Juni indledes med et gigantisk nostalgitrip for tilhængere af klassiske racerbiler Skivebremser. Servostyring. Antiblokeringssystemer. Alt sammen faciliteter, som motorjournalister priser i høje vendinger, når bilfabrikkernes nye modeller bliver prøvekørt og anmeldt. Meget godt i den daglige trafik, men det er også egenskaber, som typisk er med til at gøre bilsporten mere steril, når fokus bliver flyttet fra kørerens evner med rattet og pedalerne til teknikken og elektronikken i køretøjet. Heldigvis kan man stadig opleve motorsport fra tiden, før verden gik af lave.
Historisk motorsport er en af de grene af bilsporten, der vokser mere end nogen anden, for her kan kørere genopleve de bilmodeller, de drømte om i deres ungdom, mens unge mennesker kan opdage de biler, de har hørt deres fædre eller bedstefædre fortælle lange historier om. Og det er der mange der gør. Faktisk så mange, at Padborg Park den 1. juni kan notere sig for en rekord, når man åbner sin 2008-sæson. Det historiske felt ved Padborg Endurance er således det største nogensinde i banens nu seksårige historie!
Hele 69 kørere fordelt på tre klasser har tilmeldt sig de historiske løb, der dermed ikke bare vil kunne garantere kvantitet, men også kvalitet.
Mange klassiske Porscher kan man opleve den 1. juni på Padborg Park, når der køres løb for historiske biler. Padborg-køreren Thorkild Stamp (28) er en af deltagerne sammen med DTC-køreren Kristian Poulsen. (Foto: Morten Alstrup)
Flest køretøjer finder man i klassen for biler bygget i 1965 eller tidligere. Intet mindre end 29 kørere er med i denne klasse, hvor man vil opleve det største historiske spænd mellem modellerne. Feltet tæller således flere MG-modeller, der i deres grundkonstruktion stammer fra årene lige før anden verdenskrig, men hovedvægten af køretøjerne er fra sidste halvdel af halvtredserne og første halvdel af tresserne. England, Italien og Tyskland kommer bilerne typisk fra, og her vil der være flere interessante Porsche-modeller til start. Thorkild Stamp, Kruså, kommer således til start i sin Porsche 356 Carrera, mens en af profilerne fra Danish Touringcar Championship, Kristian Poulsen, Padborg, får sin debut som historisk racerkører, når han stiller op i en noget nyere – men stadig gammel – Porsche 911.
De mest moderne køretøjer finder man i klassen for biler mellem 1972 og 1976, og det er en klasse, der udvikler sig mere og mere. Klassen sætter ikke bare deltagerrekord på den sønderjyske bane ved Padborg Endurance. Den ’yngste’ historiske klasse får også sit største felt i den danske løbsserie til dato.
De mest moderne biler finder man i 1976-klassen, der er fyldt med hurtige Porsche 911-modeller som denne, der køres af Brian Løkke, Oksbøl. (Foto: Morten Alstrup)
De fremtrædende biler i 1976-klassen er Porsche 911 Carrera og RS-modellerne, som for tre årtier siden blev kørt af koryfæer som Sven Engstrøm, Jens Winther og Preben Kristoffersen, men hvor kørerne i dag bl.a. er Brian Løkke, Oksbøl, og Carsten Andersen, Fredericia. Men også et andet ikon fra halvfjerdserne er med på Padborg Park. Det er den Ford Escort RS2000, som Erik Madsen kørte til adskillige Danmarksmesterskaber på Jyllands-Ringen og Ring Djursland. Nu får den selv samme bil sin debut på Padborg Park med en anden Erik – Erik Madsen, Hørsholm – bag rattet.
De historiske biler kører træning og tidtagning lørdag den 31. maj, og søndag den 1. juni klokken 9.00 går det løs med de egentlige heats, hvor de afsluttende heats køres fra klokken 11.20. Morten Alstrup Læs mere om: Padborg Park31/05/08 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |