Le Mans   20/06/08

Le Mans - GT1 review
Le Mans- same procedure as last year, James
Jeg ved ikke om Aston Martin har en ansat ved navn James, som i 90-års fødselsdagskomedien, men Aston Martin genvandt titlen i en klasse, der efterhånden er så velprøvet at marginaler afgør sejren og at selv en Lamborghini når i mål. Chevrolet måtte for andet år i træk se sig slået, mens Saleen endnu engang ikke leverede den udsete vare.

Kombattanterne fra Aston Martin Racing og Corvette Racing har på andet år efterlevet to eksklusive løbebaner – de adelige englændere har koncentreret sig om Le Mans (og P1), mens de amerikanske Hot Rods har besejret hinanden i USA. Endnu engang vandt engangsindsatsen fra Aston, men marginen til Corvette var endnu engang minimal. Alligevel var det en gentagelse af Aston Martins marginalsejr fra 2007. De små detaljer afgjorde endnu engang sejren - Aston Martin som vinder og firer, mens Corvette endte som toer og treer og dermed blev der, ganske som i P1, meget lidt tilovers for de syv privathold.

#72 og #73 Luc Alphand Aventures blev bedst blandt privatholdene med femte- og sjettepladsen, med deres Corvetter. Der var ganske vist stor forskel på farten på de to hold, men stadig et fantastisk resultat for klassens bedste privatister.

Corvette vandt dermed kampen om privattitlen, for de to private Aston Martin-hold havde deres andel af problemer. #59 Modena-teamet gennemgik en gearkassegenopbygning, mens #53 Vitaphone strandede ude på banen med en knækket drivaksel.

Oreca havde forladt Saleen og overladt det amerikanske superbilmærke til Larbre og historien fra sidste år gentog sig til dels. Hurtig i tidtagningen, for derefter at falde ned i midten af feltet. Tab af et hjul og efterfølgende skader og reparationer satte holdet yderligere tilbage, som en yderligere hån i forhold til 2007.
Hans Reiter var endnu engang involveret i årets Lamborghini-projekt, der i år nåede i mål, men gennemførte færre omgange end bilen der udgik sidste år efter 21 timer! Differentialeproblemer efter en halv time satte standarden fra starten.

Endnu et ultratæt opgør mellem Aston Martin og Corvette, men med gentagelse af sidste års resultat. Men med den ringe opposition de hver især har mødt de senere år, må jeg sige at GT1 ikke er interessant endnu et år, med mindre en ny spiller kommer i omløb. Gedigne biler, der kan holde hele vejen til mål – også for privatholdene – men ultimativt med få overraskelser.

¨ Nummerisk gennemgang af de deltagende teams i LMGT1 klassen i dette års 24-timers løb på Le Mans.

Teamdata
Startnummer: 009
Team: Aston Martin Racing
Base: Banbury, England
Teamejer George Howard-Chappell/David Richards
Link: www.astonmartinracing.com

Køretøj
Chassis: Aston Martin DBR9
Motor: Aston Martin V-12, 5993 ccm atmosfærisk motor
Dæk: Michelin

Kørerhold
David Brabham (AUS) født 05-09-1965, 14 tidligere starter, 1 andenplads, 1 klassesejr
Antonio Garcia (E) født 05-06-1980, 2 tidligere starter, 1 fjerdeplads i GT
Darren Turner (GB) født 13-04-1974, 5 tidligere starter, 1 klassesejr i GT

Resultater 2008
Le Mans Series:
Testweekend: 25. (1.) hurtigste i tiden 3:53,531 over 31 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:

Som i søsterbilen, er der tale om et sammenskudsgilde af kørere på dette hold, men med Aston Martin som fællesnævner. David Brabham og Darren Turner genoptager således sidste års vinderhold, hvor Rickard Rydell er udskiftet med Antonio Garcia. Sidstnævnte er hentet fra det private Team Modena og dermed har spanieren alle tiders chance for at vise sit værd. Brabham holder sig for tiden varm i ALMS med Acura, mens Turner kører for Seat i det engelske standardvognsmesterskab.
Alt andet lige, er dette hold det skarpere af de to Aston Martin Racing-biler og derfor også kandidat til at gentage sidste års sejr over Corvette. Hvis der skal nævnes en svaghed i forhold til sidste år, må det være at teamet nu har fået en Lola prototype at lege med og at det har taget fokus fra GT-bilerne.

Perfekt løb for Aston Martin’s bedste hold. Allerede sent lørdag tog bilen føringen og holdt den mere eller mindre fra da af, trods konstant ånde i nakken fra Corvette #63. Kørerne modstod presset, bilen holdt perfekt og teamet valgte den rigtige strategi i omskiftelige vejrforhold.
Utrolig præstation at Aston Martin Racing kan dukke op til dette ene løb om året og vinde i konkurrence med Corvette Racing. Rigtig sats af englænderne under pres, gør sejren så meget flottere.

Teamdata
Startnummer: 63
Team: Corvette Racing
Base: New Hudson, Michigan, USA
Teamejer: Gary Pratt
Teamchef: Doug Fehan
Link: www.corvetteracing.com

Køretøj
Chassis: Corvette C6.R
Motor: Chevrolet V-8, 6993 ccm atmosfærisk motor
Dæk: Michelin

Kørerhold
Jan Magnussen (DK) født 04-07-1973, 9 tidligere starter, 3 klassesejre i GTS/GT1
Johnny O’Connell (USA) født 24-07-1962, 11 tidligere starter, 3 klassesejre
Ron Fellows (CDN) født 28-09-1959, 8 tidligere starter, 2 klassesejre

Resultater 2008
American Le Mans Series: placeringer som nr. 1, 2, 1, 1 i GT1
Testweekend: 29. (4.) hurtigste i tiden 3:55,877 over 42 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:

Jan Magnussen og Johnny O’Connell ankommer til Le Mans som vindere af tre af fire ALMS-løb i kamp med teamkammeraterne Oliver Gavin og Olivier Beretta. Dermed er bøtten fra 2007 vendt. Som tredjemand er Ron Fellows atter trukket ud af stalden til, hvad der muligvis bliver hans sidste Le Mans i en alder af 48 år. Canada’s Mr. Corvette var også med på Sebring i marts og her klarede han at dobbeltstinte da eftermiddagsheden var på sit højeste, så selv om han måske ikke er så skarp som for år tilbage, er han sej.
Corvette Racing har nogle af branchens færreste og mest effektive pitstop og en helt unik pålidelighedsrekord på Le Mans. Siden 2000 har kun én bil ud af 16 udgået. Der er ikke meget, der skiller de to Corvetter, så dagsformen kommer til at tælle. Et resultat i top-3 vil være forventeligt og sejren absolut realistisk.

Dominerende bil fra starten og resten af lørdagen. Aston Martin havde imidlertid farten i skiftende vejrforhold i natten og da et skift af bremseklodser på højre forhjul kostede 1½ minutter, var udfaldet ved at være på plads – endnu et næsten fejlfrit løb, men stadig toer efter Aston Martin, som i 2007.
Som sidste år sluttede de to bedste GT1-biler på omgangshøjde, og endnu engang med Corvette som toer. Jan Magnussen var efterfølgende ikke tilfreds, men detaljerne taget i betragtning er det åbenbart forskellen mellem GT1’s bedste for tiden – Aston Martin leger allerede med P1, så hvornår skifter Corvette bane?

Teamdata
Startnummer: 64
Team: Corvette Racing
Base: New Hudson, Michigan, USA
Teamejer: Gary Pratt
Teamchef: Doug Fehan
Link: www.corvetteracing.com

Køretøj
Chassis: Corvette C6.R
Motor: Chevrolet V-8, 6993 ccm atmosfærisk motor
Dæk: Michelin

Kørerhold
Olivier Beretta (MC) født 23-11-1969, 12 starter, 5 klassesejre i GTS/GT1
Oliver Gavin (GB) født 29-09-1972, 7 starter, 4 klassesejre i GTS/GT1
Max Papis (I) født 03-10-1969, 6 starter, 2 andenpladser i GTS/GT1

Resultater 2008
American Le Mans Series: placeringer som nr. 2, 1, 2, 2 i GT1
Testweekend: 28. (3.) hurtigste i tiden 3:55,520 over 39 omgange.
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:

Olivier Beretta og Oliver Gavin er daglige makkere i ALMS, og for femte gang på Le Mans, hvor de generelt har set baglygterne af teamkammeraterne i nummer 63. Med sig, har de Max Papis, der sidste år blev Le Mans-makkere med Beretta og Gavin, blot for at se bilen udgå halvanden time inde i løbet – teamets eneste udgåelse i løbet i otte år!
Også her er en top-3 forventet og på en god dag er sejren hjemme. Her vil det også vise sig om Corvette Racings kamp mod sig selv i ALMS, eller Aston Martin Racings koncentration udelukkende om Le Mans, har ændret styrkeforhold de sidste 12 måneder. Kun løbet i sig selv vil fortælle dét.

Fulgte søsterbilen #63 gennem de indledende faser, men droppede en plads først på aftenen, med en knækket tændingsledning. Søndag formiddag kostede en udskiftning af motorens underaerodynamik endnu en omgang, dog uden at forskyde positioner, hvilket indebar en endelig tredjeplads.
Bid for bid blev dette hold decimeret i kampen mod de endelige ”førstehold” fra deres respektive teams. Skæbnen var trods alt nådig i forhold til 2007, hvor dette hold blev parkeret på banen 1½ time inde i løbet. Som 2008 gik, måtte Gavin og Beretta overveje om dette er året, der bare skal overståes og/eller glemmes. Papis har andre serier at koncentrere sig om.

Teamdata
Startnummer: 007
Team: Aston Martin Racing
Base: Banbury, England
Teamejer George Howard-Chappell/David Richards
Link: www.astonmartinracing.com

Køretøj
Chassis: Aston Martin DBR9
Motor: Aston Martin V-12, 5993 ccm atmosfærisk motor
Dæk: Michelin

Kørerhold
Heinz-Harald Frentzen (D) født 18-05-1967, 1 tidligere start, 13. plads
Andrea Piccini (I) født 12-12-1978, 1 tidligere start, andenplads i GT1
Karl Wendlinger (A) født 20-12-1968, 8 tidligere start, 1 tredjeplads, 2 klassesejre

Resultater 2008
Le Mans Series:
Testweekend: 30. (5.) hurtigste i tiden 3:58,817 over 45 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:

I og med at Aston Martin Racing kun kører Le Mans, er kørerteamet håndplukket til løbet. Andrea Piccini blev toer for teamet sidste år og er til daglig konkurrent med Karl Wendlinger i FIA GT-mesterskabet, mens den delvist stoppede Heinz-Harald Frentzen, har ladet sig lokke tilbage til sit bare andet Le Mans. De næsten jævnaldrende Wendlinger og Frentzen har krydset klinger mange gange i karrieren, men det er første gang de deler bil.
Fornemmelser siger mig at denne bil kommer til at spille andenviolin i forhold til teamkammeraterne i 009 og dermed er vinderchancerne allerede dalet. Det giver stadig plads til en tur på podiet, for i lighed med Corvetterne, er holdbarheden særdeles god.

007 var med i kampen om podieplaceringerne indtil søndag morgen, hvor en defekt generator kostede et kvarter i pitten og deklassering til femtepladsen. Et par timers jagt på den bedste Luc Alphand-Corvette, bragte dog holdet tilbage på fjerdepladsen, men uden chance for yderligere avancement.
Holdet fik det bedste ud af omstændighederne, men måtte nøjes med at køre sidste tredjedel mod sig selv. Indsatsen fejlede dog ikke noget af den grund.

Teamdata
Startnummer: 72
Team: Luc Alphand Aventures
Base: Le Mans, Frankrig Teamejer/grundlægger: Philippe Poincloux Teamchef: Luc Alphand Teknisk chef: Philippe Poincloux Link: www.luc-alphand.com/courses

Køretøj
Chassis: Corvette C6.R
Motor: Chevrolet V-8, 6993 ccm atmosfærisk motor
Dæk: Michelin

Kørerhold
Luc Alphand (F) født 06-08-1965, 7 tidligere starter, 1 tredjeplads i GT1
Guillaume Moreau (F) født 08-03-1983, 1 tidligere start, udgået
Jérôme Policand (F) født 01-10-1964, 11 tidligere starter, 1 andenplads i LMP

Resultater 2008
Le Mans Series: 2 sejre, 1 andenplads
Testweekend: 31. (6.) hurtigste i tiden 4:00,633 over 37 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:

Feltets to private Corvetter er i år samlet under Luc Alphand-navnet og dette er teamets bedste hold. Gennemprøvet teknik og et godt kørerhold har hidtil resulteret i 2 LMS-sejre, med Guillaume Moreau og Patrice Goueslard som faste kørere. Goueslard var oprindeligt anmeldt på denne bil, men er rykket over på søsterbilen 73. I stedet bliver det Luc Alphand og Jérôme Policand, der bidrager med stor Le Mans-erfaring.
Her er buddet på bedste privathold, hvilket betyder en fjerde- femteplads, men får fabriksbilerne uheld, er en mulig podieplads hjemme.

Team der satsede på løbsresultatet fra starten af ugen og blev belønnet. Taktikken bragte holdet op på fjerdepladsen, foran den anden fabriks-Aston Martin, i de tidlige timer søndag, men måtte nøjes med femtepladsen.
Femtepladsen var bedste resultat for dette privathold og ville have krævet yderligere uheld blandt fabriksbilerne, for en forbedring. Luc Alphand har grund til at være stolt over resultatet, både for sin egen bil, men også søsterbilen, der fulgte på sjettepladsen.

Teamdata
Startnummer: 73
Team: Luc Alphand Aventures
Base: Le Mans, Frankrig Teamejer/grundlægger: Philippe Poincloux Teamchef: Luc Alphand Teknisk chef: Philippe Poincloux Link: www.luc-alphand.com/courses

Køretøj
Chassis: Corvette C6.R
Motor: Chevrolet V-8, 6993 ccm atmosfærisk motor
Dæk: Michelin

Kørerhold
Jean-Luc Blanchemain (F) født 22-03-1957, 4 tidligere starter, 1 11. plads i GT1
Patrice Goueslard (F) født 26-11-1965, 13 tidligere starter, 2 tredjepladser i GT1
Laurent Pasquali (F) født 06-07-1975, debutant

Resultater 2008
Le Mans Series: 1 tredjeplads, 2 udgåelser
Testweekend: 44. (10.) hurtigste i tiden 4:11,258 over 30 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:

Luc Alphand-teamets andethold sluttede som langsomste GT1-bil ved testweekenden, hvilket er i omegnen af det forventelige for dette gentleman-hold. Jean-Luc Blanchemain er eneste kører holdets normale LMS-holdopstilling, med Patrice Goueslard overført fra søsterbilen nummer 72. Han bidrager med en del erfaring, hvilket skal kompensere for Laurent Pasquali, der kommer med en baggrund fra fransk Porsche cup-løb.
Holdet er et bud på agterlanterne i GT1, hjulpet af mekaniske defekter og kørerfejl. Målflaget er langt fra nogen selvfølge.

Alphand’s andethold fulgte med sjettepladsen, godt op på førsteholdets perfekte løb. Speeden var ganske vist ikke den samme, hvilket forklarer dele af de 10 omganges difference ved mål. I lighed med søsterbilen, holdt denne bil sig i pitten den sidste halve time, for så at køre sidste omgang.
En del af forudsigelserne for dette team må ædes, hvilket hermed bliver gjort, for det er imponerende at dette privatteam fik begge biler i mål på flotte resultater, mens de øvrige 1-bilsprivatteam alle enten udgik eller blev forsinket af uheld eller defekter.

Teamdata
Startnummer: 50
Team: Larbre Competition
Base: Circuit du Val de Vienne, Le Vigeant, Frankrig
Teamejer: Jack Leconte
Link: www.larbre-competition.com/

Køretøj
Chassis: Saleen S7R
Motor: Ford V-8, 5993 ccm atmosfærisk motor
Dæk: Michelin

Kørerhold
Christophe Bouchut (F) født 24-09-1966, 14 tidligere starter, 1 samlet sejr
David Smet/Hallyday (F) født 14-08-1966, 2 tidligere starter, 28. plads
Patrick Bornhauser (F) født 29-06-1957, 2 tidligere starter, 29. plads

Resultater 2008
Le Mans Series: 1 andenplads
Testweekend: 27. (2.) hurtigste i tiden 3:55,383 over 34 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:

Larbre Competition har overtaget Saleen-programmet fra Oreca og trak sig fra næsten omgående fra LMS-serien og koncentrerer sig nu om den franske GT-serie – ikke just et spring op i konkurrence. Christophe Bouchut er teamets stjerne og skal nok sørge for at holde bilen oppe, men hans to makkere vil uværligt være en klods om benet. Patrick Bornhauser og David Hallyday har hovedparten af deres erfaring fra den hjemlige scene, med enkelte starter i internationale arrangementer. ACO og rockstjernen Hallyday har åbenbart et lille mellemværende, for klubben vil kun anerkende ham som Smet, der er hans officielle efternavn.
Saleen var sidste års skuffelse på Le Mans. Fremragende tidtagning, men så snart løbet gik i gang faldt begge Oreca-bilerne tilbage og lignede aldrig en trussel for de førende. At Larbre skulle gøre det bedre er højst tvivlsomt, Bouchut inklusiv, så en placering omkring femtepladsen, vil være ganske godt gået.

Saleen-holdet holdt sig i midtfeltet fra start, men i løbets tredje time tabte bilen et baghjul på grund af et defekt hjulnav og havnede i sandkassen ved Tertre Rouge. Uheldet og den efterfølgende lange tur tilbage til pitten, medførte skader på hjulophæng, bremser og transmission, der alt sammen måtte udskiftes. Flere afledte småproblemer fulgte i resten af løbet, dog uden større forsinkelser, men de tre kvarter, den første reparation kostede, kunne aldrig overvindes.
Resten af løbet blev derfor mest et spørgsmål om at komme i mål og lukrere på andres forsinkelser. Det indbragte syvendepladsen, bag de fire fabriksbiler og begge Alphand-Corvetter. Inden da så det lovende ud, så hvad med nogle flere Le Mans Series-løb og kom tilbage næste år?

Teamdata
Startnummer: 59
Team: Team Modena
Base: High Wycombe, England
Teamchef: Graham Schultz
Sportsdirektør: Rik Bryan
Chefmekaniker: Hans Mühlbauer
Link: www.teammodena.com

Køretøj
Chassis: Aston Martin DBR9
Motor: Aston Martin V-12, 5993 ccm atmosfærisk motor
Dæk: Michelin

Kørerhold
Jos Menten (NL) født 22-05-1981, 1 tidligere start, 1 10. plads i GT1
Christian Fittipaldi (BR) født 18-01-1971, 2 tidligere starter, 1 sjetteplads i GT1
Terry Borcheller (USA) født 22-03-1966, 4 tidligere starter, 1 tredjeplads i GTS

Resultater 2008
Le Mans Series: 1 sejr, 1 tredjeplads, 1 udgåelse, desuden 1 tredjeplads i ALMS
Testweekend: 33. (7.) hurtigste i tiden 4:01,021 over 39 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:

Som privatteam er Team Modena allerede ude af topkampen om sejren, men med tabet af teamets normale kørere Antonio Garcia og Tomas Enge til fabriksteamet, er chancerne yderligere stækket. Jos Menten og Christian Fittipaldi er tilbage fra sidste år og Terry Borcheller er fra Modena’s amerikanske partner. Alle tre er således samlet til lejligheden, men har fin erfaring med GT-racing og har tilsammen gennemført samtlige deres Le Mans-starter.
Et privathold, der har materiale og kørere til femtepladsen på et godt døgn – har fabriksholdene uheld, er der mere i vente. Luc Alphand-Corvette nummer 72 er en oplagt modstander til Modena-Aston’en.

Et hold der som privathold gjorde som det skulle gøre mod de private Corvette-hold, men næsten 2½ timers genopbygning af gearkassen tidlig søndag morgen, gjorde at alle håb om et reelt resultat blev ødelagt.
Bilen kom i mål for tredje år i træk – de seneste to år med lange pauser og udstiller delvis teamets problem – et regulært godt team til dagligt med gode kørere, der imidlertid bliver ansat til Le Mans af mere ansete teams. Dermed er der kun reserverne at gøre godt med og resultatet afspejler situationen.

Teamdata
Startnummer: 55
Team: InterProgressbank Spartak Racing
Base: Rusland (Kirschanschöring, Tyskland)
Teamejer: Hans Reiter
Link: www.reiter-engineering.com, ipbspartakracing.ru/

Køretøj
Chassis: Lamborghini Murciélago R-GT
Motor: Lamborghini, 5988 ccm atmosfærisk motor
Dæk: Michelin

Kørerhold
Peter Kox (NL) født 23-02-1964, 10 tidligere starter, 1 klassesejr i GTS
Roman Rusinov (RUS) født 21-10-1981, debutant
Mike Hezemans (NL) født 25-07-1969, 7 tidligere starter, 1 sjetteplads i GTS

Resultater 2008
Le Mans Series: 1 andenplads, 1 tredjeplads, 1 fjerdeplads
Testweekend: 37. (9.) hurtigste i tiden 4:03,404 over 49 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:

Et russisk investeringsfirma og Hans Reiter er partnere i det hidtil mest seriøse Lamborghini-projekt på Le Mans. Hidtil har Kox og Rusinov gjort det ganske hæderligt i LMS-serie og med lidt held kunne første sejr være vundet på Spa-Francorchamps i maj. Mike Hezemans er hentet ind som forstærkning fra FIA GT-serien, men konkurrencen på Le Mans er en anden end teamet er vant til. Desuden har småproblemer drillet og over 24 timer, kan det blive til lang tid i pitten.
Kommer holdet i mål, er det en præstation i sig selv. I så fald bliver det en placering i bunden, men bilen giver da varietet så længe.

Lamborghini’ens bagtøj viste hurtigt svagheder og allerede omkring midnat, havde bilen tilbragt 3½ timer i pitgaragen i to længerevarende stop for udskiftning af både differentiale og bagaksel. Alle fornuftige placeringschancer var dermed hurtigt overstået, men Reiter-teamet fortsatte ufortrødent, trods flere mindre forsinkelser, på vejen mod niende og sidstepladsen i GT1.
Det er svært at bedømme denne hidtil mest seriøse Lamborghini-deltagelse på Le Mans. Løbet var dårligt kommet i gang før bilen var uoverkommeligt forsinket. Men den kom i mål og det er første gang det er sket for den italienske tyr. At det skete 78 omgange efter den klassevindende Aston Martin er en anden sag, men fremtidige ekspeditioner til Le Mans skal blive interessante at følge.

Jesper O. Hansen


Læs mere om:
  • Aston Martin Racing
  • Corvette Racing
  • Le Mans
  • 15/06/08 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto