Både en ændring i turneringsreglerne og det danske sommervejr har givet den danske karting-elite ekstra udfordringer i den stærktbesatte ranglisteturnering: Dansk Super Kart (DSK). Den talentfulde karting-kører Bo Sørensen fra Klimaks Racing har således oplevet både op- og nedture i de 2 rangliste-weekender, som er blevet afviklet i henholdsvis Thy og Roskilde:
- I Thy blev jeg lidt umotiveret skubbet af banen i en af prefinalerne og mistede dyrebare turneringspoint, men ellers kørte det fornuftigt på den hurtige bane i Nordvestjylland. Konkurrencen er tæt i min nye klasse: Karting Formula 2 (KF2), og jeg kom ind på en samlet firer efter de 4 finaler i Thy.
Bo Sørensen scorede topresultater ved Dansk Super Kart i Roskilde. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Bo Sørensen er regerende vice-danmarksmester i klassen: KF3, som er åben for unge kørere i alderen: 13-15 år. Den sydvestjyske knægt er derfor skiftet til den lidt hurtigere KF2-klasse af både alders- og vægtmæssige årsager.
- Der anvendes den samme motor i begge klasser, supplerer far og teamchef Erik Sørensen. - I KF2 har motoren dog et lidt højere omdrejningstal og desuden er det tilladt at anvende forhjulsbremser, hvilket giver en lidt bedre stabilitet i karten under nedbremsningerne.
Bo Sørensen har hjemkørt flere pokaler i sin nye klasse: KF2. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Rundbanen i Roskilde er ikke blandt mine favoritter, konstaterer en ærlig Bo Sørensen. - Det er en teknisk svær bane, hvor man skal køre virkelig mange omgange på for at finde de afgørende brøkdele sekunder til topplaceringer.
Ranglisteturneringen Dansk Super Kart afvikles over 3 weekender med 2 identiske løb henholdsvis lørdag og søndag. Normalt har både tidtagning og kvalifikationsheatene givet placeringspoint, men i år er reglementet blevet ændret således, at udelukkende finalerne er tællende til mesterskabet.
- I lørdagens prefinale og finale fik jeg ramt den rigtige kørerytme, forklarer Bo Sørensen. - Det resulterede i en sejr og en firer samt vigtige placeringspoint i DSK. Men jeg fik hurtigt de jublende arme ned igen, idet kæden bogstaveligt talt hoppede af under søndagens første kvalifikationsheat i regnvejret. Jeg fik den bøvlet på igen, men i mellemtiden var konkurrenterne smuttet forbi. I det efterfølgende kvalifikationsheat blev jeg flaget ud, fordi en bolt var faldet ud af kædeskærmen, som herefter legede vindskærm.
Sydvestjyden havde problemer med kæden i kvalifikationen til søndagens finaler i Roskilde. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Bo Sørensen måtte derfor starter bagerst i søndagens finaler, men kørte sig frem til hæderlige 12. og 6. pladser.
- Konkurrenterne havde også deres problemer, oplyser Erik Sørensen. - Bo gik derfor i front for KF2 i Dansk Super Kart med 7 placeringspoint til toeren. Tredje og sidste DSK-weekend foregår på hjemmebanen i Grindsted.
Lillebror Christian Sørensen er rookie i KF3-klassen, men viser en pænt stigende formkurve blandt Bo Sørensens tidligere konkurrenter. Således blev resultaterne i de fire finaler: 12, 11, 14 og 7.
Christian Sørensen har vist en pænt stigende formkurve i KF3. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Det er nogle skrappe kørere i KF3, afslutter Christian Sørensen. - Man skal virkelig være skarp for at slutte i TOP TI, men det er en god ballast til mig i 2009, når de nuværende frontrunnere rykker op i KF2.
Christian Sørensen ligger på en foreløbig 13. plads i KF3. Klimaks Racing Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Bo SørensenChristian SørensenKlimaks Racing Denmark |