Le Mans   17/06/08

Dobbelt sejr til Porsche RS Spyder
Le MansLe Mans premieren for Porsche RS Spyder kunne ikke være gået bedre: I verdens hårdeste langdistanceløb kunne prototypen fra Weissach fejre en dobbelt sejr i LMP2-klassen.

Efter et løb uden et eneste teknisk problem, krydsede det hollandske team mållinjen som de første. Det hollandske team Van Merksteijn Motorsport med de tre hollandske kørere Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen og Peter van Merksteijn havde et forspring på 8 omgange foran den anden RS Spyder, der blev ført af danskerne John Nielsen og Casper Elgaard samt den tyske fabrikskører Sascha Maassen. De to teams kontrollerede med hver deres RS Spyder med 476 HK løbet lige fra starten.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - Porsche)

”Jeg synes, at det er fantastisk, at de private teams Van Merksteijn Motorsport og Team Essex har levet helt op til forventningerne. RS Spyderen har bevist, at den ikke kun er hurtig, men også aldeles pålidelig. Holdene var yderst profesionelle, hvilket også var en vigtig grund til successen”, sagde chefen for motorsport hos Porsche Hartmut Kristen.

”Denne sejr er noget helt særligt i min motorsportkarriere”, sagde den tidligere Formel 1kører Jos Verstappen. ”Når man vinder Le Mans, skriver man sig ind i motorsporthistorien. For mig var det desuden vigtigt, fordi jeg aldrig før har deltaget i et 24 timer løb. Bilen var ualmindeligt pålidelig og fantastisk at køre. Det var en fornøjelse fra start til slut”.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - Porsche)

Hans holdkammerat og holdejer Peter van Merksteijn var ligeledes begejstret:
”Det er vanvittigt. Alle omkring holdet har arbejdet utrætteligt. Fremfor alt Jos, som kørte suverænt. Min opgave var rent faktisk kun at få RS Spyderen tilbage til pitten uden problemer og uden at miste for meget tid til Jos og Jeroen. Det fungerede. Porsches støtte har været helt utrolig, og det her samarbejde kunne ikke have været bedre. Kun en enkelt ikke-planlagt reparation forstyrrede deres løb. Undervognen, der havde løsnet sig efter at have skåret kurverne, skulle fastsættes igen.

For kørerne på Team Essex blandede en smule vemodighed sig med deres glæde over 2.-pladsen. I løbets første tredjedel havde det danske hold ført i flere omgange, og derfor var håbet om en sejr i Le Mans med rette blevet større. 2 langsomme punkteringer og endnu en tur i pitten pga. tekniske problemer ødelagde dog chancen.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - Porsche)

”Det er helt utroligt at blive nummer 2 i holdets første 24-timer løb”, sagde kører og holdchef John Nielsen, der også sejrede i Le Mans tilbage i 1990.

Sascha Maassen var også meget positiv: ”Lige fra starten følte jeg mig virkelig godt tilpas på holdet, og det engagement og den målbevidsthed, som alle arbejdede med, overraskede mig”, sagde Porsches fabrikskører, der også kører for Penske Team i den amerikanske Le Mans serie. ”Det var et højdepunkt at køre RS Spyder i Le Mans. Takket være bilens ualmindeligt gode balance og vejgreb havde vi hele tiden fuld tillid til bilen – selv på de virkeligt hurtige strækninger”.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - Porsche)

Holdene i GT2-klassen startede også lovende i de forskellige Porsche 911 GT3 RSR. I de indledende løb lykkedes det Porsches fabrikskører Patrick Long (USA) at komme under de magiske 4 minutter med en omgangstid på 3:58,152 minutter, hvilket er det hurtigste nogensinde i sportsvognskategorien. Således fik han og hans holdkammerat Wolf Henzler (Tyskland) en dobbelt pole position.
I løbet lykkedes det to Porsche 911 GT3 RSR at tage en klar føring, men desværre mistede man den efter en uheldig kollision mellem Long og hans landsmand Seth Neiman. Det blev enden på løbet for det franske IMSA Performance Matmut team. Flying Lizard Motorsports team kunne køre videre med deres 911, men var kommet mere end 30 omgange bagud. En opmuntring var det dog, at holdets tyske kører Joerg Bergmeister med en omgangstid på 3:59,887 satte rekord i GT2-kategorien.

5.-pladsen i GT2-klassen gik til Porsches fabrikskørere Wolf Henzler (Tyskland), Alex Davison (Australien) og Horst Felbermayr. Indtil midnat kæmpede trioen flot om føringen mod Ferrari, men kom langt tilbage, da de pga. reparationer var tvunget til at stoppe i over en time. ”Bortset fra denne tekniske fejl fungerede vores 911 som et urværk. Men konkurrencen i vores klasse er så hård, at det er meget svært at indhente tabt tid”, sagde Henzler.

Skandinavisk Motor Co. A/S - Porsche


Læs mere om:
  • Casper Elgaard
  • John Elgaard Nielsen
  • Sascha Maassen
  • Team Essex
  • 15/06/08 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport