
|
22 |
94 |
LMGT2 |
Speedy Racing Team |
Spyker C8 Laviolette |
4.484 |
2:26.906 |
23 |
99 |
LMGT2 |
JMB Racing |
Ferrari F430 GT |
26.804 |
2:26.769 |
24 |
76 |
LMGT2 |
Imsa Performance Matmut |
Porsche 997 GT3 RSR |
=122= |
2:23.371 |
|
25 |
98 |
LMGT2 |
JMB Racing |
Ferrari F430 GT |
16.309 |
2:25.840 |
26 |
61 |
LMGT1 |
Strakka Racing |
Aston Martin DBR9 |
=121= |
2:21.863 |
27 |
95 |
LMGT2 |
James Watt Automotive |
Porsche 997 GT3 RSR |
2:01.926 |
2:25.562 |
|
28 |
85 |
LMGT2 |
Snoras Spyker Squadron |
Spyker C8 Laviolette |
=118= |
2:25.719 |
29 |
18 |
LMP1 |
Rollcentre Racing |
Pescarolo Judd |
=112= |
2:08.537 |
30 |
25 |
LMP2 |
RML |
Lola MG |
=111= |
2:10.441 |
|
31 |
10 |
LMP1 |
Charouz Racing System |
Lola Aston Martin |
=107= |
2:02.875 |
32 |
26 |
LMP2 |
Bruichladdich Radical |
Radical AER |
=106= |
2:13.812 |
33 |
91 |
LMGT2 |
Farnbacher Racing |
Porsche 997 GT3 RSR |
=95= |
2:23.687 |
|
34 |
90 |
LMGT2 |
Farnbacher Racing |
Ferrari F430 GT |
=93= |
2:22.918 |
35 |
45 |
LMP2 |
Embassy Racing |
WF01 Zytek |
=77= |
2:10.195 |
36 |
3 |
LMP1 |
Scuderia Lavaggi |
Lavaggi AER |
=66= |
2:11.037 |
|
37 |
32 |
LMP2 |
Barazi Epsilon |
Zytek 07S |
=62= |
2:08.682 |
38 |
8 |
LMP1 |
Team Peugeot Total |
Peugeot 908 Hdi-FAP |
=56= |
1:59.955 |
39 |
75 |
LMGT2 |
Imsa Performance Matmut |
Porsche 997 GT3 RSR |
=49= |
2:27.455 |
|
40 |
40 |
LMP2 |
Quifel ASM Team |
Lola AER |
=35= |
2:09.924 |
41 |
73 |
LMGT1 |
Luc Alphand Aventures |
Corvette C6.R |
=26= |
2:21.441 |
|
Vejgaard
Læs mere om: John Elgaard NielsenLars Erik Nielsen Barazi-EpsilonTeam EssexSpa-Francorchamps11/05/08 - Spa-Francorchamps - Le Mans Series |