- Det er virkelig skægt og sjovt at køre motorløb på en asfaltbane, konstaterer rookien Lars Østergaard. - Dette kan jeg kraftigt anbefale til andre af begge køn med interesse for motorsport. Man er så dejligt udkørt og afslappet efter en weekend i køredragt med adrenalinet i højgear under styrthjelmen. Lars Østergaard er førsteårsdeltager (rookie) i Bel-Ray Special Saloon Car (SSC) Challenge. Her deltager midtjyden i SS2-klassen med tunede motorer i volumen mellem 2,5 og 3,7 liter med sin potente Peugeot 306 Sport. I juni var der dømt da capo på de to første besøg på henholdsvis FDM Jyllands-Ringen og Ring Djursland:
- Ved DM-premieren på FDM Jyllands-Ringen dummede jeg mig lidt ved både at tyvstarte samt prøve på overhaling i et umuligt sving-yderspor. Det kostede henholdsvis en stop&go-straf i pitten og en tur ud i sandfanget - uden yderligere mulighed for motorløb.
Lars Østergaard har vist imponerende fremgang i Bel-Ray SSC Challenge. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I det første DM-heat ved genbesøget på motorbanen ved Silkeborg fik Lars Østergaard en speciel oplevelse:
- Mine forbremser var næsten virkningsløse. Jeg måtte derfor skøjte lidt rundt på banen udelukkende med hjælp fra min håndbremse, men alligevel scorede jeg en fornuftig andenplads. I det næste DM-heat forsvandt bremserne dog helt, og jeg kunne derfor ikke undgå at køre direkte ud i sandfanget i det allerførste sving. Det var noget træls, fordi jeg egentlig havde god fart i raceren, men sådan kan baneløb altså også være. Dette er en af årsagerne til, at man næsten aldrig ser en sur banekører, når han/hun kommer på sejrspodiet.
Lars Østergaard & Co. gennemgik raceren grundigt hjemme på værkstedet, og kunne hurtigt stille diagnosen: Luft i bremsesystemet.
- Vi havde åbenbart ikke været rutinerede og grundige nok med udluftningen af bremserne. Med denne erfaring i bagagerummet var vi herefter klar til fjerde løbsweekend i Bel-Ray SSC Challenge, som betød et gensyn med den kuperede motorbane: Ring Djursland. Herudover ændrede vejret sig til spredte og heftige byger hen over både lørdag og søndag.
Selv ikke bremseproblemer kunne forhindre Lars Østergaard i at score et topresultat i SS2-klassen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Lars Østergaard afslørede gode talenter for regnvejrskørsel, og hjemkørte sin allerførste klassesejr i Bel-Ray SSC Challenge, hvilket skete på en halvvåd bane:
- Langt hen mod dagens andet DM-heat troede jeg på, at vejret ville forblive ustabilt og dermed mest egnet til den regnvejs-opsætning, som vi havde anvendt i det første DM-heat. Imidlertid tørrede baneasfalten mere og mere op, hvorfor den endelige beslutning blev at bibeholde opsætningen til regnvejr, men køre på tørvejrsdæk. Der var simpelthen ikke tid til at skifte set up til tørvejr.
Lars Østergaard boltrede sig på den regnvåde Ring Djursland, og scorede sin første klassesejr. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Lars Østergaard måtte derfor vinke farvel til placeringerne i top to, men fik pokalen for tredjepladsen med hjem til præmiehylden. Længe var andenpladsen inden for rækkevidde, men ærkerivalen: Nicholai Sørensen havde et bedre fartpotentiale i sin Toyota Corolla T Sport, og fik overhalet sig frem til toeren.
Lars Østergaard ser frem til efteråret DM-slutspurt i Bel-Ray SSC Challenge 2008. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Jeg ligger nu på en samlet 4. plads i SS2-mesterskabet 2008, afslutter Lars Østergaard. - Konkurrencen er imidlertid uhyre tæt, og samtidig er det ikke muligt at smide dårlige placeringer væk i slutstillingen. Alt kan derfor ske i efterårets 6 DM-heats. Næste løbsweekend foregår i august til Grand Prix Danmark på FDM Jyllands-Ringen.
Østergaard Erhvervsbiler Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Lars ØstergaardRing Djursland |