I den forløbne weekend vendte Special Saloon Car-klassen tilbage på Sturup Raceway efter et års pause. I modsætning til de tidligere år var løbet denne gang kalendersat til efter sommerferien og der var en del spænding omkring vejrforholdene. De skulle også vise sig at blive præcis så uforudsigelige, som man kunne forvente. Under tidtagningen til første løb var forholdene absolut ikke optimale til hurtig kørsel. Våd bane, brede dæk og mange hestekræfter er noget som kan give enhver køreskolelærer mareridt, men for kørerne i SSC virker det nærmest som en opfordring til at lege. Sjældent ser man så mange biler køre så meget sidelæns.
Der blev også fokuseret på ogaven med at sætte en god tid, og Claus Klostermann satte en tyk streg under, hvem der var hurtigst i det føre. Michael måtte bagefter erkende, at en ”fejl 40” var skyld i hans knap så imponerende fjerdeplads.
Træning i formationskørsel. (Foto: Gripping Media)
Til anden tidtagning var vejret klaret op, og banen god og tør. Det benyttede Christer Gislerud sig af og lod sin Porsche strække helt ud. Michael og Claus fulgte tæt efter og det så i perioder ud til, at de trænede paradekørsel.
Det var måske god træning for søndag formiddag regnede det jævnt, da første løb skulle køres. Begge BMW’er kom foran Christer og så begyndte dagens flotteste løb. Tæt, tæt kørsel omgang efter omgang af de tre hurtigste biler. Christer arbejdede sig stille og roligt i position og gjorde et flot forsøg på at dykke indenom Claus for enden af Hangar Strait. Claus holdt hovedet koldt og kørte sin linie, og brugte bilens kræfter maksimalt langs skoven til at afvise angrebet.
Claus på vej gennem svinget, (Foto: Gripping Media)
Christer faldt lidt tilbage og kom så tilbage på sidste omgang. Bilen blev linet perfekt op til sidste sving på Paddock Hill og så blev der lukket helt op ned mod målstregen. Desværre var det lige over grænsen, og bilen snurrede og ramte barrieren baglæns. Han beholdt dog tredjepladsen efter Michael og Claus. Trods uheldet på målstregen var underholdningsværdien helt i top, og det kunne ses på tilskuerpladserne, hvor der blev klappet og piftet.
Umiddelbart efter heatet stod det klart, at skaderne ikke var så alvorlige, hvis man lige kunne skaffe en TIG-svejser og lidt ekstra hænder. Holdet fra Perfection Racing var klar og hjalp på alle måder, men få minutter før starten til andet heat stod det klart, at Porschen desværre ikke kunne blive klar. Den indsats skulle vise sig at få en uventet afslutning sidst på dagen.
Sideløbende med hjælpen til Christer Gislerud havde mekanikerne nået at ændre bilernes opsætning til eftermiddagens solskin og tørre bane, og brødrene Klostermann var klar til at dyste mod Jørgen Hansen og Mikael Sode, der har fået Sleipner til at køre godt. Da starten gik, blev en bil midt i feltet stående på gridden, og en række af uheldsfaktorer begyndte at stå i kø for at skabe den mest bizarre episode i mange år: en Safety Car for fuld fart mod kørselsretningen – baglæns vel at mærke! Det skete der ikke noget ved, så bilen blev parkeret ved siden af den holdende racerbil. – Jeg så der var gult flag og SC-skilt, og samtidig fik jeg at vide over radioen, at jeg skulle tage inderbanen ind på langsiden. Da jeg så kom rundt i svinget, var der pludselig en mand med to gule flag foran barrieren, og inderbanen var spærret af Safety Car, så jeg måtte trække til venstre, og der blev jeg ramt af Michael Nissen. Min bil blev sparket frem og der var ikke mange centimeter til manden med flaget, fortalte en rystet Claus Klostermann efter løbet.
Et hurtigt blik på vognbunden og alle ophæng afslørede, at der er mange timers arbejde, hvis der skal være blot en lille chance for at bilen er klar til næste løb på Padborg Park om fjorten dage. Chefmekaniker Thomas har før udrettet mirakler på den tid, så der er meget stor tillid til at han også denne gang får svinget tryllestaven (og den store hammer), så bilen står klar til næste løb.
Da banen var blevet ryddet og løbet genoptaget, kørte Michael sejren i hus uden større sværdslag foran Jørgen Hansen og Mikael Sode.
En overrasket og bevæget Michael Klostermann. (Foto: Gripping Media)
Efter den officielle præmieoverrækkelse holdt man i SSC sin egen ceremoni med uddeling af præmier for de respektive klasser. Også fighter-pokalen skulle finde ny ejer, og det er indehaveren af pokalen, der indstiller næste modtager. I dette tilfælde var det Christer Gislerud, som gerne ville give pokalen videre til Michael Klostermann og hele teamet for den indsats de havde gjort for at få hans bil klar til sidste løb.
Perfection Racing Gripping Media ApS Læs mere om: Claus KlostermannMichael KlostermannPerfection RacingSturup Raceway07/09/08 - Sturup Raceway - Special Saloon |