Kvalifikationen til 1000 kilometer Le Mans series løbet på Nürburgring er nu kørt og Peugeot fik som forventet Pole position, men Peugeot kom ikke igennem denne session uden at skabe spænding. (Foto: Natascha Theisen)
Team Peugeot Total Peugeot 908 Hdi-FAP nummer 7 havde store problemer under kvalifikationen og de kom først på banen halvvejs inde i denne session. Men efter der have været hektisk aktivitet omkring bilen i pitlane, så det ud til at problemet var løst og den kom på banen og satte en fornuftig tid.
Team Peugeot Total endte nærmest som forventet med at skulle starte 1-2 i morgen, men herefter kom der en kæmpe stor overraskelse, og den stod Charouz Racing System for, fordi Stefan Mucke kørte deres Lola Aston Martin i 3. Bedste tid, foran Audi duo’en.
Audi kæmpede igennem hele session og Dindo Capello var på banen indtil alle chancer for forbedring var udløbet, og det betyder at Audi starter løbet i morgen fra 4. Og 5. Position, hvilket de helt sikkert ikke er tilfredse med. Det spændende er nu om Charouz Racing System kan holde til dette pace over 1000 kilometer?
(Foto: Natascha Theisen)
LMP2 var bestemt også spændende. Team Essex lagde hårdt ud og var længe hurtigst i klassen, men Van Merksteijn Motorsport endte næsten som forventet med at være hurtigst i klassen. 3. Hurtigst i klassen var Speedy Racing Team Sebah efterfulgt af Barazi Epsilon. Top-4 kvalificere sig indenfor 4/10 sek. Hvilket fortæller hvor hård konkurrencen også er i LMP2.
(Foto: Natascha Theisen)
Farnbacher Racing var igen hurtigst i GT2 og Richard Westbrook var manden der satte tiden i Porsche 997 GT3 RSR’en hvor Lars Erik Nielsen og Allan Simonsen er med. Westbrook’s tid var 1:58.227 og det rakte til den 4. Bedste tid i GT2 klassen, kun 3/10 sekund fra pole position.
Hurtigst i GT2 klassen var Farnbacher Racing med deres Ferrari F430 GT, og tiden blev sat af Anthony Beltoise, hans tid var 1:57.897. Ud over Farnbacher Ferrarien er toppen af GT2 klassen domineret af Porscher.
(Foto: Natascha Theisen)
GT1 klassen blev ikke overraskende domineret af Team Modena. Det overraskende var nok mere måden hvorpå Tomas Enge gjorde det på. Team Moden ventede til nærmest sidste øjeblik, og sendte så bilen på banen. Tomas Enge gjorde præcis det mange havde forventet og han var 1.172 sekund hurtigere end nummer 2 i klassen. Det var som om der var team Modena og de andre, så Luc Alphand Aventures skal virkeligt finde det tunge skyts frem til i morgen hvor løbet køres.
|
Pl |
Nr |
|
Team |
Bil |
Klasse |
Tid |
Gap |
|
1 |
7 |
|
Team Peugeot Total |
Peugeot 908 Hdi-FAP |
LMP1 |
1:39.492 |
|
2 |
8 |
|
Team Peugeot Total |
Peugeot 908 Hdi-FAP |
LMP1 |
1:39.515 |
0.023 |
3 |
10 |
|
Charouz Racing System |
Lola Aston Martin |
LMP1 |
1:40.951 |
1,459 |
|
4 |
2 |
|
Audi Sport Team Joest |
Audi R10 TDI |
LMP1 |
1:40.978 |
1,486 |
5 |
1 |
|
Audi Sport Team Joest |
Audi R10 TDI |
LMP1 |
1:41.027 |
1,535 |
6 |
6 |
|
Team Oreca Matmut |
Courage-Oreca Judd |
LMP1 |
1:42.292 |
2,800 |
|
7 |
34 |
|
Van Merksteijn Motorsport |
Porsche RS Spyder |
LMP2 |
1:43.169 |
3,677 |
8 |
5 |
|
Team Oreca Matmut |
Courage-Oreca Judd |
LMP1 |
1:43.519 |
4,027 |
9 |
31 |
|
Team Essex |
Porsche RS Spyder |
LMP2 |
1:43.608 |
4,116 |
|
10 |
21 |
|
Epsilon Euskadi |
Epsilon Euskadi Judd |
LMP1 |
1:43.649 |
4,157 |
11 |
17 |
|
Pescarolo Sport |
Pescarolo Judd |
LMP1 |
1:43.654 |
4,162 |
12 |
16 |
|
Pescarolo Sport |
Pescarolo Judd |
LMP1 |
1:43.946 |
4,454 |
|
13 |
33 |
|
Speedy Racing Team Sebah |
Lola Judd |
LMP2 |
1:43.981 |
4,489 |
14 |
15 |
|
Creation AIM |
Creation - Aim |
LMP1 |
1:44.005 |
4,513 |
15 |
32 |
|
Barazi Epsilon |
Zytek 07S |
LMP2 |
1:44.013 |
4,521 |
|
16 |
20 |
|
Epsilon Euskadi |
Epsilon Euskadi Judd |
LMP1 |
1:44.121 |
4,629 |
17 |
40 |
|
Quifel ASM Team |
Lola AER |
LMP2 |
1:44.682 |
5,190 |
18 |
14 |
|
Creation AIM |
Creation Aim |
LMP1 |
1:44.787 |
5,295 |
|
19 |
27 |
|
Horag Racing |
Porsche RS Spyder |
LMP2 |
1:44.828 |
5,336 |
20 |
18 |
|
Rollcentre Racing |
Pescarolo Judd |
LMP1 |
1:44.899 |
5,407 |
21 |
45 |
|
Embassy Racing |
WF01 Zytek |
LMP2 |
1:44.928 |
5,436 |
|
22 |
46 |
|
Embassy Racing |
WF01 Zytek |
LMP2 |
1:45.693 |
6,201 |
23 |
25 |
|
RML |
Lola MG |
LMP2 |
1:45.903 |
6,411 |
24 |
35 |
|
Saulnier Racing |
Pescarolo Judd |
LMP2 |
1:46.033 |
6,541 |
|
25 |
41 |
|
Trading Performance |
Zytek 07S |
LMP2 |
1:47.106 |
7,614 |
26 |
44 |
|
Kruse Schiller Motorsport |
Lola Mazda |
LMP2 |
1:47.233 |
7,741 |
27 |
3 |
|
Scuderia Lavaggi |
Lavaggi AER |
LMP1 |
1:47.952 |
8,460 |
|
28 |
26 |
|
Bruichladdich Radical |
Radical AER |
LMP2 |
1:48.580 |
9,088 |
29 |
4 |
|
Saulnier Racing |
Pescarolo Judd |
LMP1 |
1:48.603 |
9,111 |
30 |
59 |
|
Team Modena |
Aston Martin DBR9 |
LMGT1 |
1:52.387 |
12,895 |
|
31 |
73 |
|
Luc Alphand Aventures |
Corvette C6.R |
LMGT1 |
1:53.559 |
14,067 |
32 |
72 |
|
Luc Alphand Aventures |
Corvette C6.R |
LMGT1 |
1:53.604 |
14,112 |
33 |
37 |
|
WR / Salini |
WR Zytek |
LMP2 |
1:54.370 |
14,878 |
|
34 |
55 |
|
IPB Spartak Racing |
Lamborghini |
LMGT1 |
1:54.712 |
15,220 |
35 |
90 |
|
Farnbacher Racing |
Ferrari F430 GT |
LMGT2 |
1:57.897 |
18,405 |
36 |
77 |
|
Team Felbermayr-Proton |
Porsche 997 GT3 RSR |
LMGT2 |
1:58.080 |
18,588 |
|
37 |
76 |
|
Imsa Performance Matmut |
Porsche 997 GT3 RSR |
LMGT2 |
1:58.189 |
18,697 |
38 |
91 |
|
Farnbacher Racing |
Porsche 997 GT3 RSR |
LMGT2 |
1:58.227 |
18,735 |
39 |
99 |
|
JMB Racing |
Ferrari F430 GT |
LMGT2 |
1:58.769 |
19,277 |
|
40 |
98 |
|
JMB Racing |
Ferrari F430 GT |
LMGT2 |
1:59.459 |
19,967 |
41 |
85 |
|
Snoras Spyker Squadron |
Spyker C8 Laviolette |
LMGT2 |
1:59.613 |
20,121 |
42 |
75 |
|
Imsa Performance Matmut |
Porsche 997 GT3 RSR |
LMGT2 |
1:59.637 |
20,145 |
|
43 |
94 |
|
Speedy Racing Team |
Spyker C8 Laviolette |
LMGT2 |
2:00.132 |
20,640 |
44 |
88 |
|
Team Felbermayr-Proton |
Porsche 997 GT3 RSR |
LMGT2 |
2:00.463 |
20,971 |
45 |
95 |
|
James Watt Automotive |
Porsche 997 GT3 RSR |
LMGT2 |
2:00.570 |
21,078 |
|
Vejgaard
Læs mere om: 17/08/08 - Nürburgring - Le Mans Series |