Formel 1   05/09/08

Torsdagens pressemøde
Deltagere ved torsdagens pressemøde på Spa: Kazuki Nakajima (Williams), Sebastian Vettel (Toro Rosso), Kimi Raikkonen (Ferrari) og Nick Heidfeld (BMW)

Kazuki, dette er din første gang her i F1. Men du set den på simulator?

Kazuki Nakajima (KN): Ja, ikke meget men jeg har arbejdet lidt på simulator. Selvfølgelig er det ikke nøjagtigt det samme som en rigtig bane, men jeg fik en vis fornemmelse af hvordan man kører her i en F1 bil.

Hvad er anderledes når du bruger en simulator?

KN: Selvfølgelig kan jeg fornemmelsen af hvordan hastigheden er på banen eller hvordan bilens balance vil være eller en fornemmelse for bremsepunkter. Sådan er det. Naturligvis tror jeg at det hjalp os en hel del til Valencia.

Du havde din bedste kvalifikationsresultat nogensinde i Valencia. Hvad tror du gjorde forskellen?

KN: Intet virkelig, men heldigvis havde vi en meget god bil, langt mere konkurrencedygtige end de sidste par løb. Det hjalp mig og Nico. Weekenden var ganske god for os. Især for mig, bortset fra den første omgang af løbet. Vi havde en god følelse. Det gav mig en smule mere selvtillid, især da vi havde haft et par vanskelige løb, så det var meget godt at komme tilbage til en god position.

Hvordan er situationen for næste år?

KN: Jeg har ikke nogle nyheder for næste år, men jeg håber virkelig at jeg kan hos Williams. Det ville være mit bedste valg, tror jeg. Jeg tror ikke der er mange andre valg. Men jeg tror at blive hos Williams er den ideelle ting for mig.

Og der er mulighed for at blive hos Williams?

KN: Jeg håber det.

Er der en god mulighed?

KN: Jeg tror det, men vi bliver nød til at vente på holdets beslutning.

Sebastian, det var din bedste kvalifikationsresultat nogensiden i Valencia?

Sebastian Vettel (SV): Ja, det var sandt.

Hvad gjorde forskellen for dig?

SV: Vi havde en meget, meget god weekend i Valencia. Alt kørte perfekt, tror jeg. Vi havde en meget god forberedelse om fredagen og naturligvis en meget god kvalifikation lørdag og også et godt race. Det er vanskeligt at pege på hvad der gjorde forskellen. I sidste ende forsøger vi at gøre vores bedste. Jeg tror, bilen var meget konkurrencedygtige dér. Jeg kan godt lide banen og jeg tror at det var nøglen til succes.

I pressemeddelelsen sagde Giorgio Ascanelli: "Vi må gøre noget rigtigt, men jeg ved ikke hvad."

SV: Som jeg siger havde vi en perfekt weekend. Vi har arbejdet meget hårdt for at komme til hvor vi er nu og nu er opgaven at forblive der. Jeg tror det vil blive vanskeligt nok men hvis du ser den udvikling vi har foretaget i løbet af sæsonen har hele holdet ændret sig. Hele holdningen er anderledes nu, alle er meget motiverede og yderst villige til at opnå noget. Det har ikke altid været sådan i fortiden. Vi er blevet meget stærkere end vi var og jeg tror det er den nøgle der er årsagen. Det er ikke nogen hemmelighed eller noget sjovt eller noget særligt. Vi kom til Valencia og vi havde ingen nye dele, vi havde ingen kendskab til banen ligesom alle andre, så det var kun op til hårdt arbejde vil jeg mene.

Tror du de næste to baner vil passe til dig og bilen?

SV: Jeg tror det. Monza er lidt ekstrem men jeg tror begge former for baner, med layout og egenskaber bør passe til vores bil. Her har vi en masse hurtige sving og jeg synes det burde være meget godt for os og på Monza er der selvfølgelig masser af lige strækninger, men jeg tror vi har en effektiv bil, så jeg synes vi er i en stærk position. Men alt i alt, hvad du bør sige er at vi er nødt til at holde begge ben på jorden. I Valencia, som jeg siger, havde vi den perfekte weekend og vi var endda i stand til at følge en smule med tempoet hos fyrene i front og det var meget overraskende. Selvfølgelig kan du ikke forvente at dette sker hvert løb. Vi er nødt til at fokusere og vi må forsøge at maksimere vores eget potentiale hver gang det er muligt. Hvis vi kan få nogle point eller komme tæt på top 10 positionerne, er det meget godt for os.

Kan du huske dit løb her det sidste år?

SV: Det var ganske kort. Til at starte med havde et teknisk problem, så et problem med styretøjet. Jeg var på vej op til 'Eau Rouge' og bilen styrede ikke som jeg ønskede det. Det var ganske underligt. Vi udgik så det var ikke det bedste race for mig.

Du vil foretrække at glemme det?

SV: Præcis.

Kimi, du er vinderen her for de sidste tre år.

Kimi Raikkonen (KR): Ja, det har været et godt sted. Forhåbentlig bliver også sådan i år.

Meget er blevet skrevet om dine sidst par løb. Mener du der er et problem af en eller anden slags, eller er det bare omstændigheder?

KR: Helt sikkert, det ikke har været løb som vi ønskede. Der har været et problem men det er ikke første gang og det er ikke afslutningen på livet. Vi har forsøgt at reparere dem og forhåbentlig har vi fundet noget nu så vi kan komme tilbage hvor vi burde være. Nogle gange går tingene. Du har dårlige løb men forhåbentlig nu kan vi få en stærkere weekend og komme tilbage.

Når du siger, forhåbentlig har du fundet noget, var det i testen på Monza?

KR: Jeg mener, vi prøvede mange ting og vi var temmelig tilfreds med den bil, men man ved aldrig fra en test. Det kan være en god test og derefter kommer du til det næste sted og det er en anden banemed forskellige betingelser. Det kan komme tilbage til hvor det var så vi har forhåbentlig fundet noget og vi kan være stærkere, men jeg mener det er for tidligt at sige. Vi havde en god fornemmelse fra testen men nu må vi se.

Teamet har sagt at de føler at resultatet i kvalifikationen skal være bedre efter Monza test.

KR: Hovedsagelig dér. I løbene, bortset fra det sidste løb, har vi ikke været så dårlige i forhold til fart men hvis du sidder fast bag andre biler så er det temmelig meget slut. Hvis du kan kvalificere dig i front, vil det hjælpe meget og vi burde være fint med. Under alle omstændigheder vil vi forsøge at forbedre på alle områder og forhåbentlig er det sket.

Du havde motorfejl i Valencia. Er du sikker på, at det ikke vil ske igen?

KR: Ja, jeg tror vi ved hvad problemet var og det var mere eller mindre det samme problem med Felipes motor løbet før. Forhåbentlig har vi repareret det. Den har indtil videret været okay i testbænken. Det kan ske igen men vi er temmelig sikre på at vi har rettet problemet og det bør være fint.

Nick, på nogle måder har du har været igennem en lignende form, men du var da hurtigst i test i Monza.

Nick Heidfeld (NH): Ja, jeg mener det er meget som det Kimi har sagt. Tests går godt, men det betyder ikke at det vil være perfekt her. Men absolut, jeg var tilfreds med Monza testen. Vi forsøgte et par ting, som mest sandsynligt kun vil fungere på Monza, men alligevel: vi tager dertil efter dette race, så det ser ikke alt for dårligt ud, og vi prøvede også nogle småting der skulle hjælpe mig.

Føler du dig lidt under pres? Mario Theissen er blevet citeret for at sige at han har brug point fra begge kørere nu.

NH: Ja, men jeg sætter mig selv under pres mere end nogen anden kunne gøre udefra. Det er temmelig klart at hvis en bil slutter på podiet og jeg er slutter som nummer ni, behøver ingen fortælle mig noget.

Hvad kan du gøre ved det? Du arbejder selvfølgelig hårdt i test, hvad mere kan du gøre?

NH: Ja, naturligvis handler det hele om at forstå de problemer, og derefter ændre nogle ting og forsøge at køre hurtigere. Jeg var i en lignende situation for et stykke tid siden i år, og jeg troede jeg havde lagt det bag mig og så blev jeg en smule overrasket over at løbe ind i en lignende form for problem igen i Valencia. Jeg vidste nogenlunde hvor kan man søge og jeg tror jeg har taget et skridt fremad men vi vil finde ud af det i løbet af de næste par løb.

Siden du havde det problem i kvalifikationen, har din kvalifikation synes at have været temmelig svingende, det været op og ned.

NH: Det har det faktisk. På omgangstid og fartmæssigt tror jeg at jeg var meget bedre end tidligere på sæsonen, så jeg var temmelig tilfredse med det, men på den anden side havde jeg noget uheld med trafik, men for det andet lavede jeg flere fejl end normalt, men det er selvfølgelig noget jeg også arbejder på, men jeg tror ikke det er så svært at ændre som tempoproblemerne jeg havde tidligere på sæsonen. Selv om kvalikationen ikke gik perfekt var jeg temmelig tilfredse med det tempo jeg havde.

Du kvalificerede sig som nummer seks her og sluttede femmer sidste år, er det en bane hvor du ville ønske at gøre det samme igen?

NH: Selvfølgelig håber man altid på mere men hvis jeg gennemfører her, vil det mest sandsynligt ikke være et dårligt resultat, men ingen ved hvad der vil ske her på søndag. Vejrudsigten er ikke den bedste. Det kunne regne, hvilket har ikke har noget imod fordi jeg nyder at køre under våde betingelser, men du kan ikke forudsige og sige at jeg ville være tilfreds med dette eller hint.

Spørgsmål fra salen

Kimi, har du prøvet en række forskellige vejr her, hvad vil du foretrække til denne weekend?

KR: Enten at det er tørt eller regner hele tiden. Det er meget lettere for alle. Når det bliver mellem disse to slags vejr er der mere held involveret. Det er mere om du får det rigtigte eller forkerte når det begynder regnen og det bliver tørrere, så forhåbentlig er det ... for mig er alt er godt, men måske tør være rart.

Kimi, sidste år havde du lignende problemer i de kvalifikationen men du var i stand til at løse det. Hvor meget kan arbejdet fra sidste år hjælpe dig med at finde en løsning. Er bilen meget forskellig fra sidste år på dette punkt?

KR: Nej, men vi har ikke løst problemerne endnu. Vi havde samme problemer sidste år på et eller andet tidspunkt af sæsonen. Vi var temmelig ok i starten af denne sæson og derefter ser det ud til at være gået en smule værre. Forhåbentlig kan vi komme tilbage til hvor vi var tidligere, men nu må vi se om vi har foretaget forbedringer eller ej, så tager vi det derfra.

Dette er et spørgsmål til alle fire om pit stops. David Coulthard har for nyligt sagt at han mente at løbene ville være mere interessante hvis der ikke var nogen pit stops. Han mener at pit stop forvrider resultaterne af løbene. Vi har også haft episoder med brande i Ungarn og en mekaniker der blev såret i Valencia. Jeg er interesseret i at vide, om I kørere vil være interesseret eller gerne vil ser pit stop fjernet, som i øvrigt kom for 15 år siden.

NH: Ja, vi vil forhåbentlig se flere overhalinger næste år med de nye regler, men indtil vi har haft et par løb ved vi det ikke. Og som vi alle ved, er overhalinger så svære at jeg synes det er en god idé at beholde pit stop for i det mindst se nogle overhalinger.

KR: Vi ser nu de fleste af de overhalinger finder sted ved pit stop, så uden dem ville vi sandsynligvis køre mere bag hinanden, og der sker virkelig intet. Desværre kommer folk nogle gange til skade ved pit stop men det er en del af racet, så har det ikke været så dårligt.

SV: Jeg tror at vi, når vi er ved at gå på pension, gerne vil se mere interessant race og fordi vi så vil være i stand til at se løbene. Helt ærligt, i racerne er løbene temmelig interessante og du har ret travlt. Som Nick siger så bør der næste år være flere overhalinger, så forhåbentlig når vi går på pension er løbene blevet mere interessante.

KN: Efter min mening er det bedre at beholde pit stop, fordi det i øjeblikket er det der gør forskellen mellem kørerne, så vi har lidt valg til strategien. Nogle gange gør det løbene mere interessante.

Kimi, alle ved at teamordrer ikke er tilladt, men kan man forestille sig at du ved afslutningen af sæsonen vælger at hjælpe Felipe i kampen for titlen?

KR: Det kan ske. Det hele afhænger af hvordan de næste løb går, og hvor vi er i slutningen af året men vi kører race som et team. Vi får se. Forhåbentlig får vi ikke denne situation, forhåbentlig vil jeg være med i mesterskabet helt til det sidste løb. Men man ved aldrig hvad der sker.

Til alle jer: Hvad er der på din i-Pod?

KN: Enhver form for musik, men det meste er japansk pop. Da jeg kom til Europa var jeg især tilbøjelig til at lytte mere til japanske sange, måske for at minde mig om at være hjemme.

SV: Enhver form for tysk folkemusik er min favorit. Alt virkelig, lidt af hvert.

KR: Hovedsagelig finsk musik, alle slags. Du kender det ikke, så det er ligegyldigt hvad jeg siger.

NH: Ja, som de andre, en masse forskellige ting, ikke en masse klassiske ting. Ikke noget tysk folkemusik, mere i retning af R&B, hip-hop, ikke så meget techno, mere chill-out, men forskellige ting.

SV: Hvorfor ikke du kan lide folkemusik?

NH: Hvorfor du kan lide det, det er mere vanskeligt at besvare, synes jeg?

SV: Jeg kan godt lide teksterne.

NH: Jeg kan godt lide smilet på sangernes ansigters, ligesom dit.

Er Eau Rouge dit favoritsving, og i så fald hvorfor?

NH: Ah, det er temmelig nemt at besvare for mig. Det er ikke mit favoritsving. Tidligere var det meget spændende, men i dag med V8s og så meget grip er det ikke en stor udfordring mere.

KR: Ja, fra en kørers synspunkt, er det egentlig ikke et sving. Det er mere lige ud for os. Når det er vådt er det ganske spændende, men som Nick sagde, før det var langt mere udfordrende og bilerne er bedre og vi kører ikke så hurtigt dér, så det er ikke det store mere.

SV: Jeg synes stadig det er et meget hyggeligt sving, og alle ville savne det hvis det ikke var en del af kalenderen, men det er sandt at det ikke er så udfordrende, i det mindste under tørre betingelser. Jeg kørte af der under våde forhold, og der er det afgjort mere udfordrende.

KN: For mig var det godt i GP2 men jeg vil sikkert finde det vil være lettere at gå flat-out i Formel 1, så måske knap så sjovt mere.

Hvis du ikke var en F1 kører, hvad ville du lave?

KN: Det er et meget vanskeligt spørgsmål. Jeg har ingen ide men jeg tror, jeg ville sandsynligvis være at gøre noget i forbindelse med race, fordi det er det eneste jeg er interesseret i, selv ikke som kører, måske gør noget indenfor race.

SV: Hvis jeg ikke ville have gjort det tror jeg at jeg ville finde den bedst mulige uddannelse for at komme i den højeste placering til at fortælle kørere indenfor motorsport hvordan de skal gøre det på den rigtige måde.

KR: Det ville formentlig være noget at gøre med motorsport. Det har altid været en del af mit liv, så jeg ville ikke synes det ville være meget anderledes i en anden kategori eller motocross eller noget i den retning.

NH: Ja, temmelig meget det samme. Jeg nyder virkelig sport og mest sandsynligt med en motor involveret, sandsynligvis motorcykler ville have været interessant, bare at konkurrere, rejser verden og udøve sport.

Så hvad er dit favoritsving?

NH: Min favoritsving er 'Esses' på Suzuka som vi ikke har været på, så jeg ser frem til næste år.

KR: Jeg ved ikke rigtig. Der er masser af gode sving, så det er svært at vælge én.

SV: Ja, jeg vil sige der er for mange. Formentlig den ene i Montreal, når du kommer til parkeringspladserne, højresvinget er ganske rart! Nej, der er så mange hjørner. Jeg nyder alle banerne, så jeg kan lide mange sving.

KN: Ja, jeg er enig med Nick, jeg synes at 'Esses' eller det første og andet sving på Suzuka er godt, selvom jeg aldrig har prøvet det i en F1 bil, men jeg er sikker på, at det vil være godt.

Benji


Læs mere om:
  • Kazuki Nakajima
  • Kimi Räikkönen
  • Nick Heidfeld
  • Sebastian Vettel
  • Spa-Francorchamps
  • 07/09/08 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk