Vejrprofeterne havde i forvejen spået, at regnen ville sætte sit aftryk på den djurslandske bane, og de tog ikke helt fejl. Lørdag formiddag gjorde adskillige byger banen våd og glat, så det var ikke de vanlige kørere, der lå forrest efter de første tidtagninger.
Weekendens Special Saloon Car Festival blev en - både våd og tør - fornøjelse for de fleste deltagere.
Banen var våd i første heat. (Foto: Gripping-Media)
Claus Klostermann var en af weekendens overraskelser. En ny gearing i hans BMW M3 GTR gav udslag i pole position til andet heat - efter at have parkeret bilen i sandkassen i første tidtagning. Norske Christer Gislerud var ikke glad for den våde bane, så han måtte se sig passeret af både Klostermann og Jens Hansen.
Der var også fint besøg af en Aquila SR-1 racer, hvor Martin Berner sad bag rattet. Det var primært en test af materiellet, men også værdifulde kilometer for Martin, der endnu ikke har kørt mange kilometer i bilen. Hurtig var den dog ikke; det blev kun til hhv. en 23. og 22. plads i de to tidtagninger.
Lørdag aften var der den traditionelle fællesspisning, denne gang med et festligt indslag i form af et liveorkester. I den forbindelse fandt mange ud af, at Mikael Sode kan andet end bare bygge en Sleipner X9 og køre race i den - lørdag aften stod han på scenen og gav den gas som forsanger i Busted Blues Band!
Peter Vesti var som en fisk i vandet, da regnen silede ned over Ring Djursland. (Foto: Gripping-Media)
Søndag formiddag kunne Bel-Ray SSC Challenge-bilerne så køre ud på en regnvåd Ring Djursland til første heat. Christer Gislerud startede forrest, men det varede ikke længe før Peter Vesti overraskende lå som feltets forreste i sin gule Toyota Supra. Uden de store problemer kørte han sin første sejr hjem i en bil, der normalt er kendt for at køre mere sidelæns end ligeud. Løbets store bedrift var nok Claus Klostermann, der efter at have kørt i sandfanget i første tidtagning startede på 21. pladsen, kørte sig op til 3. pladsen - samtidig var hans bedste omgang kun 3/100-dele langsommere end løbets hurtigste. Imellem Vesti og Klostermann var Christer Gislerud, der tydeligvis ikke var tilpas i det våde element.
Når det regner, sker der tit uforudsete ting på vej ned af Trapperne. Og ganske rigtigt. Gisle Kverneland mistede kontrollen over sin Porsche 996 GT3, gled ud over græsset og ramte både Jesper Ternvalt og Jens Ole Mathiesen, før han selv stoppede et stykke ude i sandet. De to BMW'er kunne dog fortsætte, men Jens Ole Mathiesen måtte senere udgå efter en afkørsel
Christer Gislerud var ikke glad for den våde bane, men da det tørrede op, var han igen hurtigst. (Foto: Helle Sørensen)
Banen nåede at tørre op til 2. heat, og det var noget, Christer Gislerud kunne lide. Efter at have presset Claus Klostermann til en kørefejl, kunne han indtage sin vante førsteplads. Jens Hansen var flere gange oppe og snuse til 2. pladsen, men det lykkedes til sidst Klostermann at få luft ned til Porsche-køreren.
Jakob Borum's Honda Integra bare kører og kører. Det blev til en sejr i SS1-klassen, med den førende Christian Vejby helt nede som nummer 18. Alderspræsidenten, Jørgen Hansen, valgte at pakke sammen lørdag eftermiddag efter at have ødelagt to oliekølere og som resultat spredt mange liter olie ud over banen.
Det er et flot og anderledes felt, man ser i Bel-Ray SSC Challenge. (Foto: Gripping-Media)
Bel-Ray SSC Challenge-kørerne kan nu holde en velfortjent sommerferie, da klassen ikke kører med som supportklasse for DTC i næste weekend på Padborg Park.
Bel-Ray SSC Challenge Læs mere om: Ring Djursland22/06/08 - Ring Djursland - Special Saloon |