Ja - det har trukket lidt ud med en omtale af vor tur til Sverige, men det har været svært at få armene ned, så man kunne nå tastaturet. At redde sig et mesterskab inden sidste løbsweekend er noget, der kan få armene i vejret hos de fleste, og altså også hos KC Motorsport. Det omskiftelige vejr gav et vådt og et tørt løb, og pudsigt nok passede tidtagningerne til heatene: vådt i første tidtagning og tørt i anden. Det våde vejr/baner er ikke det vi helst vil ha’ i KC Motorsport. Regnvejrsdækkene havde for Morgans vedkommende set bedre ud, og en sidsteplads blandt de fuldførende biler er ikke noget han vil huske med begejstring. Heller ikke Vejby kunne finde farten i det våde element, for selv om han kom rimelig fra start, så skulle der ikke mange omgange til før Borum viste hvordan man kører på våd bane. Vejby holdte dog andenpladsen hjem, selv om Mikkel Holch var begyndt at presse bagfra.
Mikkel Holch kommer tættere. (Foto: KC Motorsport)
Begge heat blev kørt søndag, men kun det sene i BMW vejr. Det gode vejr til trods, så skulle panikken/forvirringen nok indfinde sig. I det foregående heat havde en bil eller flere vist smidt hele deres olie og vandbeholding, hvilket man havde klaret med ”sugende” grus. Det giver så den ulempe, at det støver meget, og det benyttede Borum sig til at køre omkring Vejby i, men ved første efterfølgende sving, svarer Vejby igen – uheldigvis ved en flagpost, der angiveligt havde rakt det gule flag ud, da der var safety car på vej på banen, da en bil ikke kom fra start. Efter et par omgange med safety car, bliver racet givet frit igen, og huj hej hvor det går for begge KC Motorsports kørere - Vejby kan bare øge og øge sit forspring til en Borum, der lidt uvant ikke rigtig kan finde ”biddet”. Morgan, der ikke er den bedste starter, havde fundet farten, og på sidste omgang går det ud over Borum – Morgan slutter på andenpladsen i SS1.
En glad Morgan-mekaniker – før man kendte til protesten. (Foto: KC Motorsport)
Desværre viste det sig, at både Vejby og Morgan angiveligt skulle have overhalet i gul flagzone, hvilket de ikke selv havde set i forvirringen, men protesten blev indgivet. Bittert, for det havde ikke været nødvendigt at bruge de kneb på en dag, hvor de bare havde farten i SS1. Som både Morgan og Vejby udtalte: ”den chance er fuldstændig tåbelig at tage i 1. omgang – det gør man ikke!”. Men flagene har efter dommernes skøn været der, og så skal straffen også falde. Ved pokaloverrækkelsen kunne man også høre: ”det var vi vist mange der gjorde i forvirringen!”. Det meste af 3 timer gik der før dommerne havde hørt begge parter og fundet en afgørelse – det er lang tid når man venter.
Straffen: gult kort og 2 sekunder lagt til første efterfølgende tidtagning (Padborg den 20-21/9), dog maks. 6 pladser tilbage – det kan blive dyrt, men til gengæld fik vi lov at beholde pointene fra Sturup.
Der er langt hjem til nordjylland fra Sydsverige, men med et nyerhvervet mesterskab i SS1 til Vejby, og en Morgan, der har fået lidt mere fart i bilen og en ikke helt urealistisk mulighed for at slutte treer i SS1, så er der knap så langt.
Christer var uheldig at skade sin bil så alvorligt i første heat, at han ikke kunne starte i andet heat, hvilket har bragt spændingen tilbage om det generelle mesterskab i Special Salooncar. Hvis Christer lever op til vanlig standard, vil han formentlig score fuldt hus på Padborg, og selv om Vejby lige nu fører med et forspring på 7 point til Christer, så er jeg sikker på at Borum m.fl. helst vil have pokaler der står 1 på, så det bliver absolut ikke nogen ”walk over” for Vejby.
Vi ses til en spændende finale på Padborg Park den kommende weekend
KC Motorsport Henning Læs mere om: Christian VejbyKim M. JensenSturup Raceway07/09/08 - Sturup Raceway - Special Saloon |