Rallycross   12/09/08

DM-frontrunner i finale på hjemmebane
Rally Cross-chaufføren: Michael Rolighed fra Motorsport Nordjylland (MNJ) lever ikke helt op til sit efternavn, når han får styrthjelmen på hovedet og strammet firepunkts-sikkerhedsselen i sin Honda Civic. Inden DM-finalen lørdag den 13. september i Int. MECA Rally Cross Denmark ligger MNJ’eren på en næsten sikker DM-guldplacering i 1,6 liters klassen for serienære racere.

- Inden DM-finalen på MNJ’s motorsportsstadion i Nysum har raceren været skilt ad i atomer samt fået en tiltrængt nylakering. forklarer Michael Rolighed. - DM-slutspurten havde givet nogle dybe ridser i skærmene, og desuden skal raceren være klar til udfordringer i hænderne på en ny chauffør.


Michael Rolighed har fundet god fart i sin nyindkøbte Honda Civic.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Inden DM-finalen har Michael Rolighed et forspring på 14 placeringspoint til vendelboen Dennis Vestergaard Larsen i Peugeot 106.

- Desværre blev DM-afdelingen på Ring Djursland aflyst, fortsætter Michael Rolighed. - Heldigvis fik vi som erstatning mulighed for at køre på Ørnedalsbanen i Sæby, hvor jeg i al beskedenhed scorede en sejr for tredje gang ud af tre mulige. Desuden vandt jeg også på hjemmebane i foråret hos MNJ, hvorfor selvtilliden er nogenlunde i top inden DM-finalen.


MNJ-chaufføren ser frem til en sejr i DM-finalen på hjemmebane.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

To gange har Michael Rolighed besøgt Nisse-Ringen lidt uden for Næstved: - Den sydsjællandske bane er endnu ikke blandt mine favoritter. Ved det sidst afviklede løb var jeg andenhurtigst i kvalifikationen, men lavede flere kørerfejl i A-finalen og sluttede allersidst.

Michael Rolighed er førsteårs-deltager (rookie) i Rally Cross, men har tidligere smugtrænet lidt i Folke Race. Resten af familien har altid været vild med motorsport på løst underlag. Derfor var det nærliggende, at MNJ’eren prøvede kræfter med at køre selv, idet han tidligere havde skruet både i faderens og moderens FR-biler.


Michael Rolighed går til makronerne i Rally Cross.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Nordjyden købte en Honda Civic-racer midt på efteråret 2007, og brugte derfor vinteren til få konkurrencemateriellet adskilt i atomer og renovere bilen:

- Jeg er selv lige blevet udlært som mekaniker. Det har derfor været en sjov og spændende opgave få raceren finjusteret til konkurrencebrug. Under motorhjelmen ligger der en motor på 1.600 ccm. med 150 HK.

I krystalkuglen tegner der sig endnu et spændende RC-projekt for Michael Rolighed. Til 2009-sæsonen er planerne et skift til den tunede 1,6 liters-klasse, som internationalt benævnes Division 1A. Herved vokser antallet af hestekræfter til omkring 225.

- Jeg skal i gang med opbygningen af en Citroën C2 til konkurrencebrug, oplyser Michael Rolighed. - Den overordnede strategi er en fuld DM-sæson i 2009 samt udvalgte løb i EM-serien. I 2010 er det så hensigten at køre hele EM-programmet. Senest har min klubkammerat: Ulrik Linnemann bevist, at danskerne sagtens kan være med i det skrappe selskab. Tidligere er det blevet til EM-bronze og EM-sølv til Morten Jespersen fra MNJ.


Michael Rolighed er i sit rette element bag rattet i Rally Cross.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Int. MECA Rally Cross Denmark er ud over DM-finale også semifinale i NEZ-mesterskabet, som andrager nationerne: Island, Norge, Sverige, Finland, Danmark, Rusland, Estland, Letland, Litauen samt Polen. Dette tandem-arrangement afvikles søndag d. 14. september hos MNJ.

- I NEZ køres der ikke mesterskab for serienære RC-biler, afslutter Michael Rolighed. - Jeg får derfor mulighed i ro og mag at smugkikke staldfiduser til mit Division 1A-projekt.

Motorsport Nordjylland

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Michael Rolighed
  • Nysum

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto