- Jeg kan ærgre mig både gul og grøn over, at jeg først nu i 2008 er kommet i gang med at køre asfaltbaneløb, konstaterer midtjyden Lars Østergaard med et glimt i øjet. - Jeg har tidligere dyrket lidt go kart, men det kommer slet ikke på højde med race i Bel-Ray Special Saloon Car (SSC) Challenge. Til daglig er Lars Østergaard travlt beskæftiget med at promovere leasing-løsninger til erhvervslivet med base i Grindsted. Interessen for biler og teknik har derfor altid været til stede, og krydret med lidt benzin i blodet var beslutningen derfor ikke svær, da motorsports-veteranen Peter Vesti fra Langelund ved Filskov lokkede med et godt tilbud: Peugeot 306 Sport.
Lars Østergaard kører motorløb i en flot Peugeot 306 Sport. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Peter Vesti kan virkelig snakke i timevis omkring suset i maven, når man sidder bag rattet i en potent racer og startflaget bliver hejst. Så glemmer man helt dagligdagens trummerum, og får tilfredsstillet trangen til spænding og adrenalinet i højgear.
Lars Østergaard debuterede som rookie på FDM Jyllands-Ringen lidt uden for Silkeborg, og fik allerede i sit allerførste heat gjort opmærksom på sig selv.
Lars Østergaard har scoret lejlighedsvis weekend-arbejde i en potent racer. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Med masser af debut-sommerfugle i maven lavede jeg en tyvstart, fortsætter Lars Østergaard. - Dette blev prompte belønnet med en STOP&GO-straf, hvilket kostede en forsinkelse på et halvt minut, idet man skal ind i pitten for at holde helt stille, og først herefter gives der starttilladelse til at køre ud på banen igen.
Lars Østergaard deltager i SS2-klassen med tunede motorer i volumen mellem 2,5 og 3,7 liter. STOP & GO-straffen kostede 2. pladsen i SS2, og derimod blev midtjyden nr. 4.
Lars Østergaard har vist stort talent for at finde farten i en Special Saloon-racer. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I andet heat var jeg lidt mere defensiv på speeder-foden. Til gengæld fik jeg den skrappe konkurrence at føle, idet jeg prøvede lidt optimistisk på at overhale i et skarpt sving. Dette blev belønnet med en tur ud i botanikken/sandfanget, hvorefter raceren var umulig at få tilbage på asfalten.
Lars Østergaard fortsatte videre til anden afdeling af Bel-Ray SSC Challenge, som blev afviklet på Ring Djursland.
- Ring Djursland er virkelig svær at køre motorløb på, forklarer Lars Østergaard. - Først og fremmest er rundbanen meget kuperet, hvilket krydres af 2 sving, hvor man ikke kan overskue hele rundingen. Man må derfor have is i maven samt stole på, at konkurrenterne og flagofficials gør deres arbejde fornuftigt. Ellers er der dømt fransk vask og strygning hjemme på værkstedet.
En defekt forhjulsbremse på raceren blev belønnet med en startplacering allerbagerst, da første heat blev afviklet på Ring Djursland:
- Jeg havde dog en god føling af den kuperede motorbane i de østjyske bakker. Derfor var ambitionerne at køre sig pænt frem blandt konkurrenterne og score andenpladsen i SS2 over målstregen. Jeg fik udkæmpet nogle gode dueller i heatet, og på allersidste omgang smuttede jeg op som toer med et halvt sekund forspring over målstregen.
Glæden for midtjyden blev dog kort, fordi en overhaling i såkaldt gul flagzone kostede 20 strafsekunder.
- Som racerkører skal man næsten have et øje på hver eneste finger, afslutter Lars Østergaard. - Dette er samtidig også meget af charmen ved at køre motorløb, og man er så dejlig træt og afslappet efter en racing-weekend. I dagens andet heat blev jeg ikke mødt af udenoms-modstand, og så var klassetoeren endelig hjemme.
Lars Østergaard er blevet bidt af atmosfæren i asfaltbanesporten. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Næste løb i Bel-Ray SSC Challenge bliver kørt på FDM Jyllands-Ringen først i juni.
Østergaard Erhvervsbiler Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Lars ØstergaardRing Djursland |