Selv om vejrguderne forsøgte at lægge en dæmper på weekendens Special Saloon Car Festival på Ring Djursland, blev det alligevel et storslået arrangement med nogle meget spændende løb. Deltagerne i Special Saloon Car klassen bakkede flot op omkring festivalen, og stillede med et af de største og stærkeste felter der er set i klassens lange levetid.
Det var dog ikke kun på størrelsen af feltet de imponerede, det var bestemt også på de meget varierede og flotte racere, som weekenden igennem leverede topunderholdning til stor glæde for de fremmødte tilskuere.
26 biler deltog i lørdagens fri træning, der havde Porsche 996 GT3 køreren Jens Hansen som hurtigste mand på banen, mens han måtte se sig slået af norske Christer Gislerud i en tilsvarende racer i den første af de to tidtagninger.
Begge Porsche kørerne kom dog til kort i den anden tidtagning, hvor BMW M3 køreren Claus Klostermann satte hurtigste tid.
Til søndagens løb viste vejrguderne sig fra den knapt så pæne side, regnen silede ned over Ring Djursland hele formiddagen, mens det klarede op i løbet af eftermiddagen.
Disse vanskelige betingelser mestrede Toyota Supra Twin Turbo kørere Peter Vesti i flotteste (og bredeste) stil, han vandt klassens første løb, hvor han kom i mål henholdsvis 3,262 og 14,056 sekund foran Christer Gislerud og Claus Klostermann.
Peter Vesti foran norske Christer Gislerud. (Foto: Motorsporten.dk)
Søndagens andet løb blev kørt i strålende solskin, noget der passede Porsche og BMW kørerne noget bedre, hvilket klassens faste norske deltager udnyttede til fulde.
Christer Gislerud vandt her foran Claus Klostermann og Jens Hansen,
Christer Gislerud tog revanche i det andet løb, som han vandt. (Foto: Motorsporten.dk)
Det tyske modstykke til Special Saloon Car klassen, Spezial Touringwagen Trophy, gæstede ligesom sidste år feativalen, desværre var feltet denne gang lidt magert.
Men det feltet manglede i størrelse, blev opvejet af både kvaliteten på bilerne og kørerne, samt ikke mindst deres gå på mod i løbene, så de blev alligevel et underholdende indslag i arrangementet.
Med sikker hånd styrede Michael Schrey sin Porsche til sejr i begge Spezial Touringwagen Trophy løbene. (Foto: Motorsporten.dk)
Porsche køreren Michael Schrey blev en velfortjent sejrherre i begge klassens løb.
Sideløbende med Special Saloon Car Festivalen blev der også afholdet Classic Car Meeting på Ring Djursland denne weekend. Og de historiske klasser holdt sig ikke tilbage i forhold til Special Saloon Car hvad angik deltagerne i de enkelte klasser - det var nogle store og meget varierede felter de bød på.
En af de historiske klasser som vi ikke ser så tit er formel klassen, som desværre kom på banen til deres første tidtagning lørdag formiddag mens banen var aller mest våd, men kørerne viste at de også mestrede disse forhold, og gav et sandt show i 'spray' fra dækkene.
Hvem har lyst til at køre bag en formelbil i regnvejr? (Foto: Motorsporten.dk)
Hurtigst her var Leif Jørgensen i en Reynard Formel 2000, mens det i den anden tidtagning var Opel Lotus køreren Henrik Andersen der satte hurtigste tid.
Tidsforskellem mellem våd og tør bane var for formel kørerne cirka 8 sekunder for en omgang på Ring Djursland.
Klassens to løb blev begge vundet af Henrik Andersen, først foran Claus Møller og Ole Vejlund, anden gang foran de samme to kørere blot i omvendt rækkefølge.
Henrik Andersen foran Claus Møller og Ole Vejlund, disse tre kørere dominerede begge løb. (Foto: Motorsporten.dk)
Klassen for Standart og GT biler op til 1965 havde de to Lotus Elan kørere Otto Reedtz-Thott og Christoph Kjærgaard som de to hurtigste kørere i tidtagningerne.
De måtte dog lige som de øvrige deltagere i klassen se sig slået af Carsten Warnich der i begge løbene placerede sin Mini Cooper S på 1. pladsen.
Carsten Warnich i 'bred kørestil og kontrastyring' på vej mod sejren i det første løb. (Foto: Motorsporten.dk)
1971 klassen var denne gang så stor, at man kunne køre seperate løb for biler henholdsvis under og over 1300cc mens tidtagningerne dog måtte køres samlet.
Den første tidtagning blev kørt på regnvåd bane, her viste en 1300cc kører - Frank Lindbjerg i Morris Mini Clubman - at man ikke behøver flest hestekræfter for at være hurtigst når forholdene ikke er optimale. Han var næste et sekund foran nummer 2 Jens Juel Jeppesen i sin Ford Escort RS 1600.
Forholdene var væsentlig bedre til anden tidtagning, hvor kørerne fra 'den store klasse' besatte de første 8 pladser, med HMS Tommy Kjehr formanden på 1. pladsen i sin Ford Escort BDA.
Hurtigst blandt 1300cc kørerne var NSU 1200 TT køreren Henrik Haase på 9. pladsen.
I 1300cc klassens to løb var det igen Frank Lindbjerg og Henrik Haase der dominerede, de skiftedes til at vinde samt at blive nummer 2.
Henrik Haase (81) og Frank Lindbjerg (93) delte sejren mellem sig. (Foto: Motorsporten.dk)
I 2000cc klassen var det en suverænt kørende Tommy Kjehr der vandt begge løb, først foran Jens Juel Jeppesen og lokalhelten Nikolaj Maarslet Madsen der kører i en Porsche 914-6.
I andet løb var det Mads Gravlund i Alfa Romeo GT-AM den kom i mål på 2. pladsen, mens Jens Juel Jeppesen tog sig af 3. pladsen.
Tommy Kjehr var urørlig på Ring Djursland, hvor han vandt begge sine løb. (Foto: Motorsporten.dk)
Den sidste af de historiske klasser var standart og GT biler op til 1976 - Porsche klassen - hvor der i begge tidtagningerne var Porsche 911 racere på de tre første plader, begge gange med Porsche 911 RS raceren kørt af Lars Degel på 1. pladsen.
Men ligesom det var tilfældet med de øvrige klasser, blev 1976 klassens første løb kørt på en våd bane, forhold som tilsyneladende passede Peter Hansen og hans Opel Kadett GT/E bedst - han gav her alle Porsche kørerne 'tørt på'!
Efter at have startet løbet fra 4. pladsen nappede Peter Hansen en efter en de hurtigt startende Porsche kørere, hvorefter han opbyggede et forspring på næsten 17 sekunder ned til køreren på 2. pladsen som var Lars Degel.
Kombinationen at et styk Opel Kadett samt et styk Peter Hansen, er det der skal til at slå Porsche kørerne når banen er fugtig. (Foto: Motorsporten.dk)
Til det andet løb var banen tørret op hvilket naturligvis var til stor fordel for de kraftfulde Porsche racere, men Peter Hansen havde fået smag for podieplaceringerne, og hægtede sig bag på Lars Degel.
Da de to krydsede målstregen var der kun 6 sekunder mellem dem - denne gang i Degel's favør.
Den sidste klasser der deltog i Special Saloon Car Festival og Classic Car Meeting på Ring Djursland i weekenden var ClubRace klassen.
ClubRace klassen har Henrik Nøhr og hans BMW320 som den dominerende faktor i øjeblikket, han lagde da også ud med at sætte hurtigste tid i begge tidtagningerne.
Men i formiddagens regnvejrsløb måtte han se sig henvist til 2. pladsen af Bjarne Mortensen i sin Peugeot.
Henrik Nøhr viste stor styrke bag rattet i BMW'en, her har han taget starten på det første løb, som dog blev vundet af Bjarne Mortensen i den grå Peugeot. (Foto: Motorsporten.dk)
Eftermiddagens løb blev kørt på tør bane og her var Henrik Nøhr og BMW'en ikke til at komme i nærheden af, han kom i mål henholdsvis 19,355 og 20,378 sekund foran Gunnar Hildorf (Alfa Romeo Alfasud) og Peter Mikkelsen (Porsche 944S).
Fælles for alle klasserne var som tidligere nævnt nogle store og flotte felter, der alle leverede noget rigtig godt og spændende motorløb, noget som de tilskuere der trodsede vejret havde stor nydelse af - Special Saloon Car Festival 2008 var en stor sportslig success som Ring Djursland med rette kan være stolte af at have afholdt.
Vi ses til Special Saloon Car Festival igen i 2009. Hr. Nielsen
Læs mere om: Ring Djursland22/06/08 - Ring Djursland - Special Saloon |