Hvis løbsarrangørerne en dag får den ide at uddele en præmie for ikke at give op, må Anders Majgaard efterhånden stå langt fremme i køen. Alle racerkørere har viljen til at vinde og stædigheden til at blive ved når der er modgang, men nogle kørere skiller sig alligevel ud fra flokken. Efter utallige trængsler med sin BMW i120 er der kommet liv i stemmen, når talen falder på den rød-hvide bils præstationer.
- Du må godt skrive, at jeg har været klar til at brænde den, sprænge den i luften og drukne den på bunden af Stillehavet, men nu kører den virkelig godt, griner Anders over en sodavand i teltet. – Det har taget os halvandet år at få bugt med problemerne, men det har været værd at vente på, for nu er det en fryd at køre med den. Den styrer helt perfekt i svingene og trækker godt, så nu er det kun fejl fra min side og tilfældighedernes spil, der kan forhindre gode resultater.
Det var da også tydeligt allerede under træningen, at der er sket positive ting med bilen. På den våde bane var fordelene på forhjulstrækkernes side, men de fem biler på placeringerne fire til ni var kun adskilt af et kvart sekund, så syvendepladsen var absolut et respektabelt resultat.
(Foto: Gripping Media)
Tidtagningen blev som træningen et chancespil med det ustadige vejr, men der var tilsyneladende kun nitter i posen for Anders. Da han gik på banen for at sætte en tid, kom han ikke hele vejen rundt før der var en periode med Safety Car. Indtil de gule flag blev taget ind trillede han bare rundt for at være klar med det samme og udnytte at de fleste var kørt i pit. Tilsyneladende havde de fleste andre timet deres udkørsel på samme måde, så det lykkedes slet ikke at få en fri omgang uden overhalinger. Tiden rakte derfor kun til en syvendeplads i startopstillingen, men forholdene taget i betragtning, kunne han leve med det.
Da starten går, kommer Anders godt med og vinder tre placeringer. Der blev kørt godt og tæt over de første par omgange med Bruno Rasmussen, men der var ikke det nødvendige overskud til at de få chancer for overhaling kunne udnyttes. Normalt er det jo sådan, at når to kørere kæmper hårdt om en placering, så er det kørerne bagved, der nyder fordelene og får chancen for at overhale. I dette heat kørte Bruno og Anders dog så hurtigt, at selv Anders Christensen måtte se sig håbløst distanceret med næsten sytten sekunder. Da målstregen blev krydset, var målsætningen om at slutte i top fem opfyldt, og når fjerdepladsen skulle konverteres til startopstillingen til andet heat betød det start i inderbanen.
(Foto: Gripping Media)
Der blev lidt uro i feltet, da starten gik til andet heat. Anders Christensen var lidt for hurtig til at slippe koblingen – til gengæld var han lidt for langsom til at slippe speederen i sving et. Han kunne derfor ikke holde sin linie og lukkede op for et angreb på indersiden – og der ventede Anders. Han var lidt for optimistisk og forsøgte samtidig et angreb på Kim Holmgaard, men det kostede! Andre kørere kan nemlig også finde ud af at fiske i rørte vande og udnyttede derfor tumulten til at vende helt op og ned på startopstillingen. Resten af heatet blev der kørt rigtig stærkt og duelleret på nedbremsningerne af de første fem biler uden der dog skete nogen forskydninger. Slutresultatet som nummer fem kun 3,9 sekund efter vinderen viste med al tydelighed, at BMW’en er blevet konkurrencedygtig.
Når sidste halvdel af årets løb begynder på Jyllands-Ringen til Grand Prix Danmark bliver det med Anders Majgaard på fjerdepladsen i mesterskabskampen. Peter Olsen er ikke ret langt foran og Bruno Rasmussen er heller ikke udenfor rækkevidde, så der er lagt op til en spændende sæsonafslutning. JA Motorsport ønsker mandskabet og alle sponsorer en god sommerferie og glæder sig til at give den gas efter ferien.
JA Motorsport Gripping Media ApS Læs mere om: Anders MajgaardJA MotorsportPadborg Park29/06/08 - Padborg Park - Advan Cup - DM |