Rallycross   17/07/08

Knivskarp DM-fight i Rally Cross
Motorsport Nordjylland (MNJ) var toneangivende i 2007 for den serienære 1,6 liters-klasse i Rally Cross. Dette skete med tre MNJ-kørere på de første DM-slutplaceringer: Rune Birkholdt Staudt, Ulrik Linnemann og Peter Lindgaard Nielsen.

De tre nordjyske RC-musketerer har i 2008 søgt udfordringer i andre RC-serier, hvorfor forsvaret af MNJ-æren er derfor blevet en opgave for rookien: Michael Rolighed, som er i fuld gang med sit første konkurrenceår i Rally Cross.


Michael Rolighed har fundet god fart i sin nyindkøbte Honda Civic.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Jeg har tidligere smugtrænet lidt i Folke Race, forklarer Michael Rolighed. - Min familie har altid været vild med motorsport på løst underlag. Derfor var det nærliggende, at jeg prøvede kræfter med at køre selv, idet jeg har skruet både i min fars og mors FR-biler.

Michael Rolighed købte en Honda Civic-racer midt på efteråret 2007, og har derfor brugt vinteren til få konkurrencemateriellet adskilt i atomer og renovere bilen:
- Jeg er selv lige blevet udlært som mekaniker. Det har derfor været en sjov og spændende opgave få raceren finjusteret til konkurrencebrug. Under motorhjelmen ligger der en motor på 1.600 ccm. med 150 HK.


Michael Rolighed har selv renoveret raceren i vinter-pausen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

DM-premieren i Rally Cross foregik på den legendariske: Estering lidt uden for Hamborg, hvor der senere på året skal afvikles finale i Europamesterskabet.

- Jeg har aldrig kørt på Estering før, fortsætter Michael Rolighed. - Jeg fandt dog hurtigt i en konkurrencerytme i front. Jeg skulle derfor starte som treer i A-finalen, men løjerne blev spoleret af en knækket trækaksel og minimum med placeringspoint.

Rundbanen i Rally Cross afvikles på et underlag, som skifter mellem grus/kridt og asfalt flere gange på hver enkelt omgang. Chaufførerne skal derfor undgå hjulspind på asfalten, såfremt dækkene bag efter pludselig får bid.

- Jeg fik taget revanche med 2 sejre ved de efterfølgende to DM-afdelinger, oplyser Michael Rolighed. - De blev afviklet på Ørnedalsbanen i Sæby som på MNJ’s eget motorsportsstadion. Dette bragte mig i front for DM-stillingen foran vendelboen Dennis Vestergaard Larsen i Peugeot.


MNJ-chaufføren ligger på en førsteplads i DM inden efterårs-sæsonen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

MNJ-køreren fik sig en overraskelse ved 4. afdeling af DM, som foregik på den kuperede Nisse-Ringen ved Næstved:

- Jeg manglede de afgørende hestekræfter i startfaserne, hvor jeg næsten holdt stille i forhold til konkurrenterne. Vi prøvede på at spotte fejlen under arrangementet, men det lykkedes desværre ikke. Jeg fik dog hjemkørt en fornuftig femteplads.

Et efterfølgende eftersyn af motoren viste, at der manglede 30 hestekræfter i forhold til konkurrenterne. Fejlen blev samtidig lokaliseret til manglende kompression i en af motorens cylindre.

- Jeg har nu fået hestekræfterne tilbage under motorhjelmen, afslutter Michael Rolighed. - Jeg ser derfor frem til efterårssæsonen med 4 DM-afdelinger, som foregår i Sæby, Næstved, Ring Djursland samt finalen på hjemmebane i MNJ. Jeg ligger på en delt førsteplads sammen med Dennis Vestergaard Larsen samt Karsten Olsen fra Skanderborg lige i slipstrømmen.


Michael Rolighed finder sig godt hjemme bag rattet i sin Honda Civic.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

MECA Rally Cross Denmark i MNJ er ud over DM-finale også semifinale i NEZ-mesterskabet, som andrager nationerne: Island, Norge, Sverige, Finland, Danmark, Rusland, Estland, Letland, Litauen samt Polen.

Motorsport Nordjylland

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Michael Rolighed

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport