GRC Racings optræden i 8. Afdeling af VLN på Nürburgring Nordschleife blev af yderst kort varighed. Ca. 4 minutter inde i kvalifikationen ramte BMW’en en oliepøl på banen, spandt rundt og hamrede baglæns ind i autoværnet. (Foto: Peter Hindsgaul)
Michael Juul, der kørte bilen, slap fuldstændig uskadt fra uheldet. Bilen var derimod så skadet at det ikke var muligt at få den klar til løbet.
Optakten til kvalifikationen var forholdsvis kaotisk. Tæt tåge og periodevis styrtregn havde udsat kvalifikationen to gange, og da der endelig var grønt lys ved pitudkørslen var mange biler naturligt nok meget hurtigt ude.
En bil spildte olie, for da Michael Juul lidt senere nåede frem til Wehrseifen nåede han netop at registrere en forankørende bil snurre rundt før han selv måtte samme vej. Umiddelbart efter snurrede yderligere 6-7 biler rundt på grund af den olie-suppe hele banen var smurt ind i.
Wehrseifen, der er et af de langsomste steder på banen består foruden af en række sving også af en bakke. De redningsbiler, der skulle fragte de havarerede biler tilbage til pitten ankom, måtte de opgive at køre op af bakken, der var simpelthen for glat!
En medvirkende årsag til dette var, at kollisionen med autoværnet var sket med en sådan kraft, at et baghjulsophæng havde slået hul på en brændstoftank i GRC Racings BMW. En brændstoftank, der er leveret af BMW Motorsport og naturligvis lever op til alle krav.
På grund af den glatte bane valgte løbsledelsen at aflyse såvel afdelingen af VLN som det løb med yngre historiske biler, der skulle have fundet sted umiddelbart efter.
Da aflysningen blev annonceret bredte der sig visse steder en opfattelse af, at det var GRC Racings skyld, fordi det var teamets BMW der havde spildt diesel.
”Det forstår jeg simpelthen ikke”, siger teamchef Jan Kalmar. ”Vi har spildt diesel, det er en kendsgerning. Men vi har gjort det ene og alene af en grund: En anden havde spildt før os, og det kostede os videre deltagelse. Vores oliespild er således ikke årsag til aflysningen, det er en konsekvens af et uheld, vi ikke havde nogen chance for at undgå. Som det ses på denne video sker der ulykker både før og efter vores bil. Ifølge andre deltagere var der forsat olie efter Breitscheid og der går det stejlt opad og der tror jeg ikke vores olie kan løbe op.
Vores bil var i tip top stand, og vores kører var erfaren på banen. Men en kombination af store mængder vand og dieselolie er en ret hård modstander. Vi har nu en bil, der kræver en stor reparation (nyt karrosseri) inden 24h Valencia og er på den måde hårdere ramt end de fleste. Jeg synes ikke det er helt fair også at give os skylden for aflysningen.
Jeg forstår selvfølgelig skuffelsen hos alle de teams og kørere, der havde forberedt sig til løbet lige som vi havde. Men mest af alt glæder jeg mig over, at der ikke er sket personskade. Forholdene på banen var sådan, at det absolut var en risiko.”
Arbejdet med bilen er allerede startet så den kan være klar til 24-timersløbet i Valencia om 4 uger.
GRC Racing Peter Hindsgaul Læs mere om: Jan KalmarMichael JuulGRC RacingNürburgring |