Gennem årene har den store fritids-interesse for himmerlændingen Tonni Mortensen været at skrue i racere til løst underlag. Man skulle ellers tro, at som indehaver af et autoværksted blev lysten til olie på fingrene styret nok til daglig. Hjemme i garagen har en selvbygget Opel Vectra med firehjulstræk fået lov til at hvile hestekræfterne, men nu satser hiummerlændingen på et lille come back til den store løbsweekend på hjemmebane - RC-stadionet i Nysum - hos Motorsport Nordjylland (MNJ). I weekenden 13.-14. september køres Int. MECA Rally Cross Denmark med DM-finalen lørdag, og dette følges op med DM-revanche og NEZ-semifinalen søndag.
NEZ omfatter nationerne omkring Østersøen: Finland, Rusland, Estland, Letland, Litauen, Polen, Danmark, Norge og Sverige.
- For omkring 20 år siden startede jeg op med at køre Folke Race i Nysum, forklarer Tonni Mortensen. - Interessen smittede dog hurtigt af i familien, idet min samlever Bitten Nedergård også insisterede på at køre motorløb. Jeg har imidlertid fået bilen for mig selv, efter jeg er skiftet til Rally Cross. Efter en familieforøgelse anvender Bitten nu sin ildhu som løbssekretær samt praktisk gris i motorklubben. Der er altid brug for en ledig hånd, når en motorbane skal holdes i oppe i fulde omdrejninger.
Tonni Mortensen skruer på sin firehjulstrukne Opel Vectra som forberedelse på come back’et. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Tonni Mortensen gik nu efter det ultimative, da han skulle i gang med Rally Cross, idet projektet lød på firehjulstræk og turbo. Valget faldt på Opel Vectra, som iøvrigt er det eneste eksemplar i Rally Cross af slagsen i Europa.
- Meget af hemmeligheden ligger i at have gode venner og forbindelser i motorsporten, fortsætter Tonni Mortensen. - Ellers kan man hurtigt bruge uhyggelig mange dyre lærepenge på mekanik, som måske ikke lever op til forventningerne. Heldigvis er undervognen identisk med den lidt større model: Opel Calibra, hvilket gør det pænt fornuftigt at få fat i reservedele.
Tonni Mortensen har aldrig haft problemer med firehjulstrækket og undervognen, hvorimod motoren og turboen har drillet en smule.
- Med en unik konkurrencebil skal man selv drage sine erfaringer omkring turbotryk og holdbarhed af motoren, konstaterer Tonni Mortensen. - Det skaber blot ekstra udfordringer, selv om det kan være ægte jysk-træls at se en god placering forsvinde i farvel-pustet fra en eksploderet turbo.
Tonni Mortensen er klar til at give konkurrenterne kvalificeret modstand ved Int. MECA Rally Cross Denmark. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Himmerlændingen har brugt sommerperioden til en grundig renovering af mekanikken i raceren, og melder derfor alt klar til Int. MECA Rally Cross Denmark.
- Alt tegner til et flot felt af firehjulstrækkere, afslutter Tonni Mortensen. - I DM-revanchen skal 4 danske 4x4-chauffører forsvare den danske ære mod 4 litauere og 1 lette. Dette sker i en bred vifte af racere: Ford Puma, Skoda Fabia, Ford Focus, Subaru Impreza, Opel Vectra, Audi TT, Seat Cordoba WRC, BMW M3 samt endnu en Ford Puma.
På begge løbsdage er der skrevet 75 deltagere på startlisterne. Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Tonni MortensenNysum |