Special Saloon Car SS3   13/06/08

Tyvstart, klassesejr og udgået
Mens lugten af grillbøffer blandede sig med småsnak og lyden af klirrende værktøj i paddocken lørdag aften sad en afslappet og glad Jesper Ternvalt og nød det flotte vejr over Jyllands-Ringen. Efter dagens tidskørsler var det tydeligt, at han var tilbage i fin form og med kurs mod gode resultater i klasse 2 på både kort og langt sigt.

Det lød ikke umiddelbart imponerende med en ottendeplads i tidtagningen til første heat, men sorterede man klasse 3 bilerne fra, så var den rød-hvide BMW nummer to i klassen kun overgået af Michael Klostermanns hidsige BMW, men foran andre kørere fra klasse 3. Kvalifikationen til andet løb gik betydeligt bedre med en tid som generel toer og etter i klassen. Jesper forbedrede sin tid med et sekund, mens konkurrenterne var knap så ivrige på den tid af dagen, hvor varmen indbød til siesta.


(Foto: Gripping Media)

Sidst på dagen blev bilerne linet op til weekendens første løb og allerede på første runde var feltet samlet, så rullestarten kunne finde sted. Jesper var lidt for ivrig og det blev takseret til tyvstart og belønnet med en Stop & Go. Det ville normalt betyde, at den uheldige kører kunne vinke farvel til sine drømme om pokaler og podiepladser, men sådan behøver det ikke at være. Efter turen i straffeboksen lå BMW’en på en sekstendeplads, så der var hårdt arbejde forud, hvis løbet skulle ende med sølvtøj. Indsatsen lykkedes, og som det ses på løbsgrafikken, var den resulterende generelle sjetteplads og klassesejren ikke et resultat af konkurrenternes uheld.

- Det er jo bare dejligt, at det lykkedes, men jeg var lige ved at tabe sutten, da jeg fik den Stop & Go.

Efter at have nydt sejrens palmer i et døgns tid var det søndag eftermiddag tid for andet løb. Her er rullestarten afløst af den traditionelle stående start, som giver mere konkurrence og spænding, da kravene til kørerne er betydeligt højere end ved rullestarterne. At det ikke kun er kørerne, som bliver stresset hårdere, vidnede et højt og tydeligt ’klonk’ om, da starten gik – og Jesper blev holdende med en knækket drivaksel. Claus Klostermann nåede næsten at undvige, men skaderne var rent kosmetiske, så det var billigt sluppet for en meget farlig situation.

- Jeg nåede bare at tænke, at nu skulle jeg hjem og have et nyt bagagerum på bimmeren, men så var de alle forbi uden problemer. Der var heldigvis så meget træk, at jeg kunne rulle ud af banen, så de andre kunne køre løbet uden at jeg kom til at sinke dem.

JA Motorsport

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Jesper Ternvalt
  • JA Motorsport
  • Jyllandsringen
  • 08/06/08 - Jyllandsringen - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto