- Ja, det er jo egentlig et reservemesterskab jeg har vundet, griner Jesper Ternvalt og forklarer: - Sæsonen startede i Peugeot Spider, men den bil kunne jeg slet ikke komme overens med. Så startede jeg nærmest for sjov i BMW’en på Djursland og vupti var glæden ved motorløb tilbage. Resten af sæsonen er gået næsten perfekt med fem sejre og en stribe gode sekundære placeringer, der gav så mange point, at Michael Klostermann som nærmeste konkurrent end ikke havde en teoretisk chance for at vinde mesterskabet ved sidste løb.
Ud gennem Audi-kurven. (Foto: Gripping Media)
Weekendens løb på Padborg Park var derfor kronen på værket for første sæson i SSC. Bilen kørte upåklageligt til træning og tidtagning, men kunne ikke presses længere frem end andenpladsen i klassen. Placeringen i feltet er noget helt andet, da man kører sammen med de langt stærkere biler fra klasse 3 og 4, men dem kunne man også finde mange af bag den dannebrogsfarvede BMW.
For enden af langsiden. (Foto: Gripping Media)
Første heat blev afviklet uden de store problemer. Med pointstillingen in mente kunne Jesper vælge at køre taktisk og blot sikre sig nogle point for at cementere sit mesterskab yderligere, men det er alt andet lige sjovere at få sølvtøj med hjem, så der blev givet gas. I et godt løb uden uheld blev andenpladsen sikret og dermed var mesterskabet fuldt fortjent i hus.
Frem mod målstregen. (Foto: Gripping Media)
Søndagens andet løb fik et noget andet forløb. Heller ikke i dette løb skulle der foræres point væk, så der blev kørt til fra første omgang. På et tidspunkt var der lidt nærkamp med Peter Vesti, og det har sandsynligvis medført en sivepunktering på højre baghjul. Lidt senere var der nemlig en bremseduel med Jens Ole Mathiesen, hvor bilen uventet trak til siden. Med luften ude af højre bagdæk humpede Jesper tilbage mod pitten, men i pitindkørslen sker et af sæsonens mest ejendommelige uheld:
- Jeg ruller med 30-40 km/t, da dækket pludselig krænger af fælgen og blokerer baghjulet. Med kun en halv meter til autoværnet når jeg ikke at fange udskridningen og knalder direkte ind i enden af autoværnet. Det er dobbelt uheldigt, at autoværnet rammer lige ind på vangen, så der er ingen fjedring i hverken autoværn eller bil, så jeg får sammenstødets fulde styrke at mærke.
Officials og rydderne er meget hurtigt fremme og får kontrol med situationen, men da Jesper har stærke smerter i ryggen tager man ingen chancer og tager den nødvendige tid til at fiksere ham så meget som muligt inden turen går til hospitalet. Her viste scanningen, at der var slået en flis af en ryghvirvel, men ellers ingen alvorlige skader, som nogle ugers ro og en håndfuld smertestillende piller ikke skulle kunne klare.
- Jeg har både været ekstremt heldig og fået en meget professionel behandling af mandskabet på Padborg Park. Vi håber aldrig at få brug for dem, men når galt skulle være, så har det været betryggende at se, at de er der og kan deres arbejde. Nu skal jeg have bilen genopbygget, og så er jeg tilbage næste år i Special Saloon Car – det er rigtigt motorløb. Gripping Media ApS Læs mere om: Jesper TernvaltJA MotorsportPadborg Park21/09/08 - Padborg Park - Special SaloonTernvalt: Jeg har det OK |