Ikke mindre end tre danske kørere deltog i weekendens racerløb på Brands Hatch tæt på London. I hovedløbet World Touring Car Championship var det Kristian Poulsen, som kørte med, i dagens hurtigste klasse Formula Masters var det Kasper Andersen, mens Vibe Smed deltog i Formula Palmer Audi, som rent hastighedsmæsigt placerer sig mellem de to andre klasser. Formula Palmer Audi benytter 1.8 liters turbo-motorer og de er udstyret med en særlig boost-knap, som kan bruges otte gange på et heat. Et tryk på knappen giver seks sekunder med 360 HK i stedet for de sædvanlige 300. Formel-racere har notorisk svært ved at overhale, fordi de kræver 'ren' vind for at køre optimalt. Men netop boost knappen sørger for, at løbene udvikler sig mere livligt end man ellers er vant til i de hurtige formel-klasser.
For Vibes vedkommende var det anden gang hun var på Brands Hatch GP-circuit med FPA-feltet. Siden sidste gang har hun haft tid til at vænne sig meget mere til bilen, og hun har i de foregående løb forbedret sin placeringer med en 12. plads i forrige løb på Oulton Park som det hidtil bedste resultat. Konkurrencen i det 22 mand store FPA-felt er benhård med en række af Englands bedste unge kørere plus kørere fra Rusland, Hviderusland, Ukraine, Frankrig, Italien, Finland, Spanien og så Vibe fra Danmark.
Kørerne der gør sig klar til heat med Vibes bil i forgrunden. (Foto: Peder Madsen)
Vibes kvalifikation til første heat var ikke specielt god og hun må starte i den bagerste ende af feltet. Tilmed laver hun en dårlig start og efter første omgang er hun helt bagerst. Hun er imidlertid en del hurtigere end de andre kørere bagerst i feltet, og avancerer snart nogle pladser. Derefter bliver hun fanget bag en defensivt kørende bil, og på et tidspunkt rammer hendes forvinge hans baghjul, så hun efter en kort flyvetur mister et par sekunder i forhold til ham.
De bliver hurtigt indhentet igen, og denne gang kommer hun også forbi ved en ren overhaling. Straks sætte jagten ind på næste kører, men Vibe får oversatset i det lynhurtige sving ind på langsiden, spinner rundt på tværs af banen og havner på græsset. Dermed er heatet i realiteten slut, selvom hun får bilen igang igen og fuldfører, er hun faldet en omgang tilbage.
Ved dagens finaleheat har Vibe kvalificeret sig noget højere oppe, men igen laver hun en halvsløj start og mister en placering. I de næste mange omgange ligger hun i en gruppe på 5 biler, som kæmper indædt om placeringerne.
Midtvejs i heatet er der en periode med safety car på banen, og da løbet igen gives fri er det tydeligt, at Vibe ikke helt kan holde tempoet. Hun falder lidt tilbage og bliver hårdt presset af en kører bagfra.
Vibe kører ikke direkte defensivt, men hun lukker døren effektivt et par gange, og får skabt lidt afstand. Da der køres ud på sidste omgang er den bagvedliggende kører imidlertid helt oppe i gearkassen på Vibes bil og det ser vanskeligt ud. Svinget som afslutter langsiden på Brands Hatch hedder Paddock Bend Hill og er et lumsk 90-graders sving, som skråner ned ad bakke. Det lykkes for Vibe at komme igennem svinget uden at give plads for en overhaling, og hun kan køre i mål på en - efter omstændighederne - udmærket 14. plads.
Bagefter kunne Vibe fortælle, at 3. gearet var gået, så hun havde svært ved at skifte op i det, hvilket var årsagen til at hun måtte slippe taget i feltet midtvejs.
Efter løbet var Vibe ikke helt tilfreds med sin indsats. En ærgerlig kørefejl satte en stopper for kørslen i første heat og tekniske problemer i andet heat kostede tid. Men hun ser frem til slutningen af august, hvor det er Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, som skal dele asfalt med Formula Palmer Audi, denne gang på den korte Indy udgave af Brands Hatch.
Peder Madsen Læs mere om: Vibe SmedBrands Hatch27/07/08 - Brands Hatch - FPA |