Formel 1   11/09/08

Fra den ene klassiker til den anden
Optakt til Italiens Grand Prix
Det er en god uge for motorsportsentusiaster. Først var der løb på Spa-Francorchamps, otte dage senere tørner de samme biler ud på Monza. Bare VM i Formel 1 bestod af den slags baner hele vejen rundt.

Specielt er kontrasten stor i forhold til den mislykkede og ucharmerende bane i Valencia som vi nu skal trækkes med i alt for lang tid. Derfor er det også rart at det lige netop var på Spa at vi fik årets hidtil mest dramatiske løb. Et løb som Raikkonen skulle have vundet, men som han selv smed væk. Et løb som fik en kontroversiel slutning og et løb der, desværre endnu ikke er afgjort.

På Monza får vi forhåbentlig en afgørelse - og igen kan det blive et meget tæt løb. Monza er måske nok en klassisk bane, men i forhold til Spa, har den aldrig brudt på de store overhalingsmuligheder. Og pole er derfor endnu vigtigere end i Belgien. Om det så lige er Ferrari eller McLaren der sidder på det på søndag er svært at spå om. Men Ferrari elsker at vinde på banen, omend der, med undtagelse af Schumachers tid, ofte har været langt imellem succeserne på Monza.

Kimi Raikkonen er tilsyneladende danset helt ud af VM kampen og med andre kørere ville man måske snart kunne forvente at han ville rette ind og hjælpe Felipe Massa. Men Raikkonen er ikke den åbenlyse holdspiller. Han vil måske nok hjælpe hvis de virkelig insisterer, men forvent ikke at han frivilligt overlader en sejr til brasilianeren.

Hamilton har sikkert en ekstra lille motivation i maven når han kommer til Italien. Han vil gerne have de ti point han måske ikke får i Belgien. Med en sejr i Italien vil resultatet på Spa betyde mindre.

På Monza er hestekræfter noget af det væsentligste, forvent derfor at Toro Rosso med deres Ferrari motorer igen leverer en god præstation - og bliv i virkeligheden skuffet hvis de ikke gør. Kørerne fejler ikke noget, deres indsats i Belgien var imponerende og motoren er ikke helt tosset. Sebastien Bourdais har endnu ikke skrevet kontrakt for den kommende sæson og er tilsyneladende selv i tvivl om hvorvidt han skal blive. Talentet har altid været åbenlyst, men det har taget ham lidt tid at vænne sig til Formel 1, mestendels fordi han ikke er specielt begejstret for bilen.

Men hvem der egentlig kommer til at optage pladserne bag Ferrari og McLaren er som altid et åbent spørgsmål. Force India er stort set det eneste team man kan udelukke på forhånd. Williams virker også som om de helt har opgivet kampen i år og for Honda har der indtil nu været langt mellem lyspunkterne. Resten derimod kan alle blande sig i pointene og alle kan, under de rigtige omstændigheder, hente en podieplacering.

Godt for sæsonen ville det være hvis det faktisk var en anden end en Ferrari eller en McLaren kører der vandt. Men det er ikke så nemt at forestille sig.

Martin Møller-Thomsen


 
Reklamer

Yokohama Advan dæk


H.I. Auto


Bruno Hansen Motorsport