FR 2000 EU   02/10/08

Dækproblemer i tidtagningen
Formel Renault 2000 Europa Serie- ødelagde en ellers flot weekend i Estoril
Johan Jokinens gæstevisit i Eurocup i Formel Renault 2.0 for det spanske team iQuick startede med næsthurtigste tid i den første fri træning, og Johan fortsatte med at imponere ved at være blandt de hurtigste kørere gennem hele træningsdagen, trods mistet træningstid pga. elektriske problemer med bilen.

Der var store forventninger til de to race, men problemer med dæk i tidtagning sendte Johan til den forkerte ende af startgridden.


Johan Jokinen i race på Estoril.
(Foto: JJRacing)

”Tidtagningen var en kæmpeskuffelse. Jeg var blandt de hurtigste gennem alle træningerne, og havde regnet helt klart med en top-10 placering i tidtagningen. Jeg kunne bare ikke få de nye dæk til at fungere før den sidste omgang i tidtagningen og så var det for sent. I Estoril kan man mærke markant forskel på nye og gamle dæk. Vi ved at et par andre kørere havde de samme dækproblemer, men hvad grunden var, kan vi kun gætte os til. Jeg brugte de samme dæk i søndagens løb, og det tog tre omgange før de tog fat,” siger Johan.

Den forventede topplacering på startgridden blev forvandlet til en 30. plads ud af 40 i begge race.

En tredjedel af race 1 om lørdagen blev kørt bag en safety-car, men trods dette kørte Johan sig 13 pladser op til en 17.plads med sektortider svarende til toppen af feltet trods de mange overhalinger og konstant kørsel i andres slipstream.

”Racet var ok, men jeg kunne godt have brugt dobbelt så mange omgange. Jeg manglede også lidt i tophastighed, da der mangler lidt fintuning på bilen, og jeg mistede 0,2 sekunder på langsiden, hvilket gjorde mine muligheder for at tage flere pladser vanskeligere. Men jeg fik da vist, at man kan overhale mange steder i Estoril.”

Søndagens løb med dækkene fra tidtagningen startede med at forsvare positionen på de første omgange. Da dækkene tog fat efter 3 omgange, gik det stærkt, og den 30. startposition endte med 16. plads ved det ternede flag, trods to safety-car perioder.

”Mærkelige dæk. Først efter tre omgange tog dækkene fat, og så kunne jeg køre frit, og jeg er meget tilfreds med selve løbet derefter. Der var ikke mange udgåede, så jeg havde en masse sjov med flere overhalinger hver omgang. Teamet var også meget tilfredse, de gjorde et godt job, og vi arbejdede rigtig fint sammen. Der skal dog arbejdes lidt på bilen før Barcelona,” fortæller Johan.


Teamchef Marco Rodriguez, iQuick, og Johan Jokinen.
(Foto: JJRacing)

Teamchef Marco Rodriguez fra iQuick var meget tilfreds med, hvad han så. ”Johan er den topkører, vi har manglet. Han er fantastisk hurtig og talentfuld, og uden dækproblemer i tidtagningen havde en podieplads i begge race været inden for rækkevidde. Det en glæde at samarbejde med Johan, og han har allerede nu tilført teamet meget med sin meget præcise feedback. Med ham kan vi vinde løb. Vi optimerer bilen før racet i Barcelona og har store forventninger til et topresultat.”

Johan er allerede på vej til Spa til sæsonens sidste løb i Northern European Cup i den kommende weekend med sit aktuelle team Motopark Academy.
”Målet er en podieplads i begge løb, og jeg har både bilen og teamet til at gøre det,” lyder det fra Johan.

JJRacing


Læs mere om:
  • Johan Jokinen
  • iQuick
  • Estoril

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport